شناسهٔ خبر: 36974253 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ترور فرزند سخنگوی جریان صدر/ تعطیلی نهادهای وابسته به جریان صدر/ واکنش آیت الله سیستانی به قتل فجیع یک نوجوان عراقی

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- دفتر سید مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق بامداد شنبه از بسته شدن تمامی مؤسسات وابسته به این جریان به مدت یکسال خبر داد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، پایگاه اینترنتی دفتر صدر با انتشار این بیانیه اعلام کرد که دفتر ویژه صدر، اداره مرقد شهید سید محمد صادق صدر و سرایا السلام از این مسأله مستثنی شده‌اند و همچنان فعالیت خواهند داشت.
دفتر صدر، علت بسته شدن این مؤسسات را ذکر نکرده است.
این اقدام ساعاتی پس از آن روی می‌دهد که خودروی حامل فرزند «جعفر الموسوی» سخنگوی جریان صدر در یکی از محله‌های بغداد هدف سوء قصد افراد مسلح ناشناس قرار گرفت.
در همین راستا، «صالح العراقی» از منابع رسانه‌ای نزدیک به مقتدا صدر رهبر این جریان 16 آذرماه اعلام کرده بود، منطقه «الحنانه» اقامتگاه مقتدا در نجف اشرف هدف حمله پهپادهای ناشناس قرار گرفته است.

پسر یک مقام جریان صدر از ترور جان سالم به در برد
به دنبال حمله افراد مسلح ناشناس، پسر" جعفر الموسوی" سخنگوی جریان صدر جمعه شب در بغداد زخمی شده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی "سومریه نیوز"، افراد مسلح ناشناس شامگاه جمعه به روی خودروی حامل یکی از فرزندان سخنگوی جریان صدر در یکی از مناطق بغداد آتش گشودند.
یک منبع که خواست نامش فاش نشود، به این شبکه گفت که پسر الموسوی از حادثه جان سالم به در برده است.
برخی از منابع غیر رسمی هم اعلام کردند که افراد مسلح ناشناس، 14 گلوله به سمت خودروی حامل سخنگوی جریان صدر شلیک کردند و تعدادی گلوله به وی اصابت کرده و شرایط جسمانی وی مساعد نیست.
تاکنون هیچ گروه یا فردی مسؤولیت این حملات را برعهده نگرفته است.

صدور حکم بازداشت برای قاتلان شهید «العلیاوی»
شورای عالی قضایی عراق، برای 14 فرد متهم به قتل شهید العلیاوی، از فرماندهان الحشد الشعبی این کشور حکم بازداشت صادر کرد.
شورای عالی قضایی عراق شامگاه جمعه از صدور قرار بازداشت برای قاتلان شهید «وسام العلیاوی»، فرمانده نیروهای عصائب اهل الحق (زیر مجموعه الحشد العشبی) و برادرش «عصام العلیاوی» خبر داد.
به گزارش بغداد الیوم، قرار بازداشت برای 14 فرد متهم به قتل این دو برادر عراقی صادر شده است و اسامی این متهمان که همگی از استان میسان عراق هستند؛ عبارت‌اند از : «سیف الدین جاسب»، «سعد فرحان البهادلی»، «مسلم عیدان عبل»، «حیدر عبد الامین الکعبی»، «صدام عزیز البخیتاوی»، «طالب قاسم الکنانی»، «حسین جبار الحلفی»، «علی کاظم الدبی»، «عبد الله حسن الکنانی»، «حسین اللامی»، «کاظم الحلفی»، «محمود البعاج»، «جواد کاظم الحلفی»، «عبد الله الکنانی»، «علی البختاوی»، «عبد الحسین زیدان»، «عقیل حسین اللامی»، «احمد الحلفی»، «سعد فرحان البهادل».
افراد نام‌برده سوم آبان ماه همزمان با بروز اعتراضات در استان میسان (جنوب عراق) به دفتر او در در این استان حمله کردند و او را مجروح کردند. قاتلان شهید علیاوی، از تعقیب او و برادرش که در حال حرکت به بیمارستان با خودروی آمبولانس بودند، دست بر نمی‌دارند و با حمله به خودور هر دوی آن‌ها را به شهادت می رسانند.

شورای امنیت خواستار تحقیق درباره حوادث خشونت بار در عراق شد
به گزارش تلویزیون اسکای نیوز ؛شورای امنیت سازمان ملل خواستار آغاز تحقیقات درباره اقدامات خشونت بار و سرکوب تظاهرکنندگان درعراق شد.

کمیساریای حقوق بشر عراق: فردی که در بغداد به طرز فجیع کشته شد، بیگناه بود
یک عضو کمیساریای حقوق بشر عراق (مرتبط با پارلمان) گفت که نوجوان کشته شده در حادثه «الوثبه» به کسی تیراندازی نکرده و بیگناه بود.
«هیمن باجلان» عضو کمیساریای حقوق بشر عراق (مرتبط با پارلمان) امروز (جمعه) به خبرنگاران گفت که «هیثم علی اسماعیل» فرد نوجوانی که روز گذشته در میدان «الوثبه» بغداد کشته و از تیر چراغ برق آویزان شد، بیگناه بود.
به نوشته وبگاه السومریه، او گفت که بر خلاف شایعه برخی رسانه‌ها او هیچ کسی را نکشته بود و نیروهای امنیتی حاضر در صحنه در خلال انجام این جنایت صرفا نگاه می‌کردند و به وظیفه خود عمل نکردند.
باجلان همچنین گفت که کمیساریای حقوق بشر نمی‌تواند در برابر این حادثه سکوت کند و با محکوم کردن این جنایت، از نیروهای امنیتی می‌خواهد تا عاملان آن را دستگیر کنند.
او با بیان اینکه دولت توانایی مرزبندی میان معترضان عادی از نقاب‌داران و افراد خرابکار را ندارد گفت که دولت مسئول اتفاقات رخ داده در میدان «الوثبه» است و باید برای عدم تکرار آن اقدام کند.
این عضو کمیساریای حقوق بشر عراق از معترضان نیز خواستار تا خویشتن‌دار بوده و افراد خرابکار را از محل‌های اعتراض دور کنند.

واکنش آیت الله سیستانی به قتل فجیع یک نوجوان عراقی
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: آیت الله سیستانی در پیامی که نماینده او در خطبه های نماز جمعه قرائت کرد، تأکید کرد حادثه پل السنک و حوادث ترورها و آدم ربایی بار دیگر اهمیت این موضوع را ثابت می کند که باید هر نوع سلاح در چارچوب حاکمیت عراق باشد.
وی با محکوم کردن شدید قتل یک نوجوان در میدان الوثبه بغداد افزود: مشاهده تصاویر تجمع شمار زیادی از افراد برای شکنجه کردن، مثله کردن و آویزان کردن جسد یک فرد، بسیار ناراحت کننده بود. شکل گیری ارتش و بقیه نیروهای مسلح باید بر اساس اصول حرفه ای و وفاداری به میهن باشد.

شرط جریان حکمت ملی عراق برای حمایت از نامزد نخست‌وزیری
یک نماینده جریان "حکمت ملی عراق" به رهبری "سید عمار حکیم" بامداد شنبه شرط این فراکسیون برای حمایت از نامزدی نخست وزیر جدید کشورش را اعلام کرد.
به گزارش "بغداد الیوم"، "حسن فدعم" نماینده جریان حکمت ملی عراق اعلام کرد:حکمت ملی از هیچ نامزدی برای نخست وزیری حمایت نمی‌کند، مگر آن که وی مستقل و مورد رضایت کامل شهروندان عراقی باشد.
وی افزود: فراکسیون حکمت ملی عراق بخشی از یک فراکسیون بزرگ‌تر نیست، بلکه خود یک فراکسیون مستقل به شمار می‌رود.
جریان حکمت ملی عراق به رهبری حکیم در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی در 22 اردیبهشت 97 توانست از مجموع 328 کرسی 19 کرسی را بدست آورد.
پیش از این، سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق بر ضرورت انتخاب فردی مستقل برای پست نخست وزیری کشورش تاکید کرد.
عادل عبدالمهدی به دنبال گسترش اعتراضات و بروز ناآرامی و خشونت در عراق، 29نوامبر (8 آذر) با ارسال نامه رسمی استعفای خود را تقدیم مجلس کرد؛ پارلمان عراق هم یک روز پس از آن با استعفای وی موافقت کرد.
براساس قانون اساسی عراق، پس از اعلام استعفای عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی در 29 نوامبر گذشته (8 آذرماه)، "برهم صالح" رییس جمهوری این کشور 15 روز مهلت دارد، بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان را مأمور معرفی نامزد نخست وزیری کند.
مهلت 15 روزه صالح برای مأموریت معرفی نامزد نخست وزیری جدید عراق امروز (شنبه 23 آذرماه) به پایان می‌رسد.
بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی اردیبهشت ماه 97، فراکسیون «سائرون» با 54 نماینده (مورد حمایت سید مقتدا صدر) به عنوان بزرگترین فراکسیون پارلمان موظف به معرفی نخست وزیر جدید است، اما این فراکسیون از حق قانونی خود انصراف داده و در عمل فراکسیون «الفتح» (به رهبری هادی العامری) با 47 کرسی اینک مسؤولیت معرفی نخست وزیر جدید را برعهده دارد.
تظاهرکنندگان و برخی از جریان‌ها و رهبران سیاسی خواستار انتخاب یک فرد مستقل برای مقام نخست وزیری عراق هستند.

نظر شما