شناسهٔ خبر: 36988111 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مجریان انتخابات اصل بی‌طرفی را رعایت کنند/ انصراف ۱۳ کاندیدای دیگر در گیلان

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس در گیلان گفت: هرگونه جانب‌داری اعضای هیئت‌های اجرایی و نظارتی از نامزدهای انتخاباتی ممنوع است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، احمد قنبریان عصر امروز در نشست خبری هیئت نظارت بر انتخابات استان گیلان اظهار داشت: انتخابات یکی از شاخص‌ها و نمادهای نظام‌های توام با مردم سالاری دینی است و در این نظام، دادن حق انتخاب به شهروندان یک اصول مبتنی بر ارزش‌ها و آموزه‌های دینی است.

قائم مقام هیئت نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی استان گیلان افزود: مردم سالاری در واقع مبتنی بر دین است و در انتخابات نیز همواره سعی می‌شود که همه شئون زندگی اجتماعی انسان رعایت شود و تلاش می‌شود تا روند برگزاری انتخابات متناسب با ارزش‌ها و آموزه‌های دینی باشد.

قنبریان عملکرد مجریان و ناظران برگزاری انتخابات را مهم و تاثیرگذار دانست و بیان کرد: عملکرد مجریان، ناظران و انتخاب‌شوندگان انتخابات نیز بایستی متناسب با آموزه‌های دینی و اسلامی باشد و این آموزه‌‌ها به‌طور ملموس‌تر و با گستردگی بیشتری در انتخابات جاری شود.

وی خاطرنشان کرد: داوطلبان  انتخابات توجه کنند که وعده‌های غیرقابل تحقق از سوی فرد، خرید و فروش رأی، توزیع اقلام و لوازم، کمک‌های نقدی و غیرنقدی به اشخاص و اماکن مختلف بعد از ثبت‌نام که به واسطه آن بتواند روی نظر مردم تاثیرگذار باشد ممنوع است.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی استان گیلان گفت: 463 نفر به‌‌عنوان داوطلب یازدهمین دوره انتخابات مجلس در گیلان ثبت‌نام کردند در حالی‌که در دوره دهم 367 نفر ثبت‌نام کرده بودند که 50 درصد از آنان تایید و 6 درصد نیز انصراف داده بودند.

قنبریان با بیان اینکه بیشترین تعداد ثبت‌نام‌شدگان انتخابات پیش رو در گیلان مربوط به شهرستان آستارا، رودسر و املش و کمترین تعداد نیز مربوط به شهرستان صومعه‌سرا با 24 نفر است تصریح کرد: تعداد ثبت‌نام‌شدگان در انتخابات پیش رو نسبت به دوره قبل بیشتر شده و تا امروز هم 13 نفر از داوطلبان انصراف دادند.

وی با بیان اینکه احراز صلاحیت داوطلبان تنها مربوط به شورای نگهبان نیست بلکه هیئت‌های اجرایی نیز موظف به بررسی و احراز صلاحیت داوطلبان هستند افزود: هیئت‌های اجرایی در احراز صلاحیت داوطلبان دارای اختیاراتی هستند و از طریق بررسی‌های محلی، استفاده از نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور و استعلامات اقدام می‌کنند.

قائم مقام هیئت نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی استان گیلان با بیان اینکه از جمله مطالبات مردم این است که افرادی که دارای صلاحیت لازم نیستند به عنوان نماینده در مجلس حضور نداشته باشند گفت: هیئت‌های اجرایی باید از ورود افرادی که دارای صلاحیت نیستند به مجلس خودداری کنند.

وی اضافه کرد: مهلت بررسی صلاحیت‌ها توسط هیئت‌های اجرایی انتخابات گیلان تا 26 آذرماه است و در 27 آذرماه نیز نظر هیئت‌های اجرایی به تمامی داوطلبان رد صلاحیت شده اعلام می‌شود و البته دلایل رد صلاحیت نیز تنها به خود کاندیداها اعلام می‌شود.

قنبریان با بیان اینکه داوطلبان رد صلاحیت شده از تاریخ 27 آذرماه تا یکم دی ماه فرصت دارند که اعتراض خود را با ارائه مستندات به استانداری گیلان و اعضای هیئت نظارت بر انتخابات اعلام کنند گفت: هیئت نظارت بر انتخابات استان نیز از تاریخ یکم دی ماه تا 21 دی به شکایات نامزدها رسیدگی می‌کنند و نظر نهایی به فرمانداری‌ها اعلام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه احراز صلاحیت در نهایت وظیفه شورای نگهبان است افزود: مهم‌ترین عنصر در اثبات صلاحیت در واقع خود نامزدها هستند که باید دارای رزومه کاری و سابقه مناسب باشند و در عرصه‌های مختلف نیز حضور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشند.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی استان گیلان تاکید کرد: مواضع و رفتارهای کاندیداهایی که قبلاً به عنوان نماینده مجلس فعالیت می‌کردند و برای دوره جدید نیز ثبت‌نام کردند همواره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

قائم مقام هیئت نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی استان گیلان اضافه کرد: تمام تلاش خود را می‌کنیم که در بررسی صلاحیت‌ها بی دقت یا کم‌دقتی نشود زیرا آن را یک حق‌الناس می‌دانیم و هدف ما نظارت هدفمند و موثر است.

قنبریان افزود: اینکه تعدادی از کاندیداها حین ثبت‌نام با برخی رسانه‌ها مصاحبه کردند را یک نوع تخلف می‌دانیم و هیچ کاندیدایی قبل از اعلام‌ لیست افراد احراز صلاحیت شده و اتمام مراحل بررسی صلاحیت‌ها نباید تبلیغات خود را آغاز کند و از رسانه‌ها هم انتظار داریم که کمک‌کننده باشند. 

وی با بیان اینکه هرگونه جانب‌داری از سوی هیئت‌های اجرایی و نظارتی از فرد داوطلب ممنوع است ابراز داشت: در دوره‌های گذشته عده‌ای به این مسائل و قوانین پایبند نبودند بنابراین مجریان شرط امانت‌ را در انتخابات رعایت کنند.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گیلان با اشاره به لزوم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات گفت: اگر مردم بدانند که بررسی صلاحیت‌ها عادلانه انجام شده قطعاً میزان مشارکت مردمی در انتخابات نیز افزایش می‌یابد زیرا مردم ما همواره حضور پررنگ خود را در عرصه‌های مختلف نشان دادند.

انتهای پیام/612/ ع

نظر شما