شناسهٔ خبر: 36954313 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

تاکید عمار حکیم به انتخاب فردی مستقل برای نخست وزیری آینده عراق

صاحب‌خبر -
خرداد: رهبر جریان حکمت ملی عراق بر ضرورت انتخاب فردی مستقل برای پست نخست وزیری کشورش تاکید کرد.

به گزارش خردادبه نقل از ایرنا،‌ دفتر رهبر جریان حکمت ملی عراق با انتشار بیانیه ای امروز پنجشنبه اعلام کرد که سید عمار حکیم در دیدار با «مارتین هاتسن»، سفیر جدید اتحادیه اروپا در بغداد، بر ضرورت انتخاب فردی مستقل برای پست نخست وزیری کشورش تاکید کرد.

بیانیه خاطر نشان ساخته است که حکیم و هاتسن همچنین در این دیدار آخرین تحولات سیاسی عراق و منطقه و رابطه عراق با اتحادیه اروپا را بررسی کردند.

رهبر جریان حکمت ملی بر حمایت از تحقق مطالبات مشروع تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو و پیشبرد پروژه اصلاح نظام سیاسی که به یک ضرورت تبدیل شده تأکید کرد.

حکیم همچنین خواستار حفظ حالت مسالمت‌آمیز تظاهرات و جلوگیری از دخالت افراد نفوذی با هدف به خشونت کشیدن آن شد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق بر اهمیت شتاب در انتخاب شخصیتی مستقل، دارای مقبولیت اجتماعی و سیاسی، شجاع و پاکدست که توانایی اداره دولت انتقالی و تدارک انتخابات پیش از موعد را داشته باشد، تأکید کرد.

بعد از اعلام استعفای «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در ۲۹ نوامبر گذشته (۸ آذرماه)، رییس جمهور عراق حسب قانون اساسی موظف به تکلیف فراکسیون بزرگ در پارلمان به معرفی نامزد جدید پست نخست وزیری است.

بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی اردیبهشت ماه ۹۷، فراکسیون «سائرون» (مورد حمایت مقتدا صدر) به عنوان بزرگترین فراکسیون پارلمان موظف به معرفی نخست وزیر جدید است اما این گروه پارلمانی از حق قانونی خود انصراف داده و در عمل فراکسیون «الفتح» (هادی العامری) اینک مسوولیت معرفی نخست وزیر جدید را برعهده دارد.

«برهم صالح» رییس جمهوری عراق در این راستا در طول دو هفته اخیر رایزنی با رهبران سیاسی را برای طرح نام نامزد جدید پست نخست وزیری عراق آغاز کرده و حسب قانون باید ظرف ۱۵ روز نامزد جدید معرفی شود.

تظاهرکنندگان و برخی از جریان ها و رهبران سیاسی خواهان انتخاب یک فرد مستقل به دور از احزاب برای پست نخست وزیری عراق هستند.

نظر شما