شناسهٔ خبر: 37292242 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نمکی: سازمان سلامت در هر استان تشکیل می‌شود

تهران - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی درگیر روزمرگی و از امور آموزشی و پژوهشی غافل شده‌اند، به همین علت سازمان سلامت در استان‌ها تشکیل می‌شود تا روسای دانشگاه‌ها به آموزش و پژوهش اولویت دهند.

صاحب‌خبر -

سعید نمکی روز سه شنبه در همایش معاونان آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی در تهران افزود: اولین رسالت رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارتقای آموزشی و پژوهشی است اما رسیدگی به مشکلات بهداشتی، درمانی و غذا و دارو در اولویت دانشگاههای علوم پزشکی قرار گرفته و روسای دانشگاهها را گرفتار روزمرگی کرده است.
وی ادامه داد: پیشتر سازمانهای منطقه ای بهداشت و درمان را داشتیم که با ادغام آموزش پزشکی در خدمات سلامت در ۳۰ سال گذشته امور خدمات سلامت در دانشگاهها ادغام شد.
وی گفت: به دنبال این هستیم تا با احیای سازمان سلامت در هر استان و ایحاد پست قائم مقام رئیس دانشگاه به عنوان رئیس این سازمان مکانیزم گذشته را احیا کنیم تا آموزش و پژوهش در دانشگاههای علوم پزشکی تقویت شود.

رتبه نخست حوزه آموزش و پژوهش علوم پزشکی در منطقه برای ایران است 

نمکی افزود: با این حال دستاوردهای ایران در حوزه آموزش و پژوهش علوم پزشکی در هیچ عرصه دیگری وجود ندارد و در این زمینه نه تنها در منطقه اول هستیم بلکه قابلیت خدمت به کشورهای همسایه را هم داریم.
نمکی گفت: نیازمند ارتقای شیوه های مدیریتی هستیم و باید به بیرون مرزها فکر کنیم تا به خودکفایی برسیم و البته فعالیت ۱۲۰۰ شرکت دانش بنیان در دانشگاههای علوم پزشکی ظرفیت بی نظیری ایجاد کرده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: به دنبال این هستیم که برای مدیریت بیمارستانهای آموزشی معاونان آموزشی، دانشگاههای علوم پزشکی مداخلات بیشتری کنند و اداره امور درمانی در خارج از بیمارستانهای آموزشی به عهده معاونان درمان دانشگاهها باشد و با تشکیل سازمان سلامت استانی این امور به قائم مقام رئیس دانشگاه و رئیس این سازمان محول می شود.
نمکی گفت: برای استمرار درست تر نظام آموزشی مملکت به دنبال تحول آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی هستم. تحول خدمات سلامت بدون تحول در آموزش میسر نیست. تحول در پذیرش دانشجو، تحول در شیوه ها و مدل های آموزشی و تحول در ارتقای اعضای هیات علمی و ایجاد دگرگونی در مدلهای آموزشی چه در بیمارستانهای دانشگاهی چه بیرون دانشگاهها برای جامعه  محور کردن آموزش پزشکی شروع شده است.

افراد از هر پایگاه طبقاتی باید به آموزش عالی دست یابند

وی ادامه داد: همچنین به دنبال برقراری عدالت آموزشی در دانشگاهها هستیم. تمام افراد با استعداد واجد شرایط بدون توجه به پایگاه طبقاتی باید بتوانند به آموزش عالی دست پیدا کنند.
وزیر بهداشت گفت: اینکه در جاهایی پیامک هایی می بینیم که با پرداخت پول پذیرش قطعی در دانشگاه علوم پزشکی می گیرید قابل قبول نیست و مسوولان دانشگاههای علوم پزشکی به شدت مقابل این امواج ایستاده اند و سعی می کنیم فقیرترین و البته بهره مند ترین افراد اگر شرایط لازم را دارند از آموزش محروم نشوند.

آموزش پزشکی نباید به دست افراد شیاد و بی سواد بیافتد

نمکی گفت: آموزش پزشکی چه سطح تخصصی و چه سطح عمومی و جامعه محور باید توسط اساتید و هیات علمی دانشگاهها انجام شود نه اینکه به دست یکسری افراد شیاد و بی سواد بیافتد.
وی افزود: این یک فضاحت برای آموزش عالی کشور است که می بینیم یک دلال با اعلام شماره تلفن و خیلی راحت وعده تضمین قطعی قبولی در رشته پزشکی را می دهد باید؛ اگر رو به روی این موج بی عدالتی می ایستادیم این دلالان تا این حد جسور نمی شدند.
وزیر بهداشت ادامه داد: این مسیر به بی هویتی حرفه پزشکی منجر می شود. باید دوباره امور پذیرش دانشگاه ها را بازنگری کنیم و ببینیم چرا عده زیادی از فارغ التحصیلان بیکار مانده اند. آمارها نشاند می دهند ۴۴ درصد بیکاران کشور، لیسانس به بالا هستند.
وزیر بهداشت ادامه داد: اگر جواب این سوال را دادیم که چه کسی را در کجا و به چه منظوری در دانشگاه های علوم پزشکی ترببیت کرده ایم به رسالتمان عمل کرده ایم اما در خیلی جاها من جواب این سوال را ندارم. در خیلی جاها فقط ژنرال هایی تربیت کرده ایم که سرباز ندارند. تعدادی فوق متخصص تربیت شده است در حالی که برای خدمات داخلی، کودکان و زنان کمبود داریم.

نمکی افزود: با قیمتهای گران، آدم هایی با خدمات گران تربیت کرده ایم، باید ببینیم سرانه تربیت و خدمات یک فوق متخصص چقدر است و چرا باید خدمات نظام سلامت این قدر گران باشد، باید این مسائل را بازنگری کنیم و کاری کنیم که افرادی با دوره های کوتاه مدت بتوانند با کیفیت ترین خدمات را هزینه مناسب به مردم ارائه کنند.

وی گفت: بسیاری از خدمات تخصصی با دوره های کوتاه مدت برای پزشکان عمومی قابل ارائه است باید افرادی با پتانسیل های متعدد تربیت کنیم اما اکنون این طور نیست، در بسیاری از مناطق تخت بیمارستانی ایجاد می کنیم اما پرستار نداریم، تکنسین هوشبری و اتاق عمل نداریم. این وظیفه ماست که منابع عمومی را به طور مناسب هزینه کنیم.

نظارت دانشکده های پزشکی بر بیمارستانهای آموزشی

وزیر بهداشت افزود: نظارت بر امور درمان در بیمارستانهای آموزشی وضعیت مناسبی ندارد. معاونان آموزشی دانشگاه ها خودشان را کنار کشیده اند در حالی که نظارت بر خدمات انترن ها و رزیدنت ها در این مراکز باید توسط معاونان آموزشی و مسئولان دانشکده های پزشکی انجام شود  اما اکنون به علت نبود نظارت کافی، مدام بیماران را در بیمارستانهای آموزشی به هم پاس می دهند باید ببینیم چقدر خدمات بیمارستان های آموزشی اخلاقی ارائه می شود.

وی ادامه داد: شیوه ارتقای هیات علمی دانشگاهها نباید فقط بر اساس مقاله باشد. این مسیر به بیراهه می رود و دانشجو هم پاسوز این سیستم می شود. این شرم آور است که استاد از دانشجو می خواهد که اسم او را ا اول مقاله بگذارد تا از او حمایت کند. این کارها وزن دانشگاه را در سطح ملی و منطقه ای پایین می آورد.

نمکی گفت: می دانم که دانشگاه های علوم پزشکی شرایط سخت مالی را طی می کنند و ممکن است سال آینده شرایط سخت تر هم بشود. می توانیم تحولات را کارهای کم هزینه تر شروع کنیم اما در هر صورت بدون پول نمی توان خیلی تحول ایجاد کرد و ما هر روز باید تقلا بزنیم که منابع لازم را برای حداقل ها تامین کنیم.

وزیر بهداشت افزود: البته برای سه ماه آخر سال به دنبال دریافت مطالبات از سازمان تامین اجتماعی هستیم و امیدواریم با تامین این مطالبات فشار مالی دانشگاهها در سه ماه آخر امسال کمتر شود.

نظر شما