شناسهٔ خبر: 37181499 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

احمد مسجدجامعی در جمع شورایاران و مدیران شهری:

شهر را با مشارکت نمایندگان محلات اداره کنیم

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، گردهمایی «حکایت تهران» با حضور دبیران شورایاری محلات شهر تهران، حامد مظاهریان، معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراها وسرپرست معاونت منابع انسانی شهرداری تهران، جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران، سید آرش حسینی‌میلانی عضوشورا و جانشین ستاد هماهنگی شورایاری‌ها، احمد مسجدجامعی، رییس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها و جمعی از مدیران شهری سه شنبه سوم دی در تالار ایران زمین ساختمان شماره دو شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

 

 

در این جلسه مسجدجامعی در سخنانی ابتدا ضمن تشکر از حاضران برای حضورشان در این گردهمایی گفت: آقای واعظ مهدوی که همزمان با دو دوره قبل شورای اسلامی در شهرداری معاون برنامه‌ریزی بودند طرحی در حوزه سلامت پی ریختند که سلامت را به معنای گسترده آن در نظر گرفته بودند و منظورشان صرفا سلامت به معنای آن چه در وزارت بهداشت و سلامت هست نبود. ایشان در نشستی که با شورایاران داشتند تعبیری با این مضمون به کار بردند که پژوهش ارائه شده از طرف ایشان بر اساس نظر کارشناسان صورت گرفته است اما اگر قرار است میزان دوستی آن سنجیده شود باید در جمع شما شورایاران مطرح کنم و اگر شما هم تایید کردید مبنای کار واقع شود.

نمایندگان محلات در تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشند

رییس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها با بیان این که پژوهش از جمله بنیان‌های فعالیت آقای دکتر مظاهریان و همکاران‌شان است تاکید کردند: من از همان سخن آقای واعظ مهدوی وام می‌گیرم و تاکید می‌کنم این حرف‌ها زمانی ارزش عملیاتی دارد که به تایید نمایندگانی که از متن جامعه هستند برسد. مثلا ممکن است درباره مساله آلودگی هوای تهران که مساله شهری و ملی است، افراد مختلف نظر بدهند و نظراتشان ارزیابی شود که صائب هم است اما درباره مسائل محلی باید اهل همان محل نظر بدهند.

عضو شورای شهر تهران در توضیح سخن خود گفت: در ماه‌های گذشته طرحی درباره راسته‌ای تصویب کرده بودیم که اعتبارش هم پیش‌بینی شده بود. اهالی محل خیلی جدی پیگیری کردند و گفتند که ما به چنین طرحی نیاز نداریم.آمدند شهرداری و با موافقت شهردار اجرای طرح لغو شد. سپس آن‌ها هم با گل و شیرینی آمدند پیش آقای شهردار. عرضم این است که افراد همیشه با کاری که می‌کنند شناخته نمی‌شوند بلکه گاهی با کاری که نمی‌کنند مورد ارزیابی و تقدیر قرار می‌گیرند. مواردی داشتیم مانند حد فاصل میدان امام حسین تا نزدیکی میدان شهدا که هزینه کردیم. بعد همان باعث نارضایتی شد و باری شد بر روش شورای چهارم. و این مسئله تا شورای پنجم هنوز هم ادامه دارد.

وی افزود: بنابراین آنچه در انجام فعالیت‌ها، حتی تطبیق دادن نتایج علمی، مهم است و باید به آن توجه شود اهمیت دادن به نظرات و دیدگاه‌های تسهیل‌گران محلی است که مهم‌ترین آنها شورایاران هستند. دلیل آن هم این است که این‌ها نمایندگان انتخاب مردم محله هستند. در حالی که مقام‌های مثلا شهرداری همه انتصابی است.

رییس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها در ادامه به نقش شورایاران در تصمیمات محله‌ای پرداخت و اظهار داشت: انتخابات اخیر شورایاری‌ها که به خوبی هم برگزار شد سبب شد کسانی به مجموعه مدیریت محله وارد شوند که منتخب مردم هستند. پس لازم است به آن‌ها بهای لازم داده شود. من بسیار سپاسگزار هستم که دوستان معاونت برنامه‌ریزی برای تشخیص و تعیین اولویت‌ها به نظرات شورایاران اتکا دارند؛ آن‌ها هم آگاه به مسائل محله هستند و با همکاری مدیران شهرداری، نهادهای محلی، مدیران ذیربط خارج از شهرداری کارها را پی‌گیری کرده و به پیش می‌برند.

عضو شورای شهر ادامه داد: برای انجام امور و به سامان رساندن کارها مدیران شهرداری به عنوان کسانی که بودجه ها را تنظیم می‌کنند با مشارکت شورایاران که با نهادها و دستگاه‌های دیگر گفتگو و مشورت می‌کنند و با آن‌ها در ارتباط هستند سه اولویت نخست محله را تعیین کنند. از آن‌جا که این موضوع در شورای شهر به آقای فراهانی مربوط می‌شود ایشان هم مساله را با همین رویکرد پی‌گیری خواهند کرد.

مسجدجامعی با بیان این که یکی از وعده‌هایی که در جلسه پیش به شورایاران برای مشارکت بیشتر ایشان در بهبود وضع محله دادیم، همین نکته بود، افزود: این تلاش جمعی منجر به نوشتن نامه‌ای شد که در 18/9/98 به معاونت محترم برنامه‌ریزی ، توسعه شهری و امور شوراها ارسال شد.

عضو شورای شهر تهران درباره نتایج این اقدام گفت: بند 6 بخش اول مصوبه سیاست اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه شهرداری تهران، با عنوان جهت‌گیری سیاست‌ها و اولویت‌های بودجه، نتیجه این اقدام است که بسیار مهم است. این بند مشارکت فعال و بهره‌گیری از نظرات شورایاران را در تدوین بودجه لازم می‌داند و علاوه بر این بر تمرکززدایی از ستاد و توجه به سیاست‌های ناحیه محوری و محله محوری با تاکید بر مشارکت شهروندان در اداره امور شهر از طریق شورایاری‌ها تاکید دارد.

سه اولویت اول محلات را شورایاران مشخص می‌کنند

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها ادامه داد: از مدیران و مسئولان خواسته شد ساز و کار مناسبی برای اخذ نظر مشورتی ساکنان و شورایاران هر محله فراهم کنند و در تنظیم بودجه مناطق به پیوست، نظر مشورتی شورایاران در سطح محله و اولویت پیشنهادی آنها لحاظ شود. بدین ترتیب بودجه‌ای که برای شهرداری و شورای شهر می‌آید پیوستی دارد که در آن نظرات کارشناسی شورایاری‌ها لحاظ می‌شود.

وی ادامه داد: آقای فراهانی در توضیح خود گفتند علاوه بر بودجه شهرداری بودجه دیگری هم در اینجا لحاظ شده است که حاصل سرمایه گذاری‌های بخش؟؟؟؟ است و در آن هم سه اولویت را شورایاران تعیین می‌کنند. آن چه باید بر آن تاکید کنم این است که موارد ارائه شده از سوی شورایارن لازم است هم تحقق‌پذیر و هم محله‌ای باشد. علاوه بر این ما موافقتنامه‌هایی هم با سازمان‌های محلی داشتیم که آن را آقای میلانی و دوستان دیگر برای بحث بودجه‌ریزی پی‌گیری می‌کنند و انشاءالله انجام می‌شود. امیدوارم با همکار شهرداری و شورا و همکاری شما شورایاران امسال یک بودجه متفاوتی با اولویت توسعه محلات نوشته شود.

مشارکت شورایاران در نامگذاری معابر محلات

مسجدجامعی در بخش دوم سخنانش با اشاره به این که ستاد هماهنگی شورایاری‌ها با شورایاران 5 قرار و توافق داشت اظهار کرد یکی همین تعیین اولویت بودجه توسعه محلات بود که گزارش آن را عرض کردم. دوم مشارکت دادن نمایندگان شورایاران در نامگذاری خیابان‌ها و اماکن و معابر محلات بود. نمونه‌هایی در منطقه شمیران ، منطقه 15 و مانند آن وجود داشت که گله شده بود چرا ساکنان یک محله در نامگذاری معابر سهمی ندارند. ما در شورای شهر یک فوریت لایحه‌ای را با اکثریت آرا تصویب کردیم که بعد از طی مراحل امیدواریم قول دوم ما مبنی بر مشارکت شورایاران در تعیین نام اماکن و معابر و کوچه‌های محلات و خیابان‌ها تحقق یابد.

شورایاران در صحن شورا گزارش می دهند

وی ادامه داد: قول سوم ما برگزاری جلسات مشترک بین رییس شورا و مدیران شهرداری و شهری با شورایاری ها بود که این برنامه هم آغاز شده و انشاء الله ادامه خواهد داشت. به همین منظور آقای مهندس محسن هاشمی و بقیه دوستان به مناطقی رفتند و خواهند رفت تا ارتباط مستقیم با شورایاران تقویت شود.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها افزود: وعده چهارم ما آماده کردن امکان گزارش‌دهی شورایاران در صحن شورای شهر بود که آن هم انجام و آغاز شده است. امیدواریم این برنامه‌ها نتایج درخشانی در همبستگی بین شهرداری و شورا و شورایاری‌ها داشته باشد.

عضو شورای شهر تهران با بیان این که گزارش شورایاران در جلسات قبل نشان می‌دهد آن ها در مسائل محله خودشان صاحب نظر بوده و دارای دیدگاه‌های مستقل هستند یادآور شد: شورایارن با آن که از طرف برخی دوستان گفته شده بود مسائلی را در صحن شورا طرح نکنند اما خیلی خوب هم نقطه نظراتشان را طرح کردند و استقلال رای داشتند و حرف خود را هم خوب ارائه دادند و مطالب آن‌ها جا افتاد.

 

جشنواره «حکایت تهران» یعنی همبستگی بیشتر شهروندان تهرانی

وی به آخرین وعده ستاد هماهنگی شورایاری ها به شورایاران پرداخت و گفت: قول پنجم ما مربوط به فعالیت مشترک ما و شما می شود. این همکاری هم در جشنواره حکایت تهران خود را نشان خواهد داد. تهران اولا شهر مهمی است. اجمالا خیلی به این مساله نباید بپردازم چون ممکن است وقت گرفته شود. چیزی که ما از تهران داریم بیشتر آلودگی هوا و شلوغی و مواردی از این دست است.اما تهران یک تصویر دیگری هم دارد. تهران چکیده و عصاره ایران است.ازهر نقطه ایران در تهران نمونه‌ای وجود دارد. شاهد مثالش تکایا و حسینیه هاست. بسیاری هم از روستاها در اینجا تکیه و حسینیه دارند.

مسجدجامعی افزود: بسیاری از مشاهیر، شخصیت ها و مفاخر ایران که درخشش ملی پیدا کردند در تهران بالیدند و گرچه به شهر و زادگاه خود افتخار می‌کنند و می‌گویند مثلاً از فلان منطقه ایران هستند. از غرب ایرانند از شرق ایرانند. بنابراین تهران با چنین ظرفیتی می تواند نمونه‌ای از همه ایران باشد؛ تهران ایرانیان.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که شعار «تهران ایرانیان» که در هفته تهران گفته شد با همین رویکرد بود گفت: در طول تاریخ هم همینطور بوده است. در قدیمی ترین آمارگیری ها هم که وجود دارد تعداد کسانی که در تهران سکونت گزیده‌اند همیشه بیش از اهالی اصیل تهران بوده است. کردها هستند ، بلوچ ها هستند، آذری ها هستند، عرب‌ها هستند و تمام گروه های ایرانی را از نظر مذهب، قومیت، زبان و گویش در بر می‌گیرد.

تهران توسط همه ایرانیان ساخته شده است

مسجدجامعی به نتیجه گیری پرداخت و بیان کرد: بنابراین اگر حکایت تهران را داریم در واقع حکایت ایران را داریم . تهران توسط همه ایرانیان ساخته شد. اگر بخواهیم این بحث را بسط بدهیم باید بگوییم تمام طبقات در آن مشارکت داشته اند . یک مثال کوچکی می زنم . مثلا در بازار روبروی پاچنار یک مسجد و مدرسه ای هست که از ثلث مال مرحوم امیرکبیر ساخته شده و مسجد، شیخ عبدالحسین نام دارد و او متولی آن مسجد بوده است و اما این مسجد به نام آذربایجانی ها شناخته می شود. روند این تغییر نام چگونه بوده است. زمانی بازار ارسی دوزها بود و حالا به نام بازار کفاش ها مشهور است. بازار فرش فروش ها را هم داشتیم . درتلاقی بازار فرش فروش ها و ارسی دوزها که هر دو در اختیار بازرگانان و تجار وکسبه آذربایجان بوده این مسجد واقع شده است و برای همین شده مسجد آذربایجانی ها در حالیکه اسم واقعیش مسجد شیخ عبدالحسین بوده است.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری ها ضمن اشاره به یکی از تهرانگردی های خود بیان کرد: در همین تهران گردی ها که مثلا در مورد صنف آرایشگری می پرسیدیم این شغل چگونه صنف مخصوص یکی از نقاط ایران شد و یا مثلا خیاطی یا اصناف هنری چگونه در تهران پایه گذاری شد. وقتی ما حکایت تهران را می خواهیم بیان کنیم حکایت همه ایران بیان می شود به واقع حکایت تهران، حکایت ایران است و این است که در تهران موجب همبستگی همه اقوام و گروه ها شده .

تهران شهر مفرحی بوده است

وی با بیان این که تهران در تمامی روایت هایی که درگذشته از آن شده شهر مفرحی بوده گفت: پزشک مشهوری بوده که هم در دارالفنون پایه گذار علوم جدید بوده و هم در دربار ناصر الدین شاه مشغول طبابت بوده است. او خاطراتش از ایران را نوشته و گزارشی از وضعیت پزشکی در تهران می دهد. می گوید در این جا یک سنت پزشکی گذشته همچنان جاری است و علوم جدید به ایران وارد می شود ایرانیان برای واژه گزینی سراغ همان سنت کهن می روند و از آن بهره می‌گیرند.

مسجدجامعی ادامه داد: این پزشک می گوید وقتی مریضها را معالجه، بستری یا عمل جراحی می کنم زیر درختانی در یک باغ می خوابانم. به رغم اینکه امکانات پزشکی اینجا کم است ولی این زخم ها زود گوشت می آورد و خوب می شود. می گوید علتش آب و هوای فوق العاده خوب شهر تهران است . یعنی آب و هوای این شهر وضعیتی داشته که علیرغم کمبود امکانات زخم ها در آن به سرعت خوب می شدند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران راجع به آب و هوای تهران و تاثیر محیط زیست در زندگی مردم این شهر گفت: در تهران خیلی از مناطق به نام درختان شناخته می شوند. مثلا همین نارمک برخی می گویندآنجا انارمک بوده چون انارستان های بزرگی داشته است. گرچه ا لان یکی از آن باغ اناری‌های بزرگ فضای عمومی شده و درخت انار در آن نیست . در تهران چهارراه اناری هم داشتیم.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری ها افزود: ونک یعنی گونه گیاهی ون که شاید فقط تعدادی در باغ مستوفی مانده باشد. گزارش های عجیبی از درختان چنار هست که سیاحان را به شگفتی وا می داشته .

 

در حرکت های جمعی بزرگ باید فداکاری کنیم

وی نقش تلاش همگانی در آبادانی تهران را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: اگر ما دست به دست هم دهیم این شهر را آبادان می کنیم. اگر ما دست به دست هم دهیم مصالح را فدای مسائل شخصی نخواهیم کرد. دراین صورت میتوانیم تهران را سرزمینی کنیم که با علائق همه ایرانیان سازگار باشد. اگر بدانیم در کن درختی بوده که 5ـ 6 نفر باید دست به دست هم می دادند تا قطرش را بگیرند، در ونک درختان ون بوده ، در پونک که به دلیل پونه هایش به این اسم نامیده شده مگر به این راحتی تن می دهیم که باغ های شهر را حراج کنند و اقتصادی پول­پایه بر شهر حاکم شود. مگر می شود الان به این شهر افتخار کرد؟ شهری که در بسیاری از روزهای سال تعطیل است؟

مسجدجامعی با بیان این که در حرکت های جمعی بزرگ باید فداکاری کنیم تاکید کرد: فکر نکنید در شورای شهر به هر چه اراده کنیم انجام می شود اینجا هم ما مسائل و مشکلاتی داریم و در باره آن ها بحث و گفتگو می کنیم تا راهکاری پیدا شود ولی برای پیدا کردن راه کار محله ای حتما باید تاریخ و جغرافیای آن محله را دانست و به آن آگاه بود.

وی ادامه داد:. آنچه ما اراده می کنیم که از آن به نام حکایت تهران بگوییم افسانه پردازی نیست . تفاوت حکایت با رمان در این است که شما در اینجا به اصل مطلب اشاره می کنید و آنچه را که بوده می گویید و اگر آنچه را که بوده بگویید زمینه را فراهم می کند تا آنچه را بوده با آنچه هست تطبیق دهید و راهکار تازه ای برای حل مشکلات پیدا کنید.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که در دیروز ، آینده ای وجود ندارد اما ارتباط بین دیروز و آینده است که با استفاده از آن می توان برای امروز یافت و زمینه برنامه ریزی را فراهم کرد گفت: بنابراین حکایت تهران ، حکایت آدمهاست ، حکایت درخت هاست، حکایت طبیعت است، حکایت کوچه هاست حکایت نظافت و سلامت است حکایت شجاعت و مهر است حکایت شهادت درجای جای این شهر است و شما آن را پیدا می کنید و با معرفی آن شهر شناخته می شود که این خود باعث علاقمندی و همبستگی است.

ما در آستانه یک مشارکت جمعی هستیم که زمینه عملیاتی و اجرایی داشته باشد. امیدوارم در اجرای جشنواره حکایت تهران و بخش های آن یعنی محیط زیست، انقلاب و دفاع مقدس و رویدادها و کسب و کار محله و نگاه آزاد به محله و ... حضور فعال داشته باشید و شورایاران دبیرخانه ها را تشکیل دهند. امیدوارم با راه اندازی جشنواره تهران سال آینده به موضوع موزه محل بیندیشیم.

همشهری محله دوباره راه اندازی شود

وی سپس به تعطیلی همشهری محله در روزنامه همشهری اشاره کرد و گفت: از دوستان عزیزم در شهرداری تقاضا می کنم به مساله ای که در صحن شورا هم تذکر دادم بیشترتوجه کنند. ما در کشور روزنامه ها ی زیادی داریم اما اگر قرارباشد در روزنامه همشهری همان اطلاعاتی که در همه روزنامه ها هست بیاید پس مسولیت هایشان در باره شهر ومحلات آن چه می شود و چه تفاوتی با سایر روزنامه ها خواهد داشت. قرا رنیست که ما از این هدفگذاری که بسیار هم به جا بوده عدول کنیم؛ بخصوص در دوره ای که اقای دکتر حناچی اساس فعالیت خود را توسعه محلات قرار داده. اگر این را بپذیریم جرا باید همشهری محله جایگاه خود را نداشته باشد.

عضو شورای شهر تهران در ادامه افزود: از دوستانم در شورای شهر می خواهم موضوع راه اندازی دوباره همشهری محله را پی گیری کنند تا اگر مشکلی دارد برطرف کنیم . اگر همشهری محله به شکل واقعی خود منتشر شود هویت بخشی به محلات شکل می گیرد. علاوه بر آن همبستگی، روایت محله جایگاه شایسته خود را می یابد. با انتشار این روزنامه ما هر روز با گفتگوی متقابل شهروندان با یکدیگر و با مدیران روبرو هستیم و این بسیار برای شهری مثل تهران که از گروه های مختلف و اقوام گوناگون و هویت اجتماعی و فرهنگی و علمی متکثر تشکیل شده لازم است .

نظر شما