شناسهٔ خبر: 36992214 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

برگزاری رفراندم مجدد برای برگزیت بهترین انتخاب جانسون خواهد بود

کارشناس مسائل اروپا گفت:بهترین انتخاب برای انگلیس بازگشت به آراء عمومی و برگزاری انتخابات مجدد در رابطه با خروج از اتحادیه اروپاست.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

 سید جلال ساداتیان کارشناس مسائل اروپا با اشاره پیروزی حزب محافظه کار به رهبری بوریس جانسون در انتخابات پارلمانی انگلیس گفت: هدف جانسون از حضور در این انتخابات پیگیری بهتر مسئله جدایی انگلستان از اروپا بود و همانطور که ملاحظه کردیم نتیجه انتخابات هم به سود او تمام شد.

اخبار سیاسی- او افزود:گذر از مسئله برگزیت با توجه پیشینه‌ای که داشته، بدون اجماع پارلمان امکان پذیر نبود؛ چرا که در زمان کامرون رفراندوم خروج از اتحادیه اروپا با آرا ضعیف موافقان برگزیت تایید شد و او هم به خاطر مخالفت‌های پارلمان استعفاء داد.

ساداتیان ادامه داد: پس از کامرون؛ ترزا می‌  هم چهار بار توافقات پیشنهادی با اتحادیه اروپا را به پارلمان برد؛ با این حال می توان گفت که به واسطه خالفت آنها قربانی شده و استعفاء داد.

کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه جانسون به دنبال اکثریت قاطع در پارلمان بود؛ افزود: جانسون از ابتدای شروع کار به دنبال در دست گرفتن اکثریت قاطع پارلمان بود تا برنامه خروج از اتحادیه اروپا  را به راحتی به سرانجام برساند. 

ساداتیان تشریح کرد: جانسون در ابتدا پارلمان را منحل کرد، اما دیوان عالی انگلستان این انحلال را غیر قانونی اعلام کرد و پس از آن نخست وزیر فعلی انگلیس درخواست انتخابات زودهنگام را کرد تا از این طریق  از یک قاطعیت در آراء خود برخوردار شود که همین  این اتفاق هم افتاد. 

کارشناس مسائل اروپا گفت:  جانسون وعده داده که به هر صورت از اتحادیه اروپایی خارج شده و توافقات را اجرایی خواهد کرد و امروز او اکثریت پارلمان را در اختیار داشته و درنتیجه می توان گفت که در آنجا هم این مسئله تصویب می شود. 

ساداتیان با اشاره کمک آمریکا به جانسون افزود: به نظر می رسد که در این ماجرا آمریکا به جانسون کمک کرده و جریانات مختلفی بعه کمک او آمدند و باید دید که پس از اینکه خواسته جانسون محقق شد چه اتفاقی خواهد افتاد؛ اولین اقدام اینکه اسکاتلند اعلام جدایی کرده و آیا اینکه اسکاتلند توان حضور در اتحادیه اروپا و خروج از بدنه انگلیس را دارد؟ پشت سر او هم ایرلند مسئله جدایی را مطرح کرده است؛ و علاقمندی خود را برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا اعلام کرده است. 

او ادامه داد: شاکله بریتانیا که متشکل از ایرلند شمالی و اسکاتلند و ولز به مرکزیت انگلیس است با خروج از  اتحادیه اروپا مخالفت کردند و در همین اتفاقات شعار جدایی از انگلستان را مطرح می کردند و اگر جانسون به وعده خود عمل کند زمزمه جدایی اسکاتلند و بعد هم ایرلند برای انگلستان مسئله ساز خواهد شد. 

ساداتیان با اشاره به مشکلات انگلیس با اتحادیه اروپا گفت: اگر انگلیس بدون توافق خارج شود که یک دشمنی و خصومت را با اتحادیه اروپایی شکل داده است و از نظر اقتصادی خود و اتحادیه اروپا را تضعیف خواهد کرد اما آمریکا گفته که کمک خواهد کرد  تا اقتصاد انگلستان با مشکل رو به رو نشود. 

او با بیان مشکلات برگزیت بدون توافق از اتحادیه اروپا برای انگلیس؛ اظهار کرد:  در صورتی که انگلیس تصمیم به خروج بدون توافق بگیرد؛ اتحادیه اروپا خواستار خسارت های فراوان بابت طرح ها و قراردادهای مشترک و مسائل مختلف فی مابین دو طرف از انگلیس خواهد شد و این خروج باعث خصومت ها و درگیری ها و بحران اقتصادی برای انگلیس رقم خواهد زد  و اگر با توافق خارج شوند انگلستان باید میلیاردها دلار خسارت پرداخت کند که حتما در اقتصادشان تاثیر منفی خواهد داشت. 

ساداتیان با تشریح عواقب خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت: به نظر می رسد که بهترین انتخاب برای انگلیس بازگشت به رفراندم و رای عمومی مجدد برای خروج از اتحادیه اروپاست تا مشخص شود که همانطور که به حزب محافظه کار رای دادند؛ به برگزیت هم رای خواهند داد؟ و در کل خروج از اتحادیه اروپا امر ساده ای نیست و تبعات اقتصادی؛ اجتماعی و سیاسی- امنیتی را در پی خواهد داشت. 

کارشناس مسائل اروپا درباره عملکرد انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا در برجام افزود: به دلیل بیشتر شدن تمایل انگلستان به سمت آمریکا؛ عملکرد این کشور هم در برجام تغییر خواهد کرد و احتمالا مانند گذشته در پی اقدامات اروپا نخواهد بود و از اقدامات خلاف قانون و خلاف توافق آمریکا پشتیبانی بیشتری را خواهد داشت و جانبدارانه از آمریکا حمایت خواهد کرد. 

 

 

نظر شما