شناسهٔ خبر: 37426286 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

خشم ترامپ از تصمیم پارلمان عراق/ برزخ نظامیان آمریکایی در عراق/ سناتور آمریکایی خواستار تجزیه عراق شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رئیس جمهور آمریکا در واکنش به مصوبه پارلمان عراق درباره اخراج نظامیان آمریکایی، بغداد را به اعمال تحریمهای شدید تهدید کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مسیر بازگشت از فلوریدا به واشنگتن در واکنش به مصوبه پارلمان عراق درباره اخراج نیروهای آمریکایی، عراق را به اعمال تحریمهای گسترده از سوی واشنگتن تهدید کرد.
براساس گزارش خبرنگاران آمریکایی،ترامپ گفته ما نیروهایمان را از عراق بیرون خواهیم کشید اما اول عراق باید هزینه پایگاه هوایی آمریکا را بپردازد.
پیش از این مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفته بود: در حالیکه واشنگتن منتظر توضیحات بیشتر در زمینه ماهیت قانونی و تاثیر قطعنامه پارلمان عراق است، ما قویا از رهبران عراقی می‌خواهیم که اهمیت روابط اقتصادی و امنیتی دو کشور و اهمیت حضور ائتلاف برای شکست داعش را مورد بررسی قرار دهند.
پایگاه خبری آکسیوس نیز به نقل از دو مقام آمریکایی و یک مقام عراقی گزارش داده که دولت دونالد ترامپ به دنبال متقاعد کردن مقامات عراقی بوده تا جلوی مصوبه پارلمان این کشور در زمینه اخراج نظامیان خارجی را بگیرد اما لابی واشنگتن ناموفق بوده است.

شکست لابیِ آمریکا برای جلوگیری از مصوبه پارلمان عراق
یک پایگاه خبری آمریکایی گزارش داد که مقامات دولت ترامپ تلاش گسترده‌ای برای جلوگیری از رای پارلمان عراق به اخراج نظامیان خارجی از این کشور انجام داده‌ اما ناموفق بوده‌اند.
پایگاه خبری آکسیوس به نقل از دو مقام آمریکایی و یک مقام عراقی گزارش داد که دولت «دونالد ترامپ» به دنبال متقاعد کردن مقامات عراقی بوده تا جلوی مصوبه پارلمان این کشور در زمینه اخراج نظامیان خارجی را بگیرد اما لابی واشنگتن ناموفق بوده است.
پارلمان عراق در جلسه رای‌گیری عصر روز یکشنبه، طرح اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کرد.
یک مقام آمریکایی آشنا به این مساله گفته، «من فکر می‌کنم برای ما ناخوشایند باشد اما برای عراق فاجعه بار خواهد بود. دولت آمریکا تلاش کرد مانع از رای نمایندگان به این طرح شود. این باعث نگرانی ماست که عراق یک تصمیم کوتاه مدت گرفت اما تاثیرات دراز مدتی برای این کشور و امنیتش در پی خواهد داشت.»
وی افزود: «چه اتفاقی می‌افتاد اگر عراقیها به ایران اجازه می‌دادند از اقتصادشان بهره ببرد و ممکن بود به این دلیل مشمول تحریمهای گسترده آمریکا شوند.
این مقام آمریکایی اضافه کرد، «ما این را نمی‌خواهیم. ما تلاش می‌کنیم و سخت کار می‌کنیم تا این اتفاق رخ ندهد.
وزارت خارجه آمریکا بعد از رای پارلمان عراق به این طرح با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که این تصویب این قطعنامه ناامید شده است.
یک منبع آگاه دیگر نیز درباره لابی آمریکاییها در این زمینه گفت: «مقامات دولت ترامپ به مقامات ارشد عراقی هشدار داده‌اند که اگر آمریکا نیروهایش را خارج کند و منابع مالی خود به ارتش عراق را قطع کند آنها با عواقب خطرناکی مواجه خواهند شد..»

سناتور آمریکایی خواستار تجزیه عراق شد
یک سناتور آمریکایی در واکنش به مصوبه پارلمان عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی، گفت زمان آن است که منطقه کردستان از عراق جدا شود.
پس از آنکه پارلمان عراق در مصوبه‌ای دولت این کشور را مکلف کرد به قرارداد امنیتی میان عراق و آمریکا پایان داده و نیروهای نظامی خارجی را از کشور بیرون کند، یک سناتور آمریکایی خواستار تجزیه عراق شد.
«مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در واکنش به مصوبه پارلمان عراق نوشت: «شاید اکنون زمان آن است که آنچه که اکنون در شمال عراق واقع شده، به کردستانی کاملا مستقل تبدیل شود.»
روبیو پیش از این در سال 2017 هم زمانی که در منطقه کردستان عراق بر خلاف نظر بغداد همه‌پرسی استقلال برگزار شد، از تجزیه عراق حمایت کرده بود.

برزخ نظامیان آمریکایی در عراق
فشار انتقاد افکار عمومی جهان به دولت ترامپ نسبت به جنایت ترور سردار سلیمانی از یک سو و اقدام تاریخی پارلمان عراق در تصویب اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور و شکایت عراق از آمریکا به شورای امنیت از سوی دیگر، باعث شد تا سی ان ان در گزارش خود عبارت «نظامیان آمریکایی در برزخ عراق» را استفاده کند.
در دو روز گذشته شبکه تلویزیونی سی ان ان پیشگام کل رسانه های جهانی در پخش مستقیم مراسم تشییع و انجام مصاحبه هایی درارتباط با ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی بود؛ اجتماعی پرشور که انعکاس آن در سراسر جهان بدون تردید می تواند موج فشار انتقاد افکار عمومی جهان علیه دولت ترامپ را به مراتب تشدید کند.
این رسانه تصویری آمریکایی در پوشش و تحلیل های خبری خود درارتباط با اقدام تروریستی کاخ سفید در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی نگاهی انتقادی داشت و واکنش های انتقادی مقامات و مسئولان آمریکایی و بین المللی را نسبت به این اقدام تروریستی دولت ترامپ پوشش داد.
از سوی دیگر، دولت ترامپ اکنون تحت فشار دولت و مردم عراق برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از این کشور قرار دارد.

نظر شما