شناسهٔ خبر: 36933745 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲ درصد علم کشور در استان مرکزی تولید می‌شود

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی از فعالیت ۷۶ موسسه آموزش عالی و دانشگاه در این استان خبر داد و گفت: بر اساس آمار اطلس ملی علم جمهوری اسلامی ایران، ۲ درصد علم کشور توسط جوانان و نخبگان این استان تولید می‌شود.

صاحب‌خبر -

سید«علی آقازاده» روز چهارشنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر استان مرکزی که در دانشگاه اراک برگزار شد افزود: این استان با یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت ۲ درصد مساحت کشور را داشته و توانسته سهم خود را در تولید علم و دانش در کشور حفظ کند.

وی با بیان اینکه حدود ۷۶ هزار دانشجو در استان به تحصیل اشتغال دارند، خاطرنشان کرد: سهم هریک از دانشگاه‌های استان از نظر تعداد دانشجویان یک‌هزار نفر است که این مهم نشان از تعدد مراکز عالی در استان داشته و باید با کاهش و ادغام این دانشگاه‌ها زمینه افزایش دانشجویان آنها افزایش داد.

آقازاده انجام فعالیت‌های پژوهشی و فناوری‌های جدید را کلید رفع مشکلات و پیشرفت کشور دانست و گفت: زمینه فعالیت‌های پژوهشی در راستای خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه دشمنان، افزایش یافته و در استان مرکزی نیز در این راستا گام‌های بلندی برداشته شده است.

وی با یادآوری توجه دولت تدبیر و امید به فعالیت های پژوهشی در کشور افزود: بودجه پارک‌های علم و فناوری در کشور در سال جاری به پنج هزار میلیارد ریال رسیده است و منابع مالی قراردادهای دانشگاه‌ها با صنایع در سال گذشته به ۱۸ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه بودجه پارک‌های علم و فناوری در کشور سال گذشته حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد افزایش یافته است. اظهارداشت: منابع مالی ناشی از انعقاد قرارداد دانشگاه‌های کشور با صنایع نیز سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود ۲ برابر افزایش یافته است.

آقازاده فروش شرکت های دانش بنیان کشور در سال گذشته را ۹۷ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: صادرات آنها در این مدت ۶۲ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: هفت هزار و ۸۶۴ شرکت فناور در پارک‌های علم و فناوری رونمایی شده است که یک هزار و ۶۲۵ مجوز برای ایجاد این شرکت‌ها در سال گذشته صادر شده و  برای ۵۷ هزار نفر در آنها اشتغال‌زایی شده است.

استاندار مرکزی افزود: ۵۸۰ شرکت خلاق و نوآور، ۴۹ شتاب دهنده و ۱۱۸ شرکت نوآوری فعال اکنون در کشور فعالیت دارند و ۸۰ درصد شاغلان این شرکت‌ها دارای مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد و ۲۷ درصد دارای مدرک دکترا هستند.

وی با بیان اینکه ۶۰ هزار مقاله توسط محققان کشور در سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر شده است، اظهار داشت: ایران اسلامی چایگاه شانزدهم علمی جهان را به خود اختصاص داده و یک و ۹ دهم تولید علم جهان توسط محققان و دانشمندان کشور تولید می‌شود.

آقازاده افزود: ایران اسلامی یک و ۹ دهم درصد جمعیت و یک و هشت دهم مساحت جهان را به خود اختصاص داده و توانسته سهم خود از تولید را در دنیا حفظ کند.

پژوهش کلید توسعه و پیشرفت کشور است

رئیس دانشگاه اراک نیز در این نشست پژوهش را کلید توسعه و پیشرفت کشور دانست و گفت: اکنون که اقتصاد کشور به دلیل برخی تحریم‌های دشمنان دچار مشکل شده و اقتصاددانان به این نتیجه رسیده‌اند که وابستگی اقتصاد به نفت شکننده است، توجه به تحقیقات و پژوهش عامل رفع مشکلات و توسعه کشور به شمار می رود.

«حمیدی » افزود: تربیت نیروی انسانی لازم و انجام تحقیقات با کیفیت و اثر بخش نیازمند اعتبارت بوده و با توجه به اختصاص یک درصد بودجه دستگاه‌ها به فعالیت‌های پژوهشی نیاز است این اعتبارات جمع آوری و برای تحقیقات ملی و اثرگذار هزینه شود.

وی ادامه داد: هفت تا هشت هزار میلیارد ریال سال گذشته و امسال به تحقیقات اختصاص یافته که این رقم بسیار اندک است.

رییس دانشگاه اراک با یادآوری اختصاص بخشی از سود صنایع سودده به طرح‌های تحقیقاتی در کشور گفت: سهم پژوهشی یکی از صنایع استان مرکزی ۶۰۰ میلیارد ریال است، در صورتی که طرح‌هایی که به سامانه معرفی کرده ۶۰ میلیارد ریال است.

حمیدی ایجاد پارک علم و فناوری پارک پردیس تهران با ۲۴۰ واحد، بنیاد ملی نخبگان، کریدور صادرات، مرکز تحول و پیشرفت، صندوق نوآوری و شکوفایی، شبکه آزمایشگاهی نوآوری و مراکز نوآوری را از دستاوردهای دولت عنوان کرد و افزود: مرکز نوآوری اراک تا اوایل سال آینده در زمینی به مساحت ۵۰۰ متر مربع به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: مرکز شتاب دهنده استان مرکزی نیز در کنار مرکز نوآوری شهرستان اراک به بهره برداری می رسد.

پژوهش و دانشگاه به خوبی شناخته نشده‌اند

استاد دانشگاه صنعتی شریف تهران نیز در این شست گفت: اکنون با وجود ۲ هزار و ۵۰۰ دانشگاه و مرکز عالی دانشگاهی در کشور علم، پژوهش و دانشگاه به خوبی شناخته نشده و دانشگاه در کشور قبل و بعد از انقلاب به عنوان یک مدرسه عمل کرده و دانشجویان در آن آموزش می بینند.

«رضا منصوری» افزود: در دانشگاه‌های کشور علم به عنوان کتاب‌ها و نوشته ها به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

رییس سابق رصدخانه ملی ایران گفت: رفتار دانشگاه‌های کشور با وجود معاونت پژوهشی و فناوری مبتنی بر آموزش بوده و تاکنون نتوانسته ایم از آنها دانشگاه به معنی واقعی آن را بسازیم.

در پایان این نشست با حضور استاندار و برخی مسئولان استانی استان مرکزی از پژوهشگران برتر استان تقدیر شد.

۶۷ هزار و ۱۴۹ دانشجو استان مرکز در ۷۵ مرکز آموزش عالی استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند.


 

نظر شما