شناسهٔ خبر: 36874587 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر دفاع روسیه: روابط مسکو و ناتو هر سال تیره‌تر می‌شود

تهران – ایرنا – سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روز یکشنبه گفت که مسکو آماده همکاری با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) است اما روابط دو طرف هر سال تیره تر از پیش می‌شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، شویگو گفت: ما آماده همکاری با ناتو هستیم اما به رغم این تمایل، روابط مسکو و این ائتلاف نظامی از چند سال پیش رو به تیرگی نهاده است.

شویگو این مطلب را تنها چند روز بعد از نشست سران ناتو در لندن بیان کرده است. لندن در هفته گذشته میزبان اجلاس سران ناتو بود و موضوع روسیه و به ویژه توانمندی ها و تحرکات نظامی و تسلیحاتی این کشور از جمله موضوع هایی بود که در این نشست مطرح بود.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز روز جمعه گذشته در پایان بیست و ششمین نشست شورای وزیران سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در براتیسلاوا گفت که ناتو قصد دارد نه تنها بر منطقه اروپا و اقیانوس اطلس، بلکه بر خاورمیانه تسلط یابد.

وزیر دفاع روسیه همچنین گفته است: ما از پنج سال پیش به همکاری کاملا فعال با بروکسل ادامه داده ایم و به نظر ما گزینه ها و فرصت هایی برای پیشرفت در اجرای توافقنامه ها وجود داشته، اما با تاسف نه تنها همه این پیشرفت ها متوقف شده است، بلکه روابط دوجانبه همه ساله نسبت به قبل تیره تر و بدتر می شود. از سوی ما همه درها باز است و آماده همکاری هستیم.

سران ۲۹ کشور عضو ناتو درحالی چهارشنبه گذشته (13 آذر ماه) گردهم آمدند که اختلاف بین اعضای این سازمان موجودیت آن را بیش از هر زمان دیگری در معرض تهدید قرار داده است.

کشورهای عضو ناتو در نشست لندن نگرانی خود در خصوص بقای این سازمان و فروپاشی اتحاد اعضا را ابراز داشتند؛ تحلیلگران مسائل بین‌المللی می‌گویند اختلاف ارزش‌ها میان اعضا و تنوع دیدگاه‌های سیاسی متعارض، موجب شده‌ به‌تدریج اختلاف‌ها بیشتر شود.

نظر شما