شناسهٔ خبر: 36991855 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در آخرین نشست بازار فیلم مطرح شد:

تولید مشترک شانس دیده شدن فیلم را بالا می‌برد

تهران- ایرنا- آخرین نشست بازار فیلم با حضور گونی هیونگ، مدیر جشنواره مستند کره و منگ ژی، تهیه‌کننده مستند از چین برگزار شد.

صاحب‌خبر -

شنبه بیست و سوم آذر سومین نشست بازار مستند در غرفه بخش بین الملل با حضور گونی هیونگ، مدیر جشنواره مستند کره و منگ ژی، تهیه کننده مستند از کشور چین برگزار شد.

ابتدای این جلسه منگ ژی تهیه کننده فیلم مستند از کشور چین با اشاره به این مطلب که برای اولین بار است به ایران و همچنین جشنواره سینما حقیقت می آید، گفت: من کارم را با ساختن فیلم مستند و تهیه کنندگی آغاز کردم و امروز حدود ۲۰۰ فیلم در طول سال نمایش می دهیم و فیلم سازان بزرگی را به جشنواره دعوت می کنیم.

وی با اشاره به فیلم هایی که در این سال ها تولید کرده اند و در جشنواره های مهم دنیا از جمله ونیز، سن سباستین، لوکارنو و .. توانسته اند حضور داشته باشند، از مشارکت در تولید فیلم های هنری خبر داد و اضافه کرد: با اینکه بیشتر فیلم هایی که تولید کرده ایم فیلم های داستانی بوده اند اما بی علاقه به تولید فیلم های مستند نبوده ایم و فیلم های مستندی هم در این سال ها تولید کرده ایم.

منگ ژی ادامه داد: شرکت ما رابطه بسیار خوبی با پخش کننده های چینی دارد و اگر مایل به همکاری با ما باشید و این همکاری شکل بگیرد می توانیم فعالیت گسترده ای انجام دهیم. همین طور می توانیم در زمینه تولید VOD هم فعالیت کنیم.

وی در پایان با بیان این مطلب که  علاقه زیادی به سینما ایران دارد گفت: اگر دوست دارید فیلمتان را در بازار چین عرضه کنید و حتما یک تهیه کننده چینی هم پیدا کنید.

در ادامه این نشست گونی هیونگ از شبکه عمومی EBS درباره نحوه فعالیت این شبکه توضیح داد و با بیان اینکه این شبکه تلویزیونی یک جشنواره هم برگزار می کند، گفت: ما تولیدات مشترک زیادی در عرصه بین المللی داریم و بیشتر فیلم هایی که به جشنواره ما دعوت می شوند، حق پخش شان هم خریداری می شود تا مشکلی در زمینه اکران وجود نداشته باشد.

گونی هیونگ با اشاره به این مطلب که جوان ها دیگر تلویزیون نگاه نمی کنند، عنوان کرد: ما برنامه ریزی انجام داده ایم و طی آن فیلم ها را روی موبایل هم نمایش می دهیم و حتی از این کار کسب درآمد هم کرده ایم.

وی با بیان اینکه این شبکه علاقمند به خرید کارهای کامل و یا در حد ۵۰ یا ۷۰ درصد  کامل شده است؛ عنوان کرد: ایرانی ها شانس زیادی در کشور ما برای نمایش فیلم های شان دارند چرا که هنوز عباس کیارستمی و فیلم هایش در کشور ما طرفداران خودش را دارد.

 هیونگ از شبکه عمومی  EBS کره این شبکه را برخوردار از حمایت مالی دولت دانست و اضافه کرد: طرح های تان را مستقیما به شبکه ما بفرستید و یا تهیه کننده بومی پیدا کنید. این را هم بگویم ما سال گذشته از پنج پروژه مستند حمایت کردیم که دو تا از آنها کانادایی و چینی بودند و البته در کارنامه کاری خود سه فیلم ایرانی هم داریم که مورد حمایت ما قرار گرفتند.

وی در پایان با بیان اینکه تلویزیون به مخاطب توجه دارد درحالیکه مخاطب مستند بسیار کم است، گفت: در کره افراد زیادی فیلم می بینند و از یک جمعیت بیست میلیونی، ۱۲ میلیون مخاطب تلویزیون هستند اما این عدد درباره مستند به یک میلیون نفر می رسد که  این آمار هم امیدوارانه در حال رشد است.

این نشست که آخرین نشست از مجموعه برنامه های مورد توجه بازار مستند بود با استقبال مستندسازان همراه شد و جلسه پرسش و پاسخ تا یک ساعت بعد از اتمام برنامه هم ادامه پیدا کرد.

سیزدهمین و جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در بخش مسابقه ملی شامل ۶۲ فیلم است. از این تعداد ۲۷ فیلم به گونه مستند کوتاه، ۱۵ فیلم به گونه مستند نیمه‌بلند و ۲۰ فیلم به گونه مستند بلند اختصاص دارند که کامران شیردل، یونس شکرخواه، سیف‌الله صمدیان، پیروز کلانتری، حبیب احمدزاده، محمدحسین مهدویان و مونا زندی داوری برای انتخاب برترین مستندها را در این بخش به عهده دارند.

همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل امسال که حدود شش هزار فیلم از بیش از ۱۰۰ کشور جهان متقاضی شرکت در آن بوده اند، ۵۴ فیلم در ۷ بخش مسابقه و غیررقابتی  پذیرفته شده‌اند. زلاتینکا روسوا، کارول پیشاروک و مهرداد اسکویی داوران این بخش هستند.

در بخش مسابقه بین‌الملل به تفکیک ۸ مستند کوتاه، ۸ مستند نیمه‌بلند و ۸ مستند بلند نمایش دارند. همچنین نمایش‌های ویژه ۸ فیلم و پرتره شامل ۸ فیلم می شود. 

جایزه شهید آوینی ویژه‌ نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه نیز برای ششمین سال متوالی، به عنوان بخش‌ ویژه‌ جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار می‌شود و امسال ۲۹ فیلم در آن شرکت دارند و داوری این بخش به عهده محمدمهدی طباطبایی نژاد، مسعود فراستی و مهدی قربان‌پور است.

نظر شما