شناسهٔ خبر: 36935553 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

جزییات اختلاف جهانگیری با حسن روحانی بر سر طرح سهمیه بندی بنزین /جهانگیری پیشنهاد بنزین ۲هزار تومانی و سهمیه بندی بر اساس هر کد ملی یک سهمیه را مطرح کرده بود که با واکنش رئیس جمهور مواجه شد

عدم اظهار نظر معاون اول رئیس جمهور درباره طرح جدید سهمیه بندی بنزین شائبه بروز اختلاف میان اسحاق جهانگیری و روحانی را دوباره در میان رسانه ها مطرح کرده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛  عدم اظهار نظر معاون اول رئیس جمهور درباره طرح جدید سهمیه بندی بنزین شائبه بروز اختلاف میان اسحاق جهانگیری و روحانی را دوباره در میان رسانه ها مطرح کرده است. 
 
اطلاعات جدیدی که عصر خبر و عصر ایران منتشر کرده اند نشان می دهد؛  اسحاق جهانگیری با نحوه اجرای طرح سهمیه بندی بنزین مخالف بوده و دلیل خروج وی از جلسه سوم تیر ماه امسال مخالفت او با طرح جهانگیری برای مدیریت سهمیه بندی بنزین بر اساس هر نفر (دریافت سهمیه بر اساس کد ملی ) سهمیه مشخص و قیمت دو هزار تومانی بنزین بوده است. 
 
جهانگیری در آن جلسه به دلیل اظهارات روحانی از جلسه خارج می شود و با  وساطت علی لاریجانی به جلسه باز می گردد. 
 
 شنیده ها حکایت از این دارد که اختلاف نظر میان جهانگیری و روحانی به صورت جدی وجود داشته و اکنون نیز ادامه دارد.  موضوع این اختلاف؛ قیمت گذاری و نحوه اجرای طرح سهمیه بندی قیمت بنزین بوده است. 

 

چرا روحانی با طرح جهانگیری مخالفت کرد؟

 

بر اساس شنیده ها؛ اسحاق جهانگیری با تعدادی از نخبگان و اساتید دانشگاه شریف روی طرحی درباره سهمیه بندی بنزین کار کرده و آن را در جلسه شورای عالی اقتصادی  روحانی ارائه می دهد. اما حسن روحانی از ارائه طرح استقبال نکرده و همین موضوع سبب نارضایتی معاون اول رئیس جمهور و ترک جلسه توسط وی می شود. هر چند با وساطت علی لاریجانی؛ ظاهراً کدورت ایجاد شده میان معاون اول رئیس جمهور و روحانی برطرف می شود.  

جزییات طرح اسحاق جهانگیری  چه بود؟

با مشورت نخبگان و برخی اساتید و دانشجویان دانشگاه شریف طرحی ارائه شده بود که بر این اساس دولت به جای اینکه سهمیه سوخت را به دارندگان خودرو بدهد این سهمیه به هر ایرانی  تعلق بگیرد. بدین معنا که هر کس دارای کارت ملی ایرانی است می تواند سهمیه سوخت داشته باشد. 

تاثیر  طرح ارائه شده این بوده است که هر ایرانی می تواند مصرف سوخت را مدیریت کند. در صورت عدم استفاده از  سوخت می تواند آن را به دولت واگذار کرده و دولت مابه تفاوت نرخ آزاد بنزین را به هر فرد پرداخت کند.

با این روش به قشر آسیب پذیر جامعه کمک می شود و نرخ بنزین آزاد هم حدود ۲ هزار تومان قیمت بخورد.

توجیه جهانگیری در جلسه شورای عالی اقتصاد این بوده که دادن سهمیه خودرو به نفع پولدار هاست و اقشار متوسط و ضعیف جامعه بهره ای از سهمیه بندی بنزین و یارانه آن نمی بردند. 

 به این دلیل که هر کسی؛ خودرو، کارت سوخت و ماشین بیشتری دارد قطعا سهمیه بیشتری دریافت می کند. 

چرا موضوع اختلاف پنهان شد ؟ 

رسانه های نزدیک به دولت، حواشی رخ داده میان رئیس جمهوری و معاون اول او را با عناوین مختلف، به نوعی لاپوشانی کردند اما با دقت در اظهارات علی ربیعی سخنگوی دولت و حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهوری، می‌توان به برخی اختلافات پی برد. ربیعی درباره ماجرای پیش آمده میان مردان شماره یک و دو کابینه اظهار داشت: در همه جلسات وجود اختلاف طبیعی است. حسام الدین آشنا نیز در توییتی تصریح کرد: جلسات عالی کشور نه جای بله قربان گویی است و نه جای خطاب و عتاب و نه جای قهر و ناسازگاری.

 با نگاهی به رخدادهای دو هفته گذشته به خوبی می توان فهمید که موضوع اختلاف نظرها چیست؟ 

 اسحاق جهانگیری از 24 آبان در خصوص هیچ اظهار نظری در باره نحوه اجرای طرح نداشته است. بنابراین می توان نتیجه گرفت، هر چند اسحاق جهانگیری عضو شورای هماهنگی سران قواست اما سکوت او نشان می دهد؛ معاون اول رئیس جمهور با طرح افزایش قیمت بنزین موافقت نکرده است.

 

هر چند اختلاف نظر جهانگیری با روحانی بر مسائل کارشناسی بنزین بوده اما این هیچ کدام از دو طرف تا کنون بدان اشاره نکرده اند.

حال باید این سوال را پرسید طرحی که اکنون اجرا می شود را چه کسی و چه نهادی ارائه کرده است و دلیل مخالفت روحانی با طرح جهانگیری چه بوده است؟

 
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما