شناسهٔ خبر: 36934102 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رژیم صهیونیستی در آستانه شکستی جدید

تهران - ایرنا- پارلمان رژیم صهیونیستی به علت وجود اختلافات سیاسی به وجود آمده در میان احزاب و ناتوانی رهبران در تشکیل کابینه، طرح انحلال کنست و برگزاری انتخابات سوم در طول یک سال را در جلسه امروز بررسی خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش تارنمای روزنامه صهیونیستی هاآرتص، پارلمان به منظور تغییر تاریخ برگزاری انتخابات که در صورت انحلال کنست باید در روز سه شنبه ۱۰ مارس (۲۰ اسفند) برگزار شود، امشب لایحه آن را مورد بررسی قرار می دهد.  تاریخ جایگزین روز دوشنبه ۲ مارس (۱۲ اسفند) پیشنهاد شده است. انتخابات رژیم صهیونیستی عموما در روزهای سه شنبه برگزار می شود اما به علت عدم تداخل با سه شنبه بزرگ در آمریکا برای انتخابات درون حزبی این کشور، روز دوشنبه پیشنهاد شده است.

پارلمان رژیم صهیونیستی موضوع انحلال کنست و برگزاری انتخابات مجدد را در ۴ مرحله به رای گیری خواهد گذاشت که در مرحله اول اکثریت رای مثبت داده اند.

مهلت پارلمان رژیم صهیونیستی امشب برای معرفی یک شخص برای تشکیل کابینه به پایان خواهد رسید. پس از اینکه بنی گانتس رئیس حزب ائتلافی آبی و سفید نیز همانند بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود در تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی در مهلت ۲۸ روزه شکست خورد، روون ریولین رئیس رژیم صهیونیستی انتخاب فرد مورد نظر را به پارلمان سپرد.

اگر در جلسه امشب پارلمان یک نامزد مشخص شود، ریولین دو هفته به وی برای تشکیل کابینه فرصت خواهد داد. اما وجود اختلافات ریشه ای و حل نشدنی در مدت یک سال گذشته میان احزاب و رهبران سیاسی رژیم صهیونیستی، به نظر باید منتظر تصمیم پارلمان برای برگزاری انتخابات سوم ماند.

طبق نظرسنجی اخیر شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی، حزب آبی و سفید در صورت برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی ۳۷ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را به دست می آورد در حالی که لیکود ۳۳ کرسی را کسب می کند.

در انتخابات دور دوم آبی و سفید ۳۳ کرسی و لیکود ۳۲ را به دست آورده بودند. با کسی کرسی های بیشتر در انتخابات سوم احتمالا گانتس را قادر می کند تا یک ائتلاف شکننده با احزاب چپ - میانه و همچنین اویگدور لیبرمن رهبر حزب اسرائیل خانه ما تشکیل دهد.

لیبرمن از همان ابتدای انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی در سال گذشته نقش کلیدی را در فروپاشی کابینه اسرائیل و تشکیل دوباره آن بازی کرده است. وی با ۸ کرسی در پارلمان در صورت پیوستن به هر کدام از ائتلاف های راست یا میانه می توانست کرسی های ائتلافی را به بیش از ۶۱ افزایش داده و کار تشکیل کابینه را به اتمام برساند اما خواسته های وی توسط هیچکدام از طرف ها برآورده نشد.

اختلاف ها با گذر زمان بیشتر می شود در حالی که امروز یکی از رهبران راست افراطی در جلسه علنی پارمان علیه نتانیاهو به شدت انتقاد کرده و گفته وفاداری آنها به شخص نیست بلکه به هدفشان است.

انتقادات علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی در هفته های اخیر و پس از اعلام جرم علیه او توسط دادستان کل این رژیم به شدت افزایش یافته است. گیدئون سعر یکی از اعضای حزب لیکود اخیرا نتانیاهو را ناتوان در تشکیل کابینه معرفی کرده و خواستار برگزاری انتخابات درون حزبی برای مشخص شدن رهبر لیکود شده است و برخی افراد نیز خود را برای جانشینی وی مطرح می کنند.

طبق گزارش شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی انتخابات درون حزبی لیکود دو هفته آینده در تاریخ ۲۶ دسامبر (۵ دی) برگزار خواهد شد.

نظر شما