شناسهٔ خبر: 37057157 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

«جمله» حضور رئیس جمهور در اجلاس بین‏المللی کوالالامپور ۲۰۱۹ را بررسی می‏ کند / مالزی الگویی برای جهان اسلام

صاحب‌خبر -

 

 

کاوه ایرانی-
روزنامه نگار/

 

اجلاس «کوالالامپور ۲۰۱۹» به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای جهان اسلام در رسانه‌های مختلف آسیایی انعکاس داشته است. برخی از آن‌ها از این حرکت به عنوان ابتکار ماهاتیر برای طرح مسائل جهان اسلام و یافتن راهبردها و ایده های جدید در رفع آن‌ها یاد کرده‌اند. این اجلاس رهبران مالزی، اندونزی، پاکستان، ترکیه، ایران و قطر را به همراه بییش از ۴۰۰ روشنفکر، محقق و اندیشمند مسلمان از سراسر جهان گرد هم می آورد تا مسائلی در جهان اسلام که رویکردهای مختلفی را در میان کشورهای اسلامی ایجاد کرده، مورد بحث و بررسی قرار دهد.

اجلاس سران کوالالامپور ۲۰۱۹ که در روزهای ۱۸ تا ۲۱ دسامبر (۲۷ تا ۳۰ آذر) در مرکز همایش‌های پایتخت مالزی برگزار می‌شود، مسایل مربوط به مسلمانان را درهفت محور کاری شامل توسعه و حاکمیت، یکپارچگی و حکومت خوب؛ فرهنگ و هویت، عدالت و آزادی؛ صلح، امنیت و دفاع، تجارت و سرمایه گذاری، و مدیریت اینترنت و فناوری مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.
به گزارش «جمله» روز گذشته حسن روحانی رئیس جمهور به دعوت ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی برای شرکت در «اجلاس بین المللی کوالالامپور ٢٠١٩» عازم این کشور شد. شیخ تمیم حمد آل ثانی امیر قطر، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، عمران خان نخست وزیر پاکستان از جمله رهبران دعوت شده برای شرکت دراین اجلاس هستند.
حسن روحانی دیروز در فرودگاه مهرآباد و در پاسخ به پرسشی درباره اهداف سفر به مالزی و ژاپن به خبرنگاران گفت: «در مرحله نخست سفر که به دعوت آقای ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی انجام می گیرد، عمدتاً روابط چندجانبه دنیای اسلام مورد بررسی قرار می‌گیرد».
رئیس جمهور افزود : «در اجلاس سران کوالالامپور ،کشورهای مهمی از دنیای اسلام در سطح سران شرکت می‌کنند. ایران، ترکیه، پاکستان، قطر، مالزی و اندونزی، جزو کشورهایی هستند که در سطح سران در این اجلاس حضور دارند».
روحانی بابیان اینکه این اجلاس مسبوق به سابقه است ، گفت: «در سال‌های پیش در سطح نخبگان و روشنفکران ۵ اجلاس در همین ارتباط در مالزی برگزار شده است اما این اولین اجلاس در سطح سران کشورهای اسلامی است».
حل مسائل جهان اسلام و اسلام رحمانی
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دنیای اسلام پتانسیل‌های بسیار زیادی از لحاظ جغرافیایی، انرژی، جمعیت، صنعت، فرهنگ و تمدن دارد که متأسفانه به رغم این توانمندی های گسترده ، همچنان با مشکلاتی مواجه است، افزود: «تروریسم، جنگ و خونریزی، مداخلات خارجی‌ها و عدم شرایط لازم برای توسعه مورد نیاز دنیای اسلام و فقر از جمله مشکلاتی است که دنیای اسلام با آنها مواجه است».
روحانی تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران و مالزی در زمینه مسایل منطقه‌ای و دنیای اسلام، نظرات مشترک فراوانی دارند، نظر هر دو کشور درباره ضرورت گفت وگو و مذاکره برای حل مسائل جهان اسلام و اسلام رحمانی و اعتدالی، مشترک است».
روحانی به ملاقات های حاشیه ای در این اجلاس اشاره کرد و گفت: «در حاشیه این اجلاس با نخست وزیر مالزی به عنوان کشور دوست و همچنین دیگر کشورهای شرکت کننده ، گفت و گو خواهیم داشت».
ایران همه مولفه‌های تبدیل شدن به قدرت جهانی را دارد
پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل جنوب شرق آسیا در گفت‌وگویی ، با اشاره به سفر رییس‌جمهوری به مالزی گفت: «از زمانی که ماهاتیر محمد زمام امور را مالزی برعهده گرفت، با توجه به اهتمام و علاقه وی به توسعه روابط با کشورهای اسلامی،‌ مناسبات تهران و کوآلالامپور گسترش یافت و مشاهده کردیم ایران و مالزی همکاری‌های نزدیکی را در زمینه‌های مختلف آغاز کردند».
وی با بیان اینکه رویکرد ماهاتیر محمد موجب شد مالزی از کشوری عقب‌مانده به یک قدرت پیشرفته اقتصادی تبدیل شود، اظهار داشت: «دیدگاه ماهاتیر محمد بر این مبنا استوار است که کشورهای اسلامی باید با همکاری یکدیگر به توسعه دست یابند و در هماهنگی با یکدیگر از شرایط تنش فقر و وابستگی خارج شوند چرا که آنها از منابع هنگفت ثروت برخوردارند، اما به خام‌فروشی یا وابستگی گرفتار شده‌اند».
این کارشناس مسائل جنوب شرق آسیا ادامه داد: «با آنکه ماهاتیر محمد سال‌ها در قدرت نبود، از زمانی که او مجددا قدرت را در اختیار گرفته، شاهد هستیم او همین رویه را در دستور قرار داده و تلاش می‌کند هم از نظر سیاسی و هم در تبادل تجربیات تنش‌ها در جهان اسلام کاهش یابد».
ملازهی با اشاره به نگاه مثبت ماهاتیر محمد به ایران اظهارداشت: «از نظر ماهاتیر محمد، ایران از همه مولفه‌ها و لازمه‌های اساسی برای تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای و جهانی برخوردار است و می‌تواند به عنوان یکی از رهبران اسلام ایفای نقش کند، به همین خاطر، از نظر ماهاتیر محمد می‌توان با ایران همکاری‌های سیاسی و اقتصادی خوبی داشت».
ماهاتیر محمد مسائل را براساس منافع ملی می‌نگرد
وی با بیان اینکه سفر حسن روحانی به مالزی نقطه عطفی در مناسبات تهران و کوآلالامپور است، خاطرنشان کرد: «توافقاتی که در این سفر انجام می‌شود، می‌تواند موجب شود مناسبات دو کشور در مسیر روشن‌تری قرار گیرند در حالی که در دولت‌های نهم و دهم، به دلیل برخی از اقداماتی انجام شود، همکاری‌های دو کشور قطع شد که اثرات آن را همچنان در روابط دو کشور شاهدیم».
این تحلیلگر سیاست خارجی خاطرنشان کرد: «ماهاتیر محمد مسائل را براساس منافع ملی و واقع‌گرایانه می‌نگرد و نه ایدئولوژیک و بر اساس همین دیدگاه مالزی هم ‌اکنون به یک کشور صنعتی، صادر کننده انواع کالای مصرفی، قطب توریسم و تولید کننده محصولات الکترونیکی تبدیل شده است».
احیای تمدن اسلامی، یافتن راه حل‌های جدید و کارآمد برای مشکلات مبتلا به جهان اسلام، مشارکت در بهبود امور مسلمانان، ملل مسلمان و ایجاد شبکه جهانی میان رهبران اسلامی، روشنفکران، دانشمندان و متفکران از جمله اهداف این اجلاس چهار روزه اعلام شده است.
جایگاه ویژه مالزی در جهان اسلام
پیش از این دبیر اجلاس سران کوالالامپور ۲۰۱۹ در خصوص اهمیت و جایگاه این اجلاس در بین کشورهای اسلامی گفته بود : «تاکنون رهبران، مقام‌ها، شخصیت‌های سیاسی و اندیشمندان از ۵۲ کشور، شرکت خود در این اجلاس را مورد تائید قرار دادند».
آسیا تایمز در این زمینه نوشت: «رهبران دعوت شده برای شرکت دراین اجلاس همگی از حامیان اسلام سیاسی هستند. جهان اسلام دارای مسائل زیادی است و اجلاس کوالالامپور که ابتکار ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی محسوب می شود، درتلاش برای طرح چالش های موجود درجهان اسلام است».
اکونومیک تایمز نیز در این مورد نوشت: «مساله کشمیر احتمالا یکی از مهمترین موضوعات مطرح در این اجلاس خواهد بود. مالزی، ترکیه و پاکستان رویکرد و مواضع همسویی تاکنون دراین زمینه داشته اند».
“منا اف ان” رسانه چندمیلیتی عربی نیز هم نوشت: «دربار سلطنتی قطر اعلام کرده که امیر قطر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی با ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی در جریان اجلاس اخیر دوحه دیدار و گفت و گو داشته و دو طرف توافق کردند تا همکاری های دو جانبه را بهبود بخشند».
گلوبال ویلج اسپیس تارنمای خبری پاکستان نیز دراین زمینه نوشت: «اجلاس مالزی می تواند ابتکار اولیه ای برای ارائه راهبردهای جدید و راه حل های کارآمد مسائل جهان اسلام باشد و نتایج آن در اجلاس آتی سازمان کنفرانس اسلامی مطرح و مورد پیگیری قرار گیرد».
مالزی نماد یک کشور اسلامی پیشرفته
کشور مالزی یکی از مجهزترین ساختارهای زیربنایی و امکانات معیشتی در بالاترین رده‌ی استانداردهای زندگی در آسیا را به خود اختصاص داده است. پایتخت مالزی ”کوالالامپور“ علاوه بر اینکه در لیست ۱۰ شهر مدرن جهان قرار دارد، یکی از ارزان‌ترین پایتخت‌های جهان محسوب می‌شود. این شهر سه تا از ۲۵ ساختمان بلند دنیا را که شامل برج‌های ۴۵۲ متری دوقلوی پتروناس و برج ۴۲۰ متری منارای می‌باشد، در خود جای داده است.
مالزی این الگوی کشورهای اسلامی در عرض ۵ دهه توانست خود را از زمره‌ی کشورهای عقب‌مانده‌ی اقتصادى خارج نموده و مسیر توسعه‌ی اقتصادی ـ اجتماعی را به سرعت طی نماید، این کشور توانست از میان فقیرترین کشورهای آسیایی به یکی از کشورهای تازه صنعتی شده (new nice) تبدیل شود.

نظر شما