جزییات طرح اسحاق جهانگیری چه بود؟
با مشورت نخبگان و برخی اساتید و دانشجویان دانشگاه شریف طرحی ارائه شده بود که بر این اساس دولت به جای اینکه سهمیه سوخت را به دارندگان خودرو بدهد این سهمیه به هر ایرانی تعلق بگیرد. بدین معنا که هر کس دارای کارت ملی ایرانی است می تواند سهمیه سوخت داشته باشد.
تاثیر طرح ارائه شده این بوده است که هر ایرانی می تواند مصرف سوخت را مدیریت کند. در صورت عدم استفاده از سوخت می تواند آن را به دولت واگذار کرده و دولت مابه تفاوت نرخ آزاد بنزین را به هر فرد پرداخت کند.
با این روش به قشر آسیب پذیر جامعه کمک می شود و نرخ بنزین آزاد هم حدود ۲ هزار تومان قیمت بخورد.
توجیه جهانگیری در جلسه شورای عالی اقتصاد این بوده که دادن سهمیه خودرو به نفع پولدار هاست و اقشار متوسط و ضعیف جامعه بهره ای از سهمیه بندی بنزین و یارانه آن نمی بردند.
به این دلیل که هر کسی؛ خودرو، کارت سوخت و ماشین بیشتری دارد قطعا سهمیه بیشتری دریافت می کند.
چرا موضوع اختلاف پنهان شد ؟
رسانه های نزدیک به دولت، حواشی رخ داده میان رئیس جمهوری و معاون اول او را با عناوین مختلف، به نوعی لاپوشانی کردند اما با دقت در اظهارات علی ربیعی سخنگوی دولت و حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهوری، میتوان به برخی اختلافات پی برد. ربیعی درباره ماجرای پیش آمده میان مردان شماره یک و دو کابینه اظهار داشت: در همه جلسات وجود اختلاف طبیعی است. حسام الدین آشنا نیز در توییتی تصریح کرد: جلسات عالی کشور نه جای بله قربان گویی است و نه جای خطاب و عتاب و نه جای قهر و ناسازگاری.
با نگاهی به رخدادهای دو هفته گذشته به خوبی می توان فهمید که موضوع اختلاف نظرها چیست؟
اسحاق جهانگیری از 24 آبان در خصوص هیچ اظهار نظری در باره نحوه اجرای طرح نداشته است. بنابراین می توان نتیجه گرفت، هر چند اسحاق جهانگیری عضو شورای هماهنگی سران قواست اما سکوت او نشان می دهد؛ معاون اول رئیس جمهور با طرح افزایش قیمت بنزین موافقت نکرده است.
هر چند اختلاف نظر جهانگیری با روحانی بر مسائل کارشناسی بنزین بوده اما این هیچ کدام از دو طرف تا کنون بدان اشاره نکرده اند.
حال باید این سوال را پرسید طرحی که اکنون اجرا می شود را چه کسی و چه نهادی ارائه کرده است و دلیل مخالفت روحانی با طرح جهانگیری چه بوده است؟
نظر شما