شناسهٔ خبر: 36909882 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

«جمله» از روزهای خونین عراق گزارش می دهد جولان مردان نقاب پوش در بغداد

صاحب‌خبر -

کاوه ایرانی –
روزنامه نگار/

 

روز گذشته زارت دفاع عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد بامداد دوشنبه ۹ دسامبر یک پایگاه نظامیان ایالات متحده آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد مورد اصابت ۴ راکت کاتیوشا قرار گرفته است. این در حالی است که این روزها افراد نقاب دار به مردم در شهرهای مختلف حمله کرده و معترضان عراقی را هدف قرار می دهند. همچنین روز شنبه نیز منزل مقتدی صدر هدف حمله یک پهپاد ساخت عراق قرار گرفت که حاکی از بالا گرفتن اختلافات داخلی در عراق است.

به گزارش «جمله» به نقل از مقام‌های امنیتی عراق، شش نفر در جریان حمله به پایگاه نظامی آمریکا در بغدا زخمی شده اند که حال دو تن از آن‌ها وخیم است. آسیب دیدگان از اعضای یگان ویژه مبارزه با تروریسم این کشور هستند که از سوی نیروهای آمریکایی آموزش دیده و تجهیز شده‌اند.
ارتش عراق می‌گوید محل شلیک این چهار راکت و موشک‌های دیگری که پس از پرتاب منفجر نشده اند را شناسایی کرده است. خبرگزاری فرانسه گزارش کرده در این پایگاه نظامی علاوه بر نظامیان، شماری از دیپلمات‌های آمریکایی هم اقامت دارند. حمله موشکی بامداد دوشنبه نهمین حمله به اماکن نظامی و دیپلماتیک آمریکایی در عراق در شش هفته اخیر به شمار می‌رود. شش روز پیش پایگاه هوایی عین الاسد که از سوی نیروهایی آمریکایی استفاده می‌شد، مورد حمله موشکی قرار گرفت. در حالی که هیچ گروهی تا کنون مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

حمله نقابدارها به مردم
از سوی دیگر منابع پلیس و بیمارستانی عراق اعلام کردند شمار کشته‌شدگان حمله جمعه شب افراد مسلح ناشناس به معترضان در بغداد، به ۲۳ نفر رسیده است. این مرگبارترین حادثه در عراق در یک هفته اخیر و پس از اعلام استعفای عادل عبدالمهدی از سمت نخست وزیری است.
طبق گزارش خبرگزاری رویترز، در درگیری‌های جمعه شب گذشته ۱۲۷ نفر نیز بر اثر اصابت گلوله و یا ضربات چاقوی افرادی که معترضان را در نزدیکی میدان تحریر هدف قرار داده بودند، زخمی شده‌اند. هزاران عراقی معترض در میدان مرکزی بغداد و سه پل مجاور که به منطقه سبز منتهی می‌شود مستقر هستند. منطقه سبز بغداد جایی است که ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌های خارجی در آن واقع شده‌اند.
منابع امنیتی می‌گویند که نمی‌توانند افراد مسلحی را که به معترضان حمله کردند، شناسایی کنند.
این حادثه در اوایل صبح روز شنبه هفت دسامبر (۱۶ آذر) با ارعاب بیشتری ادامه پیدا کرد به‌طوریکه افراد مسلح ناشناس با کاروانی از خودروها به سمت میدان تحریر در حرکت بودند و اقدام به تیراندازی می‌کردند.
شاهدان به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که این افراد نقاب‌پوش، کاملا مسلح بودند و به سمت میدان تحریر حرکت می‌کردند اما پس از نزدیک شدن به یک ایست بازرسی که نیروهای امنیتی عراق در آن مستقر بودند، از محل دور شدند.
اتفاق‌های خونین شب گذشته در حالی رخ داد که همزمان وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد سه عراقی وابسته به گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران را به‌دلیل نقش آنها در کشتار معترضان و نقض حقوق بشر در این کشور مشمول تحریم قرار داده است.

موج بازداشت ها
کمیسیون “النزاهه”عراق روز (دوشنبه) با صدور بیانیه ای از صدور حکم دستگیری ۹ وزیر، ۱۲ نماینده مجلس و ۱۱ استاندار در ماه نوامبر (آبان- آذر) خبر داد. بر اساس گزارش شبکه خبری “سومریه نیوز”، اداره تحقیقات کمیسیون النزاهه (کمیسیون شفافیت) در بیانیه خود افزود: از این ۹ وزیر، ۲ نفر از وزاری کنونی و ۵ نفر از وزرای سابق و ۲ نفر از وزرای اسبق هستند.
در این بیانیه همچنین به صدور حکم جلب و دستگیری یک استاندار کنونی و ۱۱ استاندار سابق و ۱۱۸ عضو شورای فرمانداری کنونی و ۲۶ عضو سابق و ۱۱ عضو اسبق این شورا و همچنین دستگیری ۳۲ مدیرکل از جمله ۱۹ مدیر کنونی وزارت نفت، برق، آموزش و پرورش، بهداشت، صنعت و دفتر اوقاف اهل سنت و ۱۱ مدیر سابق در شورای وزیران، شهرداری بغداد، وزراتخانه های آموزش عالی و بهداشت اشاره شد.
اداره تحقیقات تاکید کرد که مجموع حکم های صادر شده به ۲۵۶ مورد می رسد که ۲۲۱ حکم از این تعداد، حکم جلب و باقی احکام مربوط به دستگیری می شود که ۵۱ مورد از این احکام اجرا شده و ۶۸ متهم نیز به دادگاه های مربوطه ارجاع داده شدند.

مرگ های مشکوک
به گزارش خبرگزاری فرانسه فاهم طایی، ۵۳ ساله که به عنوان یکی از رهبران شناخته شده اعتراض‌های اخیر در عراق به ویژه منتقد دخالت ایران در امور داخلی این کشور بود، شامگاه یکشنبه ۱۷ آذر در حالی که از مهمانی باز می‌گشت مورد سوء‌قصد واقع شد و به قتل رسید.
در تصاویری که از صحنه قتل به دست آمده دیده می‌شود که طایی به همراه دو نفر دیگر با موتورسیکلت به مقابل منزلش می‌رسند. طایی از موتور سیکلت پیاده شده و دو همراهش دور می‌شوند. در همان لحظه دو مرد سوار بر یک موتورسیکلت دیگر از پشت سر به فاهم طایی نزدیک می‌شوند. سرنشین موتورسیکلت با یک تفنگی که به نوشته خبرگزاری فرانسه مجهز به صداخفه‌کن بوده، دست کم دوبار از فاصله حدود دو متری به او شلیک می‌کند. راننده موتور سیکلت هم تفنگی بیرون می‌آورد اما شلیک نمی‌کند.
خبرگزاری فرانسه که این خبر را به نقل از همسایگان فاهم طایی نقل کرده همچنین یادآوری کرده است که منزل مقتول در محله‌ای از کربلا واقع شده که از امنیت برخوردار است زیرا در نزدیکی مناطق مذهبی شیعیان و نیز یک پاسگاه پلیس قرار دارد.
طایی در آخرین پست فیس‌بوکی خود در شب پیش از مرگش در واکنش به برخی مرگ‌ها و بازداشت‌های «مشکوک» در عراق نوشته بود: «ما پیروز خواهیم شد و کشورمان را به‌رغم خواسته شما پس خواهیم گرفت. با وجود دردی که داریم، لبخند خواهیم زد. به رغم میل شما و آن احزاب فاسد سیاسی فاسدتان.»

اخراج حشدالشعبی از بغداد
یک منبع مهم وابسته به وزارت دفاع عراق روز دوشنبه خبر داد که شورای امنیت ملی این کشور شامل نخست‌وزیر و وزرای کشور، اطلاعات و دفاع تصمیم به خروج فوری همه نیروهای وابسته به سازمان الحشد الشعبی از بغداد گرفته است.
به گزارش رادیو مونت کارلو، این تصمیم پس از نشست روز دوشنبه شورای امنیت ملی عراق اتخاذ شد و در آن «فالح الفیاض» مشاور این شورا و رئیس سازمان الحشد الشعبی نیز حضور داشت.
منبع مذکور تاکید کرد که این تصمیم در پی فشارهای فرانسه، انگلیس و آلمان به «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر مستعفی عراق و رئیس دولت پیشبرد امور برای خروج الحشد الشعبی از بغداد گرفته شد.
این در حالی است که سازمان الحشد الشعبی عراق روز جمعه گذشته در بیانیه‌ای مدعی شده که نیروهای این سازمان در هیچ عملیات یا فعالیتی علیه معترضان برای مقابله با خشونت‌ها در جریان اعتراضات در داخل شهرهای عراق مشارکتی نداشته است.
مرحله نخست اعتراضات در عراق روز اول اکتبر (۹ مهر ماه) ابتدا با درخواست مبارزه با فساد و انجام اصلاحات اقتصادی و گسترش خدمات عمومی آغاز شد، اما رفته رفته مطالبات سیاسی به آن اضافه شد، بطوری که گروهی از معترضان خواستار اصلاح قانون انتخابات و قانون اساسی این کشور شدند و برخی دیگر شعار براندازی دولت را سر دادند.
اعتراضات بار دیگر از ۲۵ اکتبر (سوم آبان) با تشویق برخی عناصر داخلی و برخی بازیگران منطقه ای و بین المللی در عراق آغاز شد و با تشدید خشونت ها اجازه و فرصت کافی برای اصلاحات ساختاری و قانونی و حتی بسته‌های اقتصادی و صدور دستورالعمل‌های مختلف به دولت داده نشد که این امر باعث شد عادل عبدالمهدی از ریاست بر دولت استعفا دهد. اگرچه بسیاری معتقد بودند که با استعفای عبدالمهدی شورش های خشونت بار در عراق پایان می یابد، اما همچنان گروه هایی سعی کرده اند از بازگشت آرامش و عادی سازی اوضاع اجتماعی در عراق به هر قیمت جلوگیری کنند.

 

 

نظر شما