شناسهٔ خبر: 37611597 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

بازداشت افرادی در ارتباط با سقوط هواپیمای اوکراینی

دنیای اقتصاد : پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ مسافر وارد مرحله تازه‌ای شده است. در همین راستا روزگذشته سخنگوی قوه‌قضائیه از بازداشت افرادی در ارتباط با سقوط هواپیمای اوکراینی خبر داد. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضائیه در نشست خبری خود با اعلام این خبر گفت: در این ارتباط ابتدا در ستاد کل نیروهای مسلح، کمیسیون‌های تخصصی تشکیل شده و ابعاد موضوع را بررسی کردند که بررسی‌ها به اتمام نرسیده و در مرحله اولیه نتایج به مردم گزارش دادند که شاید مناسب‌تر بود که همان ابتدا که این کمیسیون‌ها تشکیل شده بود هم اعلام می‌کردند که این کمیسیون‌ها تشکیل شده و در حال بررسی نتایج است.

صاحب‌خبر -

وی افزود: ستاد کل مأمور شده و کارهای خود را انجام می‌دهد و با ابلاغ ویژه ریاست قوه قضائیه و سازمان قضایی نیروهای مسلح مامور شده که این موضوع را از بعد قضایی با بهره‌گیری از کارشناسان مختلف و کارشناسان ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان هواپیمایی کشوری، حوزه سایبری، جنگ الکترونیک و بهره‌گیری از اطلاعات ضبط شده در جعبه سیاه هواپیما که طبق آخرین اطلاعم قرار بود روز دوشنبه به فرانسه منتقل و بازخوانی شود، همه اطلاعات جمع‌آوری شده و همه ابعاد موضوع رسیدگی شود. اسماعیلی همچنین گفت: تحقیقات مفصلی انجام شده و افرادی بازداشت شده‌اند. رسیدگی مراحل اولیه خود را از لحظه شروع کار طی می‌کند و با توجه به اینکه ۷۲ ساعت از کار قضایی ما گذشته است بازخوانی جعبه سیاه کمک‌ شایانی خواهد کرد.

تحویل طرح استیضاح وزیرراه به هیات رئیسه مجلس

همزمان نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی از تحویل طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی به هیات رئیسه مجلس خبر داد. بهرام پارسایی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در پی حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی با دو محور تحویل هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی شد؛ یکی اینکه چرا این وزارتخانه در شرایط جنگی مانع پرواز هواپیماهای مسافری نشده است و دیگر اینکه چرا برخلاف قوانین ایکائو و پیش از انجام اقدامات کارشناسی علت سقوط هواپیمای اوکراینی با قاطعیت نقص فنی اعلام شده است.

شناسایی ۱۰۰ نفر از جان‌باختگان

ازسوی دیگر سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: با اقدامات جدی و مداوم همکاران ما در پزشکی قانونی آمار شناسایی قربانیان حادثه سقوط هواپیمای اوکراین به ۱۰۰ نفر رسید. به گزارش «ایسنا» محمد شهریاری در این باره گفت: تاکنون ۳۰ پیکر به خانواده جان‌باختگان تحویل داده شده است. تعداد دیگری از خانواده‌ها هم تشکیل پرونده داده‌اند و به زودی پیکر عزیزانشان به آنها تحویل داده خواهد شد. وی افزود: کار شناسایی هویت سایر جان‌باختگان ادامه دارد و احتمالا تا پایان هفته به پایان خواهد رسید.

تشکیل کمیته ویژه رسیدگی

درخبری دیگر سفارت ایران در لندن از تشکیل ‌کمیته ویژه‌ای در بخش کنسولی جهت خدمت رسانی و رسیدگی به امور مربوط به جان‌باختگان ایرانی مقیم انگلیس در هواپیمایی اوکراینی خبر داد.

ادعای نیویورک‌تایمز

درهمین حال واکنش‌های بین‌المللی به سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی ادامه دارد. درهمین ارتباط استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در جمع خبرنگاران درباره سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: ما اطلاعیه دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه یک هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین به‌طور غیر عمد و اشتباه در ایران هدف قرار گرفته است، دریافت کردیم. به گزارش «ایسنا» او تاکید کرد که تحقیقات درباره سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران باید کاملا شفاف و با حضور تمام کشورهای متضرر انجام شود. جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا نیز روز دوشنبه در گفت‌وگویی با شبکه گلوبال با اشاره به تنش‌های اخیر در منطقه که در پی اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی رخ داد، گفت که اگر به خاطر این تنش‌ها نبود شهروندان کانادایی جان‌باخته در حادثه هواپیمای اوکراینی اکنون در کنار خانواده‌هایشان بودند. وی افزود: با وجود تلاش دولت این کشور با بیشترین سرعت ممکن برای بازگرداندن پیکر جان‌باختگان به وطن برای خاکسپاری، ممکن است که این روند هفته‌ها یا «شاید ماه‌ها» به طول بینجامد. در خبری دیگر روزنامه نیویورک‌تایمز در آخرین گزارش خود درباره جزئیات سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران ادعا کرده است بررسی‌ اطلاعات پرواز، جزئیات رهگیری هواپیمای مذکور و فیلم‌های موجود از اصابت موشک به هواپیما نشان می‌دهد که هواپیمای اوکراینی ۲۰ تا ۳۰ ثانیه قبل از اصابت موشک، مخابره سیگنال شناسایی را متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، ایان پتچنیک، سخنگوی موسسه رهگیری خطوط پروازی فلایت رادار ۲۴، که به‌صورت شبانه‌روزی موقعیت مکانی و جزئیات پرواز هواپیماهای مسافری در سراسر جهان را به‌صورت زنده ارائه می‌دهد و از جمله معتبرترین موسسات در این زمینه است، می‌گوید: هواپیماهای تجاری و مسافربری خود را از طریق مخابره دائمی سیگنال شناسایی به رادار‌های فرودگاهی و سامانه‌های پدافندی معرفی می‌کنند که این سیگنال از طریق یک دستگاه به نام ترانس‌پاندر که در هواپیما نصب شده است، به‌صورت دائم مخابره می‌شود.

جان کاکس، ‌خلبان و کارشناس سوانح هوایی و مدیرعامل موسسه سیفتی آپریتینگ سیستمز نیز می‌گوید:‌ نرم‌افزار سامانه پدافندی تور از طریق رادار، تشخیص عینی یک هواپیما و همچنین استفاده از سیگنال ترنس پاندر برای شناسایی هواپیماها، پرنده‌ها و اهداف احتمالی استفاده می‌کند. در صورتی که سیگنال شناسایی هواپیما اشتباه باشد یا اینکه برای یک پرنده هیچ سیگنالی مخابره نشود نرم‌افزار سیستم تور اعلام خطر می‌کند. وی می‌گوید: از اینجا به بعد موشک از طریق رادار هدایت شده و زمانی که به نزدیک هدف می‌رسد منفجر می‌شود و ترکش‌های زیادی را به هدف می‌زند.

نظر شما