شناسهٔ خبر: 36857157 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

یک گروه از محققان بین‌المللی بررسی کرد

کودتای بولیوی چگونه رخ داد و کدام کشورها در آن نقش داشتند؟

گروه بین‌المللی متشکل از محققانی از کشور آمریکای لاتین و اروپا نقشه‌ای ترسیم کرده‌اند که نشان می‌دهد چگونه شبکه‌ای از نهاد‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی، بنیادها، سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌های آمریکایی در کودتا علیه «اوو مورالس» نقش ایفا کردند.

صاحب‌خبر -



سرویس خارجی-

«اوو مورالس» با رأی مردمی به ریاست جمهوری بولیوی رسید، اما پس از شورش‌ها و تهدید ارتش مجبور به استعفا و ترک کشورش شد. او در مدتی که در راس قدرت بود، بنابر اعلام مراکز معتبر بین المللی توانست به اقتصاد این کشور رونق خوبی دهد. اما بنا به دلایلی اوضاع در این کشور به هم ریخت و جریان غربگرا  با حمایت آمریکا توانست کودتایی علیه او به راه اندازد.
حالا دولت موقتِ کودتا با وعده برگزاری انتخابات زودهنگام و مجدد، قدرت را در این کشور آمریکای لاتین به دست گرفته است. دولت کودتا از همان آغاز به تأیید رسمی وزارت خارجه آمریکا رسید و در اولین اقدامات خود روابطش با دولت‌های ضدآمریکایی ونزوئلا و کوبا را قطع کرد و از آن سو روابطش با رژیم صهیونیستی را پس از 10 سال از سر گرفت، حتی در آخرین اقدامش از این رژیم برای سرکوب بومیان طرفدار «مورالس» درخواست کمک کرد.
این مواضع دولت کودتا همه قرائنی برای نقش آمریکا و هم‌پیمانانش در این کودتا بود. حالا، به گزارش «اسپوتنیک»، گروهی تحقیقاتی با ترسیم نقشه‌ای به اثبات قطعی این نظر پرداخته‌اند. «سیلوینا رومانو» یکی از افرادی است که در تهیه این نقشه تحقیقاتی مشارکت داشته و فارغ‌التحصیل تاریخ و نظریه ارتباطات است، آخرین سال‌های مطالعه خود را به بررسی روابط آمریکا با کشور‌های آمریکای لاتین با تأکید بر موضوع جنگ روانی پرداخته است. او گفته: «نخست ما به بررسی روابط آمریکا و کشور‌های آمریکای لاتین پرداختیم، اما یک سال پیش این موضوع به گونه‌ای تغییر یافت که شامل دیگر قدرت‌های جهانی مانند روسیه و چین نیز بشود».
پس از کودتا، کارشناسان گروه «رومانو» تحلیل‌های ژئوپلیتیکی خود از این اتفاق را به شکل یک شبکه قدرت ارائه کردند که مرکز راهبردی مطالعات ژئوپلیتیک آمریکای لاتین آن را تحت عنوان «آمریکا و معماری کودتا در بولیوی» منتشر کرد. «رومانو» در توضیح این شبکه قدرت گفته: همواره درباره امپریالیسم و سلطه جهانی مطالبی گفته می‌شود، اما مردم آن‌ها را باور نمی‌کنند، زیرا می‌گویند مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد. به اعتقاد او، شبکه یا نقشه قدرت راهی است برای توضیح آنکه چنین نظامی چگونه عمل می‌کند.  به گفته او، درباره بولیوی ارتباط بین دولت آمریکا و شرکت‌های چند ملیتی به اثبات رسیده است.

نظر شما