شناسهٔ خبر: 37067804 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

رونمایی چین از دست آورد کم نظیر نظامی دقیقا در موعد مقرر!

از اولین ناو هواپیمابر ساخت چین چه میدانیم؟

شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، در مراسم عملیاتی شدن اولین ناو هواپیمابر ساخت چین شرکت کرده است. این مراسم در پایگاه نیروی دریایی این کشور در دریای چین برگزار شده و از آن به عنوان تحول عمده در تلاش چین برای نوین سازی ارتش خود نام برده شده است.

صاحب‌خبر -

از اولین ناو هواپیمابر ساخت چین چه میدانیم؟

ناو هواپیمابر شاندونگ با حضور شی جین پینگ عملیاتی شد

به گزارش پارسینه، شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، در مراسم بهره‌برداری از اولین ناو هواپیمابر ساخت آن کشور شرکت کرد. این طرح نشانه قدرت‌گیری چین به عنوان یک نیروی دریایی مهم در سطح منطقه و در شرایطی توصیف شده است که علاوه بر تنش تجاری با آمریکا، سیاست پکن در مورد تایوان و دریای جنوبی چین مناسبات آن کشور با همسایگانش را تنش‌آلود کرده است.

این ناو شناور به نام «شاندونگ» دومین ناو هواپیمابری است که به خدمت نیروی دریایی چین در می‌آید. اولین ناو هواپیمابر چین به نام لیائونینگ یک شناور قدیمی اوکراینی بود که در چین کاملا بازسازی شده است. رسانه‌های چینی گزارش دادند که حدود پنج هزار نفر از پرسنل نیروی دریایی و کارگرانی که در تولید این ناو هواپیمابر مشارکت کرده‌اند در مراسمی که روز سه‌شنبه ۲۶ آذر در پایگاهی در نزدیکی شهر سانیا برای به آب انداختن این شناور برگزار شد شرکت کردند.

این پایگاه در جزایر هاینان قرار دارد که در یکی از ورودی‌های دریای جنوبی چین واقع شده است. این دریا به خاطر اختلافات کشور‌های همجوار در مورد حریم دریایی و منابع نفت و گاز بستر دریا به یکی از کانون‌های تنش بین چین و همسایگان آن کشور بدل شده است.

ناو هواپیمابر شاندونگ ماه گذشته از تنگه تایوان عبور کرد در حالیکه چند شناور متعلق به نیروی دریایی آمریکا و ژاپن آن را زیر نظر داشتند. ناو سپس وارد دریای چین شد.در سال ٢٠١٨ اولین ناو هواپیمابر چین با نام لیائنینگ عملیاتی شد. لیائنینگ قادر به حمل ٢٤ فروند هواپیما است. این ناو به صورت دست دوم از اوکراین خریداری و سپس بازسازی و تجهیز شده بود.

ناو هواپیمابر شاندونگ ساخت چین است و ٣٦ فروند جت جنگنده حمل می‌کند.

ساختن این هواپیمابر در شرکت صنایع کشتی‌سازی چین در دالیان چین ساخته شده‌است. بنا به گزارش سرویس رسانه‌ای دولتی شین‌هوا، کار‌های نخستین بر روی این کشتی در نوامبر ۲۰۱۳ آغاز شد، و سپس ساخت بدنهٔ آن در یک حوض شناور در مارس ۲۰۱۵ پیگیری گردید.
 
از اولین ناو هواپیمابر ساخت چین چه میدانیم؟
 
دولت چین وجود این ناو را تا هنگامی که ساخت‌وساز آن به خوبی در حال انجام قرار گرفته بود به صورت عمومی تأیید و اعلام نکرد. در ماه مارس ۲۰۱۵ تصاویر ماهواره‌ای ویژه برای دست‌اندرکاران صنعت تجزیه و تحلیل‌گری دفاعی به آن‌ها نشان داد که این ناو هواپیمابر در مراحل اولیهٔ مونتاژ بدنه قرار داشته‌است. تصاویر عمومی از یک بدنه با ویژگی‌های نظامی در کارخانهٔ کشتی سازی دالیان ماه بعد در اینترنت ظاهر گردید.
 
در اکتبر ۲۰۱۵، هنگامی که ساخت‌وساز یک طبقه از آشیانهٔ آن بر روی بدنهٔ ناو آغاز شد نخستین نشانهٔ قطعی نقش این کشتی آشکار گشت. در دسامبر ۲۰۱۵، یک سخنگوی وزارت دفاع چین تأیید کرد که کشتی یک ناو هواپیمابر است، او نیز خاطرنشان کرد که کار طراحی و ساخت‌وساز آن ناو هواپیمابر در راه بوده‌است.
 
در مهٔ سال ۲۰۱۶، زمانی که نصب سکوی پرش اسکی انجام شد کار ساخت‌و ساز این ناو هواپیمابر به پایان رسید. جزیرهٔ این کشتی در دو تکه ساخته شده، یکی نیمهٔ جلویی نُه‌عرشه‌ای که شامل پل و دکل اصلی می‌شود که تا سپتامبر همان سال نصب شد و بخش دیگر نیمهٔ عقبیست که شامل قیف و ورودی هواست که در هفته‌های بعد نصب گردید. در پایان سال، کشتی به‌طور قابل ملاحظه‌ای ساختاری کامل بود.
 
ناو هواپیمابر شاندونگ در تاریخ ۲۶ آوریل ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد. این کشتی قرار بود با افزودن اتصالات و انجام کارآزمایی دریایی برای چند سال در حدود سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی آن کامل و به کار گرفته‌شود.
 
چینی ها نشان دادند در عملی کردن این پروژه طبق وعده، دقیقا درست عمل کرده اند.]نام ناو هواپیمابر در مراسم راه‌اندازی آشکار نشد، اگر چه گزارش‌های پیشین بر این باور بودند که این ناو هواپیمابر به دنبال استانی به همین نام شاندونگ خوانده خواهدشد. ]از آن‌جاکه سلف این ناو؛ ناو لیائونینگ، از سال ۲۰۱۲ تا اندازهٔ زیادی به عنوان یک کشتی آموزشی مورد استفاده قرارگرفته‌است، انتظار می رفت ناو هواپیمابر شاندونگ  در سرویس منظم عملیاتی نظامی وارد و مورد استفاده قرار گیرد و این می‌تواند در رابطه با افزایش فعالیت چین در دریای چین جنوبی و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای کرهٔ شمالی استفاده‌شود.
 
طراحی این ناو هواپیمابر تا مقدار زیادی بر اساس کلاس ناو هواپیمابر کوزنتسف اتحاد جماهیر شوروی است، به عنوان اولین هواپیمابر چین، لیائونینگ، خود با استفاده از یک کشتی نیمه‌تمام کلاس کوزنتسوف، ساخته شد.این بازسازی با اندکی تغییر و به روز رسانی نسبت به لیائونینگ، که با بهبود سیستم رادار آن و افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی مهمات و سوخت همراه بوده، امکان می‌دهد که این ناو برای حمل هواپیمای بیش‌تری از لیائونینگ (حدود ۳۰ تا ۴۰ جت و هلیکوپتر) آمادگی پیدا کند.
 
این ناو در حدود ۳۱۵ متر (۱۰۳۳ فوت) درازا، و وزنی در حدود ۵۰٬۰۰۰ تن (۷۰٬۰۰۰ تن بارگیری شده) دارد. گمان بر این است که نیروی مورد نیاز این کشتی توسط دیگ‌های بخار نفت سوز معمولی که توربین‌های بخار را می‌چرخانند تأمین شده‌باشد.
 
برخاستن با اسکی پرش، پروازدهی این ناو را به هلیکوپتر و جنگنده‌های شنیانگ جی-۱۵ محدود می‌سازد؛ انتظار می‌رود در آینده ناو‌های هواپیمابر بعدی چینی برای استفاده از پرتاب‌گر منجنیقی که امکان راه‌اندازی هواپیمای‌های سنگین‌تر را داراست استفاده کنند.

نظر شما