شناسهٔ خبر: 36980371 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

«جمله» از قتل یک نوجوان مسلح توسط معترضان عراقی گزارش می دهد خشم و هیاهو!

صاحب‌خبر -

کاوه ایرانی –
روزنامه نگار/

 

با گذشت دو هفته از استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق منابع آگاه می گویند که او همچنان در کاخ نخست وزیری حضور دارد. منابع عراقی می گویند که استعفای عبدالمهدی تنها نمایشی بود برای آرام کردن مردمی خشمگینی که در ماه های گذشته در خیابان های بغداد و بسیاری از شهرهای عراق علیه فساد و ناکارآمدی دولت دست به اعتراض زده اند. در این میان عناصر مشکوک برای به انحراف کشیدن اعتراضات مردمی عراق بارها دست به تخریب و کشتار زده اند اما با درایت مرجعیت شیعه در عراق که حامی قدرتمند مردم به شمار می رود، این عناصر وابسته نتوانسته اند به اهداف خود دست بیابند.

به گزارش «جمله» تعدادی از معترضان در بغداد روز پنجشنبه فرد مسلحی را که با شلیک گلوله ۶ نفر (برخی منابع از ۹ کشته سخن گفته‌اند) را به قتل رساند، خلع سلاح کردند و پس از آن که او را کشتند جسدش را در میدان «الوثبة» از تیرک چراغ راهنمایی آویزان کردند. این اقدام تعدادی از معترضان با محکومیت بخش وسیعی از معترضان بغدادی در میدان التحریر همراه شد که می گویند کشتن این فرد مسلح تناسبی با جنبش صلح‌آمیز آنها ندارد. یک سازمان اصلی معترضان در میدان تحریر بغداد در اطلاعیه‌ای گفته‌اند: «ما نمی توانیم اجازه دهیم که تصویر انقلاب ناب ما تحریف شود، بنابراین اعلام می کنیم که با به عنوان معترضان مسالمت‌جو در آنچه امروز صبح در میدان «الوثبئ» رخ داد، دخالتی نداشته‌ایم.» مقامات گفته‌اند که این فرد مسلح که به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر تحت تعقیب بوده، از دست نیروهای امنیتی فرار کرده و شروع به شلیک به اطراف کرده است که در جریان آن دو مغازه دار و چهار نفر از معترضان کشته شدند. برخی منابع نیز گفته‌اند که این فرد از پنجره آپارتمانش به معترضان شلیک کرده است.

خشونت عریان در میدان الوثبه
در ویدئوی منتشره در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود که مقتول که تنها یک زیرشلواری به تن دارد، چندین متر روی زمین کشیده می‌شود. سپس در حالی که هیچ مامور پلیسی دیده نمی‌شود، عده‌ای به او لگد می‌زنند و برخی چاقو. سرانجام، جمعیت جنازه او را وارونه، از پا به چراغ راهنمایی کنار میدان آویزان می‌کند.
یک مقام نظامی عراق، مقتول را هیثم علی اسماعیل معرفی کرده است. شاهدان عینی گفته‌اند که جنازه پس از مدتی پایین کشیده و به پزشکی قانونی برده شد. به نقل از شهود، مقتول بعد از مشاجره لفظی با معترضانی که نزدیک خانه‌اش بودند، اقدام به تیراندازی به سوی آنها کرد. پلیس عراق به خبرگزاری فرانسه گفته که ماجرا در نزدیکی میدان الوثبه بغداد روی داد: «جمعیت خشمگین ابتدا محل سکونت این نوجوان را با کوکتل آتش زد و پیش از آن که ماموران بتوانند دخالتی بکنند، او را از خانه بیرون کشید.»
میدان الوثبه در نزدیکی میدان تحریر قرار دارد که از شروع تظاهرات ضد دولتی عراق، کانون تجمعات بوده است. پس از این ماجرای فجیع، گروه “تظاهرکنندگان تحریر” طی بیانیه‌ای، از این واقعه اعلام برائت کرد.
این رویداد فجیع، باعث بحث در میان گروه‌های عراقی شده است. محافل نزدیک به مقتدا صدر گفته‌اند که اگر عاملان این اتفاق شناسایی نشوند، او نیروهای اعزامی برای حفاظت جان تظاهرکنندگان در میدان‌های بغداد را فرا می‌خواند. قیس الغزالی، رهبر شبه‌نظامیان نیز هرج و مرج، بی‌قانونی و ضعف نیروهای امنیتی عراقی را محکوم کرده است. خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، حال و هوای تظاهرکنندگان نیز به خاطر قتل‌ها و آدم‌ربایی‌های اخیر در عراق، ناآرام و پرتنش است. آنها نگرانند که “خرابکارها” اعتراضات را بی‌اعتبار کنند و به خشونت کور و انتقامجویی سوق دهند. بغداد و بسیاری از شهرهای عراق از اوایل اکتبر صحنه تظاهرات ضد دولتی بوده‌اند؛ تظاهراتی که ظرف دو ماه بیش از ۴۶۰ کشته و ۲۰ هزار مجروح بر جای گذاشته است. نهادهای حقوق بشری می‌گویند نیروهای امنیتی و انتظامی عراق با سلاح به تظاهرکنندگان پاسخ داده‌اند.
شش روز پیش از لینچ کردن نوجوان ۱۷ ساله، چند مرد ناشناس که سوار بر خودرو بودند، تظاهرکنندگانی را که در یک پارکینگ بغداد تحصن کرده بودند، به گلوله بستند. ۲۴ نفر در این حمله کشته شدند. هنوز روشن نیست چه فرد یا افرادی پشت این سوءقصد قرار داشتند.
واکنش جریان صدر به لینچ کردن یک نوجوان
در واکنش به اقدام خشونت بار معترضان در قتل این نوجوان عراقی، صالح محمد العراقی از افراد نزدیک به مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در توئیتی تهدید کرد اگر ظرف ۴۸ ساعت تروریست هایی که این جرم را مرتکب شدند، تحویل دستگاه قضائی نشوند، نیروهای کلاه آبی(نیروهای سرایا السلام وابسته به مقتدی صدر) از میدان التحریر عقب نشيني خواهند كرد. تظاهرات‌کنندگان در میدان «التحریر» بغداد نیز طی بیانیه‌ای درباره حادثه میدان الوثبه در مرکز بغداد، اعلام کردند که این اقدام یک طرح برای تخریب وجهه تظاهرات‌هاست.
به گزارش پایگاه خبری «بغداد الیوم»، در بیانیه معترضان التحریر آمده است: «ما برای تظاهرات‌ مسالمت آمیز و اصلاح امور و توقف خونریزی و تحویل جنایتکاران به نهاد قضایی کشور و بازگرداندن کلیه امور به حالت طبیعی، در خیابان‌ها حاضر شده‌ایم. ما برای زندگی در صلح و آرامش و با شعار اعتراض مسالمت‌آمیز تظاهرات کرده‌ایم».
بر اساس این بیانیه، تظاهرات‌کنندگان عراقی در پایتخت این کشور بر مسالمت‌آمیز ماندن اعتراض‌های خود تاکید کردند و حادثه امروز میدان الوثبه را جنایتی توصیف کردند که هم معترضان آن را محکوم می‌کنند و هم از نظر انسانی و شرعی، محکوم است و باید در حق عاملان آن، قانون اعمال شود. در این بیانیه آمده است: «تظاهرات‌کنندگان شرکت‌کننده در تظاهرات مسالمت آمیز با کلیه این اقدامات مخالفند و آن را رد می‌کنند. لذا ما ازهرگونه اقدام خارج از چارچوب اعتراضات مسالمت‌آمیز اعلام برائت می‌کنیم و مسالمت آمیز بودن اعتراضات خود را حفظ خواهیم کرد تا به مطالبات و حقوق واقعی خود برسیم».

واکنش آیت‌ا… سیستانی به تحولات اخیر عراق
مرجعیت عالی قدر عراق روز (جمعه) اعلام کردند که نبرد اصلاح در کشور بسیار دیر شروع شد. به گزارش سومریه نیوز، آیت‌ا… سید علی سیستانی، مرجعیت عالی قدر عراق با بیان اینکه نبرد اصلاح بسیار دیر شروع شد، خاطرنشان کرد: «در پیش روی عراقی‌ها نبرد اصلاحی وجود دارد که به فساد و شکست پایان می‌دهد. این نبرد شدیدتر و دشوارتر از مبارزه با تروریسم است».
مرجعیت با درخواست برای تحقیق در خصوص جنایت صورت گرفته در الوثبه که طی آن یک نوجوان به دار آویخته شد، تصریح کرد: «بسیار اندوهناک است که تعداد زیادی از افراد برای نظاره کردن جنایت الوثبه جمع شده بودند. جنایت الوثبه می‌تواند بر مسالمت آمیز بودن تظاهرات‌ها و اوضاع کشور تاثیر بگذارد. رخداد الوثبه یک جنایت شنیع و هولناک است و مسئولان باید عاملان این اقدام را بازخواست کنند».
آیت ا… سیستانی درخصوص رخداد صورت گرفته در السنک که طی آن افراد ناشناس به سمت تظاهرکنندگان تیراندازی کردند و تعداد بسیاری را کشتند، خاطرنشان کرد: «رخداد السنک و ترور‌ها و ربودن افراد، بر لزوم اینکه سلاح فقط در دست دولت قرار بگیرد، تاکید می‌کند». مرجعیت عالی دینی در عراق با تاکید بر ساختن ارتش بر اساس اصول حرفه‌ای مستحکم و وطن دوستی، تصریح کرد: «ما بر لزوم تلاش جهت بهبود شرایط معیشتی در مناطق آزاد شده و بازگرداندن مردم آواره شده این مناطق تاکید داریم».
آیت الله سیستانی عنوان داشتند: «مسالمت آمیز بودن شرط موفقیت آمیز بودن نبرد اصلاح است».
شایان ذکر است در ماه های اخیر اعتراضات مردمی عراق در حالی ادامه دارد که مردم این کشور علیه فساد اقتصادی ، تبعیض و نابرابری و همچنین دخالت برخی از کشورهای منطقه ای و فرا منطقه ای در امور داخلی کشورشان قیام کرده اند و خواستار ایجاد یک دولت مستقل عراقی هستند. با اینحال برخی عناصر مشکوک وابسته به کشورهای خارجی تلاش دارند با تخریب اماکن عمومی و قتل شهروندان این اعتراضات مردمی را به انحراف کشیده و زمینه سرکوب آن را فراهم آورند. اخیراً برخی اسناد در شبکه های اجتماعی و سایت های خبری در عراق منتشر شده که حکایت از ارتباط برخی عناصر شبه نظامی عراق با سازمان های اطلاعاتی کشورهای منطقه دارد. بر اساس این اطلاعات منتشر شده، شبه نظامیان ماموریت دارند تا زمینه سرکوب معترضان و بازگشت عادل عبدالمهدی به قدرت را فراهم آورند.

 

نظر شما