شناسهٔ خبر: 36873491 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مصاحبه اختصاصی

ظرفیت تولید داخلی سموم کشاورزی ۱۰ برابر مصرف

رئیس انجمن تولید کنندگان سموم کشاورزی: بخش بزرگی از ظرفیت تولید کارخانجات تولید سموم بدون استفاده مانده است.

صاحب‌خبر -
مسعود گیل آبادی رئیس انجمن تولید کنندگان سموم کشاورزی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: در زمان حاضر ظرفیت تولید سموم کشاورزی در کشور ۱۰ برابر میزان مورد نیاز مصرف کشاورزان است و به این ترتیب بخش بزرگی از ظرفیت تولید کارخانجات تولید سموم بلا استفاده مانده است.
وی اظهار داشت: مصرف سالیانه سموم کشاورزی در کشور حدود ۳۰ هزار تن است این در حالی است که پروانه‌های بهره برداری صادر شده برای ۶۰ کارخانه تولید سموم کشاورزی معادل ۳۰۰ هزار تن است.
وی افزود: به این ترتیب بخش اعظمی از ظرفیت تولید کشاورزان استفاده نمی‌شود.
گیل آبادی ادامه داد: از سوی دیگر با تخصیص ارز دولتی برای واردات مواد اولیه سموم، صادرات این محصول ممنوع شده و به این ترتیب امکان استفاده از این ظرفیت خالی عملاً از بین رفته است.
رئیس انجمن تولید کنندگان سموم کشاورزی تصریح کرد: از مسئولان می‌خواهیم به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که زمینه صادرات برای این کارخانجات فراهم شود تا از این ظرفیت عظیم تولید استفاده بهینه شود.
وی تاکید کرد: از دیگر مشکلات تولید کنندگان سموم زمان بر بودن بحث قیمت گذاری سموم جدید در سازمان حمایت از مصرف کنندگان است.
وی افزود: در حال حاضر تلاش بر این است که سموم موجود با سموم جدید کم خطر جایگزین شود، اما وقتی قیمت سموم جدیدی برای تصویب به سازمان حمایت از مصرف کنندگان ارسال می‌شود این پروسه بسیار طولانی می‌شود و همین امر موجب تاخیر در ورود سموم کم خطر به بازار می‌شود.
گیل آبادی همچنین با اشاره به نیاز کارخانجات تولید سموم به سرمایه در گردش در شرایط فعلی تصریح کرد: انتظار می‌رود تسهیلات بانکی آسان‌تر در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد تا انتظارات مبنی بر دپوی سموم مورد نیاز برای مصرف دو سال آینده کشور به وقوع بپیوند.
رئیس انجمن تولید کنندگان سموم کشاورزی خاطر نشان کرد: همچنین واردات مواد اولیه سموم کشاورزی نیز با پروسه زمانبری روبروست که این موضوع نیز تولید کنندگان را با مشکلاتی روبر کرده است و انتظار می‌رود این روند هم تسهیل شود.

نظر شما