شناسهٔ خبر: 37250821 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری:

تعطیلات زمستانی سبب رونق گردشگری در استان های جنوبی می شود

بندرعباس - وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اجرای طرح تعطیلات زمستانی سبب کاهش آلودگی و رونق گردشگری در کل کشور به‌ویژه استان‌های جنوبی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اصغر مونسان ظهر یکشنبه در حاشیه آئین افتتاح نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی در بندرعباس اظهار کرد: در این نمایشگاه شغل‌های ایجاد شده بخش صنایع دستی با حضور صنعتگران به نماش گذاشته خواهد شد. این شغل‌ها با سرمایه‌گذاری اندک و کم‌ترین فشار به دولت توسط بخش خصوصی ایجاد شده‌اند.

وی صنایع دستی را یکی از مصادیق تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و ابراز داشت: گردشگری به این جهت اهمیت دارد که تمام ظرفیت‌های ایران در این زمینه درونی است و تحریم بر روی آن نمی‌تواند تأثیری داشته باشد و امروز نیز شاهد هستیم هم در داخل و هم در خارج صنایع‌دستی و هنر دست صنعتگرانمان به فروش می‌رسد.

مونسان ادامه داد: طرح تجاری‌سازی صنایع‌دستی در کشور دو سالی است که آغاز شده است.

وی اضافه کرد: تلاش شد بر طراحی مبتنی بر سلیقه مشتری و بازار کار کنیم زیرا برخی طرح‌ها در قدیم مانده بود و سلیقه امروز مشتری دیگر آن را نمی‌پسندید.امروز طراحی‌ها بسیار متفاوت شده و بر روی برندسازی کار بسیاری کردیم و جا دارد تلاش‌های خود را به برند تبدیل کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مطرح کرد: زحمات صنعتگران و هنری که خلق می‌کنند نباید به‌صورت فله‌ای به فروش برسد بلکه باید در بسته‌بندی‌های مورد قبول جهان و با ارزش افزوده بیشتری به فروش برسد.

مونسان کاربردی کردن صنایع دستی را یکی از الزامان موفقیت آن دانست و اضافه کرد: در گذشته به صنایع‌دستی به‌عنوان کالای لوکس و عتیقه‌ای نگاه می‌شد اما بخش جدیدی به‌عنوان کاربردی کردن صنایع‌دستی باقیمتی پایین‌تر که در زندگی روزانه مردم کاربرد داشته باشد نیز راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه جوانان تحصیل‌کرده امروز در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی در حال فعالیت و کارآفرینی هستند و شرمنده‌ایم که به‌تناسب فعالیتشان نتوانستیم امکانات حمایتی را فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: موضوع بیمه هنرمندان صنایع‌دستی را دو سال است که در بخش‌های دولتی پیگیری می‌کنم اما بودجه‌های اندک به آن اعطا می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه با تناسب به پولی که دریافت کرده‌ایم، چهار تا پنج هزار نفر در قیاس با ۵۰۰ هزار نفر را در لیست بیمه اضافه کرده‌ایم، تصریح کرد: باید این موضوع را پیگیری کنیم و امید دارم سازمان برنامه‌وبودجه کشور به امر بیمه هنرمندان صنایع‌دستی توجه کافی کند زیرا قانون وجود دارد و نیاز به تأمین بودجه لازم داریم تا این اطمینان خاطر برای هنرمندان این بخش فراهم شود.

وی در خصوص تعیین تکلیف طرح تعطیلات زمستانی، اظهار کرد: این طرح را از دو سال پیش همراه با مزایایش به دولت ارائه کردیم.

مونسان با اشاره به اینکه استان‌های جنوبی کشور به دلیل شرایط آب و هوایی عمده اوقات خوب گردشگری‌شان نیمه دوم سال است، گفت: طرح تعطیلات زمستانی سبب رونق اقتصادی و گردشگری این استان‌ها خواهد شد.

وی اظهار کرد: این طرح باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود اما متأسفانه به این موضوع توجه چندانی نشد و در چرخه وزارت آموزش‌وپرورش رفت و با توجه به سه مرتبه نامه‌نگاری آن‌ها اظهارنظر نمی‌کردند و در چرخ‌دنده‌های اداری گیر کرد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابراز داشت: امسال شاهد تعطیلی زیادی در آن مقاطع بودیم اما برنامه‌ریزی لازم صورت نگرفته بود و چه خوب بود این تعطیلی‌ها با برنامه‌ریزی و دستاوردهای گردشگری و اقتصادی برای کل کشور رخ می‌داد.

مونسان گفت: اجرای این طرح سبب کاهش آلودگی و رونق گردشگری در کل کشور به‌ویژه استان‌های جنوبی می‌شد. بازهم پیگیرم و امیدوارم این طرح باتجربه رخ‌داده در سال جاری، مورد تصویب قرار بگیرد.

نظر شما