شناسهٔ خبر: 37098159 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت

بهره برداری از ۱۴۷۰۰ تخت بیمارستانی تا پایان سال ۹۹

تا پایان سال آینده ۱۲۲ طرح با حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ تخت به بهره برداری خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

بهره برداری از ۱۴۷۰۰ تخت بیمارستانی تا پایان سال ۹۹به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای سید کامل تقوی نژاد، در نشست خبری بررسی بودجه حوزه سلامت با ارزیابی بودجه بهداشت و درمان کشور در سال ۹۹ گفت: در سال ۹۶ سهم هزینه دارو و تجهیزات پزشکی از کل منابع اختصاصی حوزه سلامت حدود ۱۸ درصد بوده و بیشترین سهم این هزینه در این سال معادل ۶۲ و ۷ دهم درصد مربوط به هزینه‌های درمانی بوده است.
وی با اشاره به لایحه بودجه سال ۹۹ که ۸۰ میلیارد تومان برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم کشور اختصاص یافته است، افزود: طرح هایی، چون حمایت از درمان ناباروری، ترویج زایمان طبیعی و حمایت از اورژانس هوایی، از برنامه‌های مورد نظر در سال ۹۹ است.
آقای تقوی نژاد گفت: سهم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه ای، ۲ هزار و ۵۷ میلیارد تومان است که در لایحه بودجه سال آینده، ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که امیدواریم در بحث ارزش افزوده با افزایش سهم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، بخش عمده‌ای از نیاز‌های ما مانند استخدام نیرو‌های جدید تأمین شود.
معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اختصاص هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروتکل‌های جدید واکسن، افزود: اعتبار در نظر گرفته شده برای دارو، واکسن و شیرخشک، کافی نیست.
آقای تقوی نژاد گفت: بودجه مورد نیاز سازمان بیمه سلامت بیش از ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که در لایحه بودجه سال آینده، ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
وی افزود: سالانه حدود هزار میلیارد تومان برای هزینه‌های سلامت اتباع خارجی در نظر گرفته می‌شود که در سرانه توزیع اعتبارات، این موضوع در نظر گرفته نمی‌شود.

طرح‌های ۲۰۵۰ استفاده‌های دائمی برای بخش سلامت دارد
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح‌های ۲۰۵۰ استفاده‌های دائمی برای بخش سلامت دارد.
آقای سید کامل تقوی نژاد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چند درصد طرح‌های پویش۲۰۵۰موقت و چند درصد دائمی هستند گفت: ۶۹ طرح بیمارستانی داریم که استفاده دائمی برای بخش سلامت دارد و تنها بخش کمی از ان‌ها مربوط به طرح‌های جایگزین است بخش عمده ان‌ها مربوط به توسعه و بیمارستان‌های جدیدالتأسیس است.
وی افزود: در بخش بهداشت هم طرح‌هایی در اقصی نقاط کشور در مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت در دست ساخت است که استفاده طولانی مدت برای بخش سلامت را به دنبال خواهد داشت.
وی درباره بودجه این طرح‌ها گفت: بودجه این طرح‌ها هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای بخش درمان و ۷۱۰ میلیارد تومان برای بخش بهداشت خواهد بود.
آقای تقوی نژاد افزود: طرح‌هایی همچون درمانگاه‌های ویژه غربالگری سرطان، اورژانس‌های جاده‌ای و بیمارستانی نیاز به اعتبار دارند که از محل طرح تحول و طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تأمین می‌شود.
وی ادامه داد: عمده این طرح‌های بیمارستانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی بعنوان دستگاه اجرایی و بخشی هم در سازمان مجری و بخش دیگری نیز بوسیله شرکت مادر تخصصی ما مثل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در دست ساخت است.
گفتنی است؛ ÷س از سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی قرار شد وزارت بهداشتی‌ها در پویشی به نام ۲۰۵۰ شرکت کنند و طی آن هزار طرح بهداشتی و درمانی را با تمرکز بر مناطق محروم و کمتر برخوردار در ۲۰ هفته و در هر هفته با افتتاح ۵۰ طرح، به بهره‌برداری برسانند. اکنون این پویش آغاز شده و قرار است تا پایان هفته سلامت در اردیبهشت سال آینده به پایان برسد.

افزایش هزینه‌های سلامت با سالمند شدن جمعیت
معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:: با سالمندی جامعه باید سهم هزینه‌های سلامت بین نیم تا یک درصد از محل ناخالص داخلی افزایش یابد.
سیدکامل تقوی نژاد در نشست خبری "بررسی بودجه حوزه سلامت " با ارزیابی بودجه بهداشت و درمان کشور در سال ۹۹ افزود: با توجه به سالمند شدن جمعیت کشور سهم افراد بالای ۶۵ سال کشور تا سال ۱۴۱۵ به بیش از ۱۱ درصد جمعیت بالغ خواهد رسید و باید به این امر توجه کرد که این شاخص در سال ۱۳۹۶ حدود ۶ درصد بوده است.
وی اضافه کرد: بررسی روند مخارج جاری در حوزه سلامت نشان می‌دهد که پس از افزایش مخارج جاری سلامت از تولید ناخالص داخلی در سال ۹۴ که به دنبال اجرای طرح تحول سلامت اتفاق افتاد، طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ مخارج جاری سلامت روندی نزولی داشته است؛ بطوریکه سهم مخارج جاری از تولید ناخالص داخلی از میزان ۹.۱ درصد در سال ۹۴ به ۸.۷ درصد در سال ۹۶ کاهش پیدا کرده است.
تقوی‌نژادافزود: در ابتدای دهه ۹۰ سهم عمومی دولت از هزینه‌های جاری سلامت ۳۴.۴ درصد بوده و این افزایش ۲۱ درصدی سهم عمومی از هزینه‌های جاری عمدتا به علت مشارکت صندوق‌های بیمه‌ای بوده است که البته نهایتا پرداخت کننده اصلی سهم بیمه‌ها متوجه دولت است.
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ تورم کاهش یافته و تک رقمی شده و به همین دلیل هزینه سرانه مخارج حقیقی دولت در سلامت افزایش قابل توجهی پیدا کرده است افزود:در سال ۱۳۹۶ سرانه حقیقی مخارج جاری سلامت به حدود ۳۳۵ هزار تومان به ازای هر فرد رسید که نسبت به سال قبل از آن حدود ۸ درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به جزئیات لایحه بودجه ۹۹ در حوزه سلامت گفت: بودجه کل کشور در سال ۹۹ که شامل مصارف بودجه کل کشور است، حدود ۱۴ درصد رشد داشته است که شامل مصارف هزینه‌ای، تملک دارایی‌های مالی، درآمد اختصاصی و مصارف شرکت‌های دولتی است.
تقوی نژاد افزود: مصارف عمومی دولت در بودجه ۹۹ بالغ بر ۴۸۴ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال ۹۸، هشت درصد رشد داشته است. همچنین در اعتبارات حوزه سلامت که شامل دانشگاه‌ها، ردیف‌های متمرکز، دستگاه‌های وابسته و ارزش افزوده است و البته به جز درآمد اختصاصی، بودجه حوزه سلامت نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۴ درصد رشد داشته است.
وی گفت:: سهم حوزه سلامت از مصارف عمومی دولت ۹.۶ درصد در سال ۹۹ است که این عدد در سال ۹۸، ۹.۱ درصد بوده است. اعتبارات ما از محل مصارف عمومی دولت در سال ۹۸ بالغ بر ۴۱ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در لایحه بودجه ۱۳۹۹ به ۴۶ هزار و ششصد میلیارد تومان افزایش یافته است. در عین حال کل اعتبار بخش سلامت با احتساب درآمد‌های اختصاصی در سال ۹۸، ۷۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که این عدد در لایحه بودجه ۱۳۹۹ به ۸۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
تقوی نژاد افزود: بنابراین سهم بخش سلامت از بودجه کل کشور در سال ۱۳۹۸، ۴.۴ درصد بوده که در لایحه بودجه ۱۳۹۹ به ۴.۳ درصد کاهش پیدا کرده است.
تقوی‌نژاد مجموع اعتبارات منظور شده برای حوزه سلامت را به تفکیک سرفصل‌ها اعلام کرد و گفت: از مجموع ۸۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه حوزه سلامت، بالغ بر ۳۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمومی است. ۳۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از محل درآمد‌های اختصاصی، ۵۲۰۰ میلیارد تومان از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها برای اجرای طرح تحول سلامت و ۳۸۹۰ میلیارد تومان مربوط به بحث اعتبارات هدفمندی یارانه‌هاست که ۱۵ درصد از اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت اختصاص پیدا می‌کند.

افزایش ۱۴ درصدی بودجه حوزه سلامت در لایحه بودجه ۹۹
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت گفت: اعتبارات حوزه سلامت شامل دانشگاه‌های علوم پزشکی، ردیف‌های متمرکز، دستگاه‌های وابسته و ارزش افزوده بدون درآمد‌های اختصاصی در لایحه بودجه ۹۹، نسبت به اعتبارات مصوب سال ۹۸ حدود ۱۴ درصد رشد داشته است.
سید کامل تقوی نژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: مصارف کل بودجه کشور در سال ۹۹ حدود ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه در نظر گرفته شده که نسبت به اعتبارات مصوب سال ۹۸ حدود ۱۴ درصد رشد دارد که شامل مصارف هزینه ای، تملک دارایی‌های سرمایه ای، تملک دارایی‌های مالی، درآمد‌های اختصاصی و مصارف شرکت‌های دولتی است، اما بودجه مصارف عمومی دولت در لایحه بودجه ۹۹ حدود ۴۸۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به اعتبارات مصوب سال جاری، حدود ۸ درصد رشد دارد.
وی افزود: سهم حوزه سلامت از مصارف عمومی دولت در سال جاری حدود ۹.۱ درصد بوده که در سال آینده، ۹.۶ درصد در نظر گرفته شده است به عبارت دیگر، اعتبارات وزارت بهداشت از بودجه مصارف عمومی دولت در سال جاری ۴۱ هزار میلیارد تومان بوده که برای سال آینده، ۴۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت افزود: کل اعتبارات بخش سلامت کشور با لحاظ کردن درآمد‌های اختصاصی باید مورد توجه باشد، مجموع اعتبارات ما در سال جاری، حدود ۷۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که در لایحه بودجه ۹۹ به حدود ۸۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و سهم بخش سلامت از بودجه کل کشور در سال ۹۸ حدود ۴.۴ درصد بوده که در لایحه بودجه ۹۹ به ۴.۳ درصد کاهش یافته است.
تقوی نژاد افزود: در لایحه بودجه ۹۹، مجموع اعتبارات منظور شده برای حوزه سلامت که ۸۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است شامل ۳۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمومی، ۳۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از محل درآمد‌های اختصاصی، ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها برای اجرای طرح تحول نظام سلامت و ۳۸۹۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها است.

اعتبارات هزینه‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی در لایحه بودجه ۹۹، ۱۵.۵ درصد رشد داشته است
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت گفت:: اعتبارات هزینه‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی در لایحه بودجه سال آینده، ۱۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به اعتبارات مصوب امسال، ۱۵.۵ درصد رشد داشته است.
سید کامل تقوی نژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: اگر بخواهیم تقسیم بندی دیگری از نظر دانشگاه‌ها و بخش‌های آموزشی و پژوهشی و خدمات بهداشتی و درمانی داشته باشیم، اعتبارات هزینه‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی در لایحه بودجه سال آینده، ۱۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به اعتبارات مصوب امسال، ۱۵.۵ درصد رشد داشته و ردیف‌های ستادی در این لایحه، ۴ هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۹ درصد نسبت به امسال رشد داشته است.
وی اضافه کرد: همچنین در لایحه بودجه ۹۹، در بخش آموزش عالی اعتبارات دانشگاه‌ها ۵۸۷۰ میلیارد تومان است که نسبت به امسال ۱۵.۴ درصد رشد دارد و ردیف‌های متمرکز بخش آموزش عالی، ۱۶۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که رشدی نسبت به اعتبارات امسال ندارد.
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت اضافه کرد: در بخش پژوهش، اعتبارات هزینه‌ای مراکز پژوهشی دانشگاهی ۲۷۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که حدود ۴.۱ درصد نسبت به اعتبارات امسال، افزایش داشته و ردیف متمرکز اعتبارات هزینه‌ای بخش پژوهش ۱۳۰ میلیارد تومان و با رشد ۷ درصدی نسبت به بودجه امسال در نظر گرفته شده است.
تقوی نژاد اظهار داشت: اگر اعتبارات دانشگاه‌ها را در بخش‌های هزینه ای، اختصاصی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در نظر بگیریم، جمع کل اعتبارات دانشگاه‌ها در سال ۹۸ حدود ۵۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود که در لایحه سال آینده به ۶۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و با رشد ۱۰ درصدی رسیده است. مجموع ردیف‌های متمرکز در بخش هزینه ای، اختصاصی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در سال جاری ۱۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که در لایحه سال آینده به ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان با رشد ۵ درصد، رسیده است.
وی گفت: اعتبارات موضوع ماده ۳۷ قانون الحاق در خصوص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده بسیار مهم است. در سال‌های گذشته، مالیات بر ارزش افزوده ۸ درصد بود که شامل ۳ درصد عوارض برای شهرداری‌ها و ۵ درصد سهم دولت بوده است و قانونگذار به پیشنهاد دولت در سال ۹۳ برای بودجه سال ۹۴، یک درصد بر مالیات بر ارزش افزوده، اضافه کرد و اکنون که مردم ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر کالا‌ها و خدمات پرداخت می‌کنند، یک درصد از آن صرفا برای بخش سلامت هزینه می‌شود و در قوانین مختلف، این سهم یک درصد ذکر می‌شود و انتظار داریم که این یک درصد، به حوزه سلامت پرداخت شود.

تخصیص ۱۳۰۰ میلیارد تومان از درآمد‌های بدست آمده از مالیات برارزش افزوده
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت گفت: امسال از حدود ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد‌های بدست آمده از مالیات بر ارزش افزوده تاکنون، ۱۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص دریافت کرده ایم.
سید کامل تقوی نژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه صبح امروز در ستاد وزارت بهداشت اظهار داشت: امسال از حدود ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد‌های بدست آمده از مالیات بر ارزش افزوده تاکنون، ۱۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص دریافت کرده ایم که در این زمینه سازمان برنامه و بودجه، قول همکاری برای پرداخت بقیه این اعتبارات را داده است و امیدواریم که در روز‌های آینده، این اتفاق رخ دهد و در لایحه بودجه ۹۹ بر اساس برآورد‌های کارشناسی، حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، منابع یک درصد مالیات بر ارزش افزوده پیش بینی شده، اما به ازای آن برای بخش سلامت حدود ۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده و گرچه نسبت به بودجه امسال، رشد ۱۶ درصدی خواهد داشت، اما امیدواریم که همه این اعتبارات در اختیار بخش سلامت قرار گیرد.
دکتر تقوی نژاد درخصوص ردیف اعتبارات طرح تحول نظام سلامت، گفت: برای این طرح در لایحه بودجه ۹۹، حدود ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است و درحال حاضر ۱۱ بسته خدماتی وجود دارد که در سال آینده، دو بسته خدماتی شامل کمک به تربیت نیروی متخصص با اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان و نیز یارانه دارو، شیرخشک، واکسن، کیت و کیسه خون با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان به طرح تحول نظام سلامت افزوده می‌شود البته برخی از بسته‌های خدماتی طرح تحول نظام سلامت مانند حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم در بودجه امسال ۱۸۸ میلیارد تومان اعتبار داشت که در لایحه بودجه ۹۹ به ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.
وی گفت:: همچنین اعتبارات حمایت از حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان‌ها در سال جاری ۴۸۲ میلیارد تومان اعتبار داشته است که در لایحه بودجه سال آینده، ۸۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که امیدواریم این مسائل حل شود.
تقوی نژاد افزود: بسته‌های خدماتی طرح تحول سلامت در سال آینده علاوه بر دو بسته خدماتی جدید، شامل دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، حفاظت و حمایت از بیماران خاص، صعب العلاج و نیازمند، کاهش میزان پرداختی بیماران در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حمایت از حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستانها، حمایت از ایجاد پایگاه‌های اورژانس هوایی، حمایت از ترویج زایمان طبیعی، حمایت از درمان ناباروری، کمک به تامین هزینه‌های تحمل ناپذیر درمان و توانبخشی و تقلیل وابستگی گردش امور واحد‌های بهداشتی و درمانی به درآمد اختصاصی از طریق خرید خدمات راهبردی است.

نظر شما