شناسهٔ خبر: 37006438 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفارت لیبی در قاهره فعالیت دیپلماتیک خود را معلق کرد

تهران- ایرنا- سفارت لیبی در قاهره پایتخت مصر امروز یکشنبه بنابه آنچه «دلایل امنیتی» عنوان شده، فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مصر تودی، خبر تعلیق سفارت لیبی در مصر بعد از آن اعلام شد که «علی عبدالعال» رییس پارلمان مصر گفت که قاهره دولت مستقر در شرق لیبی را قدرت مشروع در این کشور جنگ زده عنوان کرد.

این در حالی است که دولت وفاق ملی لیبی که حمایت سازمان ملل را نیز با خود دارد کنترل غرب این کشور را در اختیار دارد.

سفارت لیبی در قاهره در بیانیه خود خطاب به شهروندان و دیپلمات‌های لیبیایی در کشور همسایه مصر اعلام کرد که از تاریخ ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) به دلایل امنیتی فعالیت دیپلماتیک خود را در قاهره به حالت تعلیق در آورده است. 

براساس بیانیه سفارت لیبی، تاریخ مشخصی برای مدت تعلیق فعالیت سفارت مشخص نیست. 

آلمان، فرانسه و ایتالیا نیز به تازگی  متوقف کردن درگیری ها در لیبی و بازگشت به مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل را خواستار شدند.

کشورهای اروپایی در روز جمعه (۲۲ آذر) مجدداً حمایت خود را از سازمان ملل و نماینده ویژه آن اعلام کرده و تاکید کردند که صلح طولانی مدت در لیبی فقط با یک توافق سیاسی امکان پذیر است. 

پس از سقوط «معمر قذافی» رییس جمهوری مخلوع لیبی یک نزاع دو طرفه بر سر قدرت در آن کشور در جریان است که یک طرف آن دولت وفاق ملی به رهبری «فائز السراج» است که در پایان ۲۰۱۵ میلادی براساس توافقی زیر نظر سازمان ملل تشکیل شد و طرف دیگر آن مقامات شرق لیبی مورد حمایت ارتش ملی به سرکردگی ژنرال «خلیفه حفتر» قرار دارند. 

حفتر که مورد حمایت برخی از کشورها از جمله امارات، مصر، عربستان، روسیه و فرانسه قرار دارد، در تلاش است تا با ورود به طرابلس، دولت سراج را که مورد حمایت سازمان ملل متحد است، سرنگون کند. 

در حالی که از آغاز جنگ داخلی در لیبی در سال ۲۰۱۱ بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، رساندن تسلیحات به طرف‌های درگیر در جنگ ممنوع است، ولی گفته می‌شود رژیم صهیونیستی، ترکیه و جمهوری آذربایجان، هر کدام از یک طرف دعوا در لیبی حمایت می‌کنند. 


 

نظر شما