شناسهٔ خبر: 36998713 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اصفهان با قبض‌های کاغذی آب‌بها خداحافظی کرد

عمر قبوض کاغذی آب در اصفهان به پایان رسیده و از این پس شهروندان به صورت الکترونیکی آب‌بهای خود را پرداخت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزا تسینم از اصفهان، تا کنون پرسیده‌اید این همه کاغذی که هر روز به شکل‌های مختلف؛ از روزنامه، دفتر و کتاب تا قبوض کاغذی در دسترسمان است از کجا تأمین می‌شود؟

برای تولید یک تن کاغذ، باید 17 درخت تنومند قطع شود که هر درخت به طور متوسط قادر است سالانه 6 کیلوگرم دی اکسیدکربن را به اکسیژن تبدیل کند. با محاسبه اینکه 10 درصد زباله‌ها را کاغذ تشکیل می‌دهد، رقم قطع درختان در ایران سالانه به 7 میلیون اصله می‌رسد.  

براساس گزارش‌های محیط زیست هر ایرانی سالانه 13 کیلوگرم کاغذ مصرف می‌کند که در کل رقمی برابر 910 میلیون کیلوگرم می‌شود و از آنجا که برای تولید هر تن کاغذ باید 17 درخت تنومند قطع شود، در یکسال بیش از 15میلیون درخت قطع می‌‌شود.

این روزها که کمتر به ارزش و تقدس درخت‌ها توجه می‌شود طرحی با عنوان "طرح ملی قبض سبز" انصراف به نفع طبیعت با حذف قبض‌های کاغذی از اواخر پاییز سال گذشته تیراژ خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های سراسر کشور شد به طوری که محمدجواد آذری جهرمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از صرفه‌جویی 1440 میلیارد تومانی در صورت حذف قبوض کاغذی آب، برق، گاز و تلفن خبر داد و گفت: با این صرفه‌جویی می‌توان کارهای بزرگی به نفع مردم انجام داد و ذهن مردم را باید نسبت به هدر رفت این منابع حساس کرد.

وزیر ارتباطات با انتشار تصویری از قبض مخابرات در جوی آب در صفحه اینستاگرام خود، خواستار اجرایی شدن پروژه حذف قبوض کاغذی تا شهریور ماه 1398 شد.

وزیر ارتباطات نوشته بود: این صحنه‌ای است که یکی از شهروندان از شهرک غرب تهران برایم فرستاده است. به نظرتون این جوی آب، پول داره این قبوض رو پرداخت کنه؟ قبض با هزینه قابل توجه چاپ می شه که دور ریخته بشه؟

وی تصریح کرده که این ماه به خاطر ضعف در نظارت بر شبکه پستی، کارانه مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت ملی پست پرداخت نخواهد شد. مدیر منطقه پستی مربوطه هم توبیخ خواهد شد؛ از مدیرعامل مخابرات ایران هم می‌خواهم پروژه حذف قبوض که بایستی تا شهریور 1398 اجرایی شود را به موقع به اتمام برساند تا بیش از این شاهد اتلاف منابع کشور نباشیم.

از سوی دیگر، آمارها حاکی از آن است که 35 میلیون کنتور برق، حدوداً همین تعداد کنتور آب و 20 کنتور گاز وجود دارد و برآوردها نشان می‌دهد یک میلیارد و 440 میلیون تومان برای قبوض خدماتی هزینه می‌شود. به گفته آذری جهرمی ظرفیت کامل دولت الکترونیکی فراهم است که تمام این قبوض را به صورت الکترونیکی صادر کند.

در این راستا، حذف قبوض کاغذی در راستای سیاست‌های دولت الکترونیک و جزو برنامه‌های وزارت نیرو قرار گرفت و مقرر شد به مرور زمان قبض کاغذی حذف شده و اطلاعات قبض به صورت پیامک و سایر درگاه‌ها مانند همراه برق و… به اطلاع مشترک برسد. بر این اساس طرح ملی قبض سبز 19 خرداد ماه توسط وزیر نیرو رونمایی و فرایند حذف قبوض کاغذی در سراسر کشور به صورت رسمی آغاز شد.

براساس این گزارش حمیدرضا کشفی معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور در این مورد به وزارت نیرو اعلام کرد که در پایلوت اجرای این طرح در چندین شهر از جمله لرستان، اصفهان، آذربایجان‌غربی و بندرعباس آغاز شده است و پس از ارزیابی نتایج، این برنامه به سایر مناطق کشور نیز تعیم داده خواهد شد.

بر همین اساس شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با هدف کمک به حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان برای تولید کاغذ، ایجاد بسترهای لازم برای شهری هوشمند، دسترسی راحت به خدمات از طریق برقراری ارتباط بین مشترکین و سامانه‌های الکترونیکی، کاهش مراجعه ماموران شرکت و حذف خطاهای انسانی، افزایش سرعت و دقت در ارایه خدمات و صرفه جویی در زمان طرح حذف قبوض کاغذی آب‌بها را از ابتدای تیر ماه آغاز کرد.

بر اساس این گزارش با آغاز این طرح در اصفهان عبارت "خداحافظی با قبض کاغذی آب‌بها" با رنگ قرمز بر روی قبوض آب‌بها قابل رویت شد از شهروندان خواسته شد که روش‌های ثبت  یا اصلاح شماره تلفن همراه خود در بانک اطلاعاتی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان که پشت قبوض چاپ شده است مطالعه و برطبق آن اقدام کنند. همچنین با نصب بنر در اصفهان و شهرهای آن و انجام تبلیغات رادیو و تلویزیونی از صدا و سیما "طرح ملی قبض سبز" انصراف به نفع طبیعت با حذف قبض‌های کاغذی را برای مردم اطلاع‌رسانی گردید.

خداحافظی با قبض‌های کاغذی آب‌بها در استان اصفهان

معاون خدمات مشترکان و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه اجرای طرح حذف قبوض کاغذی آب بها در استان به صورت پایلوت و برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود، گفت: مرحله آزمایشی طرح حذف قبض کاغذی آب‌بها در استان اصفهان از ابتدای تیر ماه آغاز شده است.

رضا رضایی با اشاره به اینکه مرحله آزمایشی طرح حذف قبض کاغذی آب‌بها نخستین بار در سه محله شهر اصفهان شامل کوی سپاهان، منازل سازمانی راه‌آهن و کوی پرتو در بختیاردشت برای حدود یک‌هزار مشترک این شرکت اجرا شده است، اظهار داشت: با اجرای این طرح، به جای قبض کاغذی، پیامکی حاوی اطلاعات مصرف و مبلغ همراه با شناسه قبض و شناسه پرداخت برای مشترکین ارسال می‌شود.

وی افزود: مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان می‌توانند پس از دریافت این پیامک از طریق سامانه‌های پرداخت غیرحضوری و یا تماس با شماره تلفن 1522 و  ثبت کلید شماره 1 نسبت به وارد کردن شناسه قبض و شناسه پرداخت، اقدام و قبض خود را در هر ساعت از شبانه‌روز پرداخت کنند.

معاون خدمات مشترکان و درآمد شرکت آبفای استان اصفهان اضافه کرد: شهروندان می‌توانند در صورت نیاز به قبض میان دوره و یا حضور نداشتن در ملک و قرائت نشدن کنتور آب توسط مأموران قرائت، از طریق سامانه تلفنی 1522 و انتخاب کلید شماره 5 قبض پیامکی خود را دریافت کنند.

وی بیان کرد: همچنین از مشترکین این شرکت خواست به منظور اطمینان از ثبت‌نام و درج شماره تلفن همراهشان در برنامه جامع خدمات مشترکین آبفا، با سامانه 1522 تماس گرفته و یا از طریق میز خدمت الکترونیکی پرتال شرکت به نشانی www. Abfaesfahan.ir شماره صحیح تلفن همراه خود را ثبت کنند.

رضایی گفت: امکان دریافت قبض الکترونیکی و همچنین پرداخت غیرحضوری در میز خدمت الکترونیکی پرتال شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به نشانی www. Abfaesfahan.ir فراهم شده است و شهروندان می‌توانند با مراجعه به نشانی یادشده ریز محاسبات آب‌بها و صورت‌حساب خود را مشاهده کنند.

اتمام چاپ و توزیع قبوض کاغذی آب بها در استان اصفهان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: در نیمه آذر ماه سال جاری طرح حذف قبوض آب بهاء در استان اصفهان عملیاتی شد.

هاشم امینی با اشاره به دستور وزیر نیرو مبنی بر حذف کاغذی قبوض آب بها اظهار داشت: طرح حذف قبوض آب‌بها از مهر ماه در دستور کار  آبفا استان اصفهان قرار گرفت از آن زمان تاکنون شماره تلفن بیش از یک میلیون و  152 هزار  مشترک اصفهانی جمع‌آوری شد.

وی افزود: در حال حاضر آبفا استان اصفهان با جمع‌آوری بیش از 96 درصد شماره تلفن‌های مشترکین، پیشگام در اجرای طرح حذف قبوض کاغذی در بین 34 شرکت آبفا در کشور است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان افزود: از نیمه آذر به بعد برای تمام مشترکین خانگی و غیر خانگی در استان اصفهان قبوض آب‌بها به صورت پیامک ارسال می‌شود.

وی در پاسخ به چگونگی ارسال قبوض آب بها برای مشترکین غیرخانگی بیان کرد: برای مشترکین غیرخانگی مانند ادارات، سازمان‌ها و واحدهای صنعتی که دارای چندین کنتور آب هستند قبوض تجمیعی صادر می‌شود و این مشترکین باید از این طریق آب‌بهایشان را بپردازند.

امینی با بیان اینکه تمام زیرساخت‌ها جهت حذف قبوض کاغذی در اصفهان فراهم شده است، گفت: از مهر ماه تاکنون به منظور حذف قبوض کاغذی آب‌بها زیرساخت‌های ارتباطی امن، مشاهده قبض و  پرداخت به صورت الکترونیکی فراهم گردید.

وی اظهار داشت: 4 درصد باقیمانده مشترکین که هنوز شماره تلفن‌های خود را اعلام نکرده‌اند عمدتاً سالمندان هستند که  در چند روز آینده با جمع‌آوری شماره تلفن‌های این افراد، برای تمام مشترکین در استان قبوض آب‌بها به صورت پیامک ارسال می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در پاسخ به اینکه بسیاری از مشترکین تمایل به مشاهده قبوض آب‌بها خود دارند افزود: تمام مشترکین می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی شرکت و انتخاب گزینه میز خدمت و مشاهده سوابق، صورت‌حساب  قبض خود را به صورت الکترونیکی مشاهده کرده. همچنین  در انتهای صورت‌حساب پیامکی، لینک یا پیوندی را قراردادیم که مشترک  بتواند با اتصال به اینترنت و کلیک بر روی آن، قبض خود را به صورت کامل رویت کند.

وی بیان کرد: مشترکین همچنین می‌توانند کارافزار (اپلیکیشن) همراه آبفای اصفهان را بر روی گوشی تلفن همراه خود نصب کرده و با انتخاب گزینه مشاهده قبض، اطلاعات آخرین صورت‌حساب را مشاهده و در صورت نیاز ذخیره کنند. روش دیگر این است که کد دستوری #151522*6655* را شماره‌گیری کرده و با انتخاب گزینه شماره 4 اطلاعات قبض خود را مشاهده کنند.

امینی افزود: در حال حاضر با شماره‌گیری 1522 و انتخاب کلید شماره 1 میزان بدهی مشترک به صورت گویا اعلام می‌شود اما با برنامه‌هایی که در دست اجرا داریم به زودی شهروندان می‌توانند جزئیات قبض خود را هم از طریق تماس با  سامانه 1522 بشنوند.

به گزارش تسنیم، بر اساس این گزارش، "طرح ملی قبض سبز" در راستای تحول دیجیتال در خدمات مشترکین، ارتقای سطح خدمات و رفاه مشترکین، بهره‌مندی از فناوری‌های نوین، صرفه‌جویی اقتصادی، توسعه دولت الکترونیک، ارتباط دوسویه با مشترکین، ارائه خدمات غیرحضوری، نظارت مؤثر، مدیریت کارآمد و حفاظت از محیط زیست اجرا می‌گردد و امیدواریم با عملیاتی شدن این چنین طرح‌هایی و جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان هوایی مملو از اکسیژن و سرزمینی سرسبز برای خود و آیندگان به یادگار بگذاریم.

انتهای پیام/171/ ت

نظر شما