شناسهٔ خبر: 37009272 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس دولت وفاق ملی لیبی در استانبول با اردوغان دیدار کرد

همزمان با بالا گرفتن تنش میان حامیان خارجی طرف‌های درگیر در لیبی، «فایز السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی که مورد حمایت آنکارا قرار دارد به ترکیه رفته و با رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه امروز (یکشنبه) از سفر «فایز السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی به استانبول و دیدار وی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه خبر داد.

بنا بر اعلام ترکیه، اردوغان در این نشست که در کاخ «دولماباغچه» استانبول برگزار شده، تأکید کرده است که هر اقدامی را که برای کمک به دولت وفاق ملی لیبی لازم باشد، از جمله ارائه کمک‌های نظامی، انجام می‌دهد.

سفر سراج به ترکیه در شرایطی انجام می‌شود که توافق اخیر ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی برای تعیین مرزهای دریایی و استخراج نفت و گاز به بروز تنش شدید میان لیبی و ترکیه از یک سو و دیگر کشورهای مدعی در آب‌های مورد مناقشه مدیترانه از سوی دیگر منجر شده است.

اردوغان در دیدار با سراج در مورد این توافقنامه گفته است: «توافقنامه دریایی مدیترانه با دولت وفاق ملی لیبی مایه ناخرسندی یونان است، اما حقوق و منافع ترکیه را حفظ می‌کند.»

وی همچنین گفت در صورت عدم مشارکت ترکیه در گفت‌وگوهای مربوط به منابع شرق مدیترانه، هیچ توافقی در این رابطه صورت نمی‌گیرد.

در حال حاضر دو دولت در لیبی مستقر است، یکی به ریاست سراج که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده و مرکز آن در طرابلس است و دیگری به ریاست ژنرال «خلیفه حتفر» که مورد حمایت عربستان سعودی، امارات و چند کشور دیگر است و در «طبرق» در شرق لیبی مستقر است.

حفتر از چند هفته پیش عملیاتی نظامی را برای تصرف طرابلس آغاز کرده، اما این عملیات تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است. اردوغان چند روز پیش گفت در صورتی که سراج درخواست کند، ترکیه آماده است تا به لیبی نیروی نظامی اعزام کند.

انتهای پیام/ق

نظر شما