شناسهٔ خبر: 36852783 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در تحلیل عملکرد گابریل کالدرون مطرح شد:

پنج پیشکسوت پرسپولیس: بزرگ‌ترین ضعف پرسپولیس نداشتن ترکیب ثابت است

تهران- ایرناپلاس- در شروع لیگ نوزدهم وقتی قرار شد گابریل کالدرون سکان‌دار پرسپولیس شود، خیلی‌ها بر این عقیده بودند که این مربی ۵۹ ساله بعد از جام‌های متوالی که برانکو برای این تیم کسب کرده، کار سختی برای جانشینی او دارد؛ هر چند که گفته شد تفکرات کالدرون خیلی دور از برانکو نیست. آرایش تیم‌های این مربی آرژانتینی خیلی نزدیک به آرایشی است که برانکو در پرسپولیس پیاده می‌کرد، با این تفاوت که خط دفاع تیم‌های کالدرون استحکام تیم برانکو را نداشتند؛ اتفاقی که شاید مربوط به فوتبال پرریسک‌تری باشد که تیم‌های کالدرون ارائه می‌دادند.

صاحب‌خبر -

برانکو کارش را در پرسپولیس با سیستم ۱-۳-۲-۴ آغاز کرد؛ روشی که پرتکرارترین روش تیم‌های تحت هدایت کالدرون هم بود. تاکتیک غالب آخرین تیم او یعنی القطر هم همین روش بوده است. برانکو از هفته هشتم لیگ پانزدهم، با کم کردن یک هافبک و اضافه کردن یک مهاجم به سیستم ۲-۴-۴ لوزی روی آورد. کالدرون هر چند که در تیم‌هایی مانند رئال بتیس بازی با پنج دفاع را نیز تجربه کرده بود، اما اگر قصد تغییر تاکتیک داشت از سیستم ۱-۳-۲-۴ به شیوه ۲-۲-۲-۴ روی می‌آورد. او کار خود را در پرسپولیس با سیستم ۳-۳-۴ آغاز کرد تا وعده ارائه فوتبال هجومی خود را به اجرا بگذارد.

اولین بازی هجومی، اما کم‌خطر

اندیشه کالدرون در اولین بازی پرسپولیس، حمله از کانال‌های کناری روی دروازه پارس جنوبی بود و نکته جالب اینکه در این ترکیب، امیری و عالیشاه به‌عنوان دو عنصر هجومی، در خط میانی حضور داشتند! حرکت ترابی و روستایی دو وینگر به مرکز زمین باعث می‌شد تا فضای لازم برای حرکت مدافع کناری و هافبک‌های پرسپولیس به‌وجود بیاید. در واقع شروع اول پرسپولیس کالدرون، هجومی اما کم‌خطر بود! اما در دیدار با تراکتور در یکی از بی‌برنامه‌ترین بازی‌های خود هیچ ترفندی برای رساندن توپ به باکس جریمه حریف نداشت و پاس‌های اشتباه و سردرگمی هافبک‌های این تیم باعث شد تا آنها تنها با سود بردن از ضربات ایستگاهی، حریف را در چند مرحله به دردسر بیندازند.

بازگشت به سیستم برانکو

گابریل کالدرون قصد داشت تیمش را با دو سیستم ۳-۴-۳ و ۲-۵-۳ روانه میدان کند، اما خیلی زود متوجه شد که شاگردانش به بازی با سه دفاع عادت ندارند و مجبور شد همان سیستم مدنظر برانکو که ۲-۴-۴ لوزی بود را در دیدارهای بعدی به اجرا بگذارد. دلایل نتیجه نگرفتن و نداشتن کار تیمی و تاکتیک مشخص پرسپولیس در بازی‌های این فصل را از زبان پنج پیشکسوت این باشگاه بررسی می‌کنیم.

محمود خوردبین که از اول در این تیم حضور داشته، معتقد است بزرگ‌ترین ضعف پرسپولیس، نداشتن یک ترکیب ثابت بود.   

خوردبین: تنها در دو بازی خوب بودیم

مهاجم اسبق پرسپولیس در رابطه به ایرناپلاس گفت: «کالدرون در هر بازی از یک ترکیب استفاده کرد. یک تیم موفق، تیمی است که در بازی‌های خود با یک ترکیب ثابت به میدان برود که پرسپولیس کالدرون در این فصل این‌گونه نبود». خوردبین درباره کار تیمی و تاکتیک بازی پرسپولیس عقیده داشت در یکی دو بازی بد نبود. «پرسپولیس تنها در دو بازی خوب کار کرد، اما نباید فراموش کنیم، شاید از نظر ما این تیم بدون برنامه بوده، اما باید دید از نظر مربی و کارهایی که در تمرینات انجام دادند، چقدر در بازی به اجرا گذاشته شده است؛ چون یک مربی برای هر بازی برنامه خاص خود را دارد، اما در مجموع از کالدرون چیز خاصی ندیدیم».

علیپور افت کرده است

محمود خوردبین که حدود ۱۶ سال در پرسپولیس بازی کرده و در بسیاری از قهرمانی‌های این تیم حضور داشته، در باره عملکرد خط حمله پرسپولیس چنین می‌گوید: «به عقیده من مهاجم‌های پرسپولیس خیلی موقعیت‌ها را از دست دادند. به‌عنوان مثال، همین جونیور چندان فرصت از دست داد و علیپور هم یک افتی داشته که کادر فنی باید دنبال علت آن باشد و یک زوج مناسب برای او انتخاب کند. باشگاه باید به دنبال یک مهاجم خوب باشد تا بتواند در آینده خط حمله این تیم و در کنار آن علیپور گلزنی نماید». پیشکسوت پرسپولیس درباره تفاوت تیم زمان برانکو با پرسپولیس کالدرون فاصله زیادی می‌بیند.

فنونی‌زاده: چیدمان کالدرون در آغاز بازی ایراد دارد

«با ‌برانکو، پرسپولیس بهتر و تهاجمی‌تر بازی می‌کرد، چیدمان ترکیب و سیستم برانکو با کالدرون متفاوت بود». مرتضی فنونی‌زاده که  ۶ سال برای پرسپولیس بازی کرده، به‌عنوان دومین پیشکسوت این باشگاه درباره عملکرد پرسپولیس و خط دفاعی این تیم به ایرناپلاس چنین گفت: «همان بازیکنانی که زمان برانکو بودند، الان هم همان‌ها حضور دارند و چند بازیکن خوب هم به تیم اضافه شده‌اند و زحمت خودشان را می‌کشند، اما چیدمان آقای کالدرون در آغاز مسابقه ایراد دارد و مشکل او در انتخاب یازده بازیکن اصلی برای شروع بازی است. از نظر من دلیل نتیجه نگرفتن پرسپولیس تا به امروز چیدمان غلط کالدرون بوده که باید تجدیدنظر کند.»

شجاع و سیدجلال مکمل خوبی هستند

مدافع اسبق پرسپولیس مدعی است که کالدرون بهترین نفرات خود را روی نیمکت جا می‌گذارد. «نفراتی مانند عالیشاه، نعمتی و ... هر زمان که وارد میدان شدند پرسپولیس بهتر ظاهر شده است. درباره خط دفاعی هم باید بگویم که شجاع و سیدجلال مکمل خوبی بعد از من و پنجعلی که بهترین خط دفاعی در پرسپولیس بودیم، هستند و چشم بسته یکدیگر را پوشش می‌دهند، وقتی تغییر می‌کند، باعث بر هم خوردن نظم دفاعی تیم می‌شود. هرگاه شجاع و سیدجلال در میدان حضور داشتند، پرسپولیس یا گل نخورده یا حداقل گل را دریافت کرده است. من عقیده دارم در پست دفاع راست که هم ماهینی را داریم و هم شیری، که هر دو خوب هستند.»

پرسپولیس مثل فصل‌های گذشته نیست

فنونی‌زاده عقیده دارد البته کنعانی‌زادگان هم ملی‌پوش است و بازیکن خوبی است و حق دارد بازی کند، اما نظرش این است که کالدرون از او در دفاع راست استفاده کند و با توجه به مصدومیتی که انصاری داشت و کمی افت کرده، نادری در دفاع چپ بازی کند، تا خط دفاعی پرسپولیس دوباره نقطه قوت تیم تبدیل شود. «پرسپولیس در این فصل مثل فصل‌های گذشته، آن مثلث‌ها و مربع‌های زمان آقای برانکو که بچه‌ها در هر نقطه زمین شکل می‌دادند، از ۹۰ درصد به ۱۰ درصد رسیده است. ما دیگر شاهد شکل‌گیری آن مربع‌ها و مثلث‌های تاکتیکی که به گل تبدیل می‌شد، نیستیم. به همین دلیل گل‌های ما را یا دفاع می‌زند یا هافبک‌ها.»

کلهر: افت پرسپولیس به‌خاطر غیبت کامیابی‌نیا است

پیشکسوت تیم پرسپولیس عقیده دارد که علیپور چون اشباع شده چند بازی باید به‌عنوان بازیکن جانشین به میدان بیاید تا دوباره اوج بگیرد. «مهم‌ترین تغییر باشگاه رفتن مدیرعامل‌های غیرورزشی است. یک مدیرعاملی آمده که خودش در زمان بازیگری یکی از نوابغ فوتبال ایران بوده است.»

محمود کلهر هافبک اسبق پرسپولیس به‌عنوان سومین پیشکسوت درباره نتیجه نگرفتن پرسپولیس و به‌خصوص هافبک‌های این تیم در این فصل به ایرناپلاس گفت: «به نظر من نبود کمال کامیابی‌نیا بیشترین ضربه را به پرسپولیس زد. کمال هم خوب دفاع می‌کرد و هم خوب به خط حمله اضافه می‌شد و در غیاب او، پرسپولیس افت محسوسی داشت».

مشکل پرسپولیس یک ترکیب و تغییر پست بازیکنان است

از نظر هافبک سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۷ پرسپولیس، کامیابی‌نیا در جلوی مدافعان بازی و خیلی خوب دفاع می‌کرد و خیلی وقت‌ها با حضور به‌موقع خود در خط حمله، گل‌های حساسی هم می‌زد. «مشکل پرسپولیس در این فصل، نداشتن یک ترکیب و تغییر پست بازیکنان است. البته در فوتبال روز دنیا این تغییر پست بازیکنان یک تبحر خاص محسوب می‌شود که در فوتبال ما جا نیفتاده است. این نوع بازی، احتیاج به زمان بیشتری دارد و باید به کالدرون که مربی خوبی هم هست، فرصت داد، همان‌طور که به برانکو فرصت داده شد، باید به این مربی هم فرصت بدهیم تا سیستم موردنظر خود را در تیم جا بیندازد».

پرسپولیس در زمان برانکو خیلی محتاطانه بازی می‌کرد

از نظر محمود کلهر اگر پرسپولیس بخواهد نتیجه بگیرد، زیاد نباید بازیکن تغییر دهد و یک ترکیب ثابت داشته باشد. «کالدرون نسبت به برانکو بازیکنان خوبی در تمام پست‌ها دارد. پرسپولیس در زمان برانکو خیلی محتاطانه بازی می‌کرد و در دقایق پایانی نتیجه می‌گرفت، اما کالدرون تیمش را هجومی می‌چیند و به همین دلیل خیلی راحت گل می‌خورد که اگر مشکل دفاعی حل شود، پرسپولیس بهتر خواهد شد؛ چون این تیم دارای بازیکنان خیلی باکیفیت است و هنوز نتوانسته‌اند با سیستم این مربی آرژانتینی کنار بیایند. اگر بازیکنان در این سیستم کالدرون جا بیفتند پرسپولیس می‌تواند دوباره قهرمان شود».

ابوالقاسم‌پور: تا امروز کار تیمی مشخصی از کالدرون ندیدیم

بهنام ابوالقاسم‌پور به‌عنوان چهارمین پیشکسوت باشگاه پرسپولیس اعتقاد دارد که این تیم هنوز به هماهنگی لازم نرسیده است. «کالدرون هنوز نتوانسته مثل برانکو از بازیکنان بازی بگیرد. از طرفی، غیبت کامیابی‌نیا و نداشتن یک مهاجم تمام کننده، یکی دیگر از دلایل نتیجه نگرفتن پرسپولیس در این فصل است. تا به امروز کار تیمی مشخصی از کالدرون ندیدیم و مهم‌تر از همه، این مربی هنوز نتوانسته بازیکنان را در پست اصلی خودشان قرار دهد. بازیکنان را جابه‌جا می‌کند یا در ترکیب اصلی خود از سه بازیکن چپ پا همزمان استفاده می‌کند و دلایل دیگری که کم نیستند».

فوتبال هجومی ندیدیم

مهاجم اسبق پرسپولیس درباره عملکرد ضعیف خط حمله این تیم در این فصل به ایرناپلاس چنین گفت: «همه نگاه ما به علیپور است! در این که او بازیکن خوبی هست، شکی وجود ندارد، اما دوندگی‌های بیش از حد علیپور و توقع کادر فنی و هواداران از او باعث شده تا کیفیت کارش پایین بیاید. به نظر من باید یک تمام کننده یا یک سرزن در کنار او باشد تا کیفیت کار علیپور دیده شود و موقعیت‌های پرسپولیس به گل تبدیل شود. با توجه به حرف‌های کالدرون در شروع فصل که قصد دارد پرسپولیس هجومی بازی کند، عملاً چنین چیزی را ندیدیم و این برمی‌گردد به ناآگاهی او از فوتبال ما و از طرفی، هیچ پلن دومی تاکنون از پرسپولیس در بازی‌هایی که انجام داده، ندیده‌ایم.» 

شاید کالدرون به حرف‌های دستیارانش اهمیتی نمی‌دهد

پیشکسوت پرسپولیس در ادامه صحبت‌هایش مدعی بود که گابریل کالدرون تاکنون به ترکیب اصلی نرسیده و شاید این به ضعف دستیارانش برگردد یا اینکه او به حرف‌های دستیارانش اهمیتی نمی‌دهد. «اگر من جای کالدرون بودم از روش ۳-۴-۳ یا ۲-۴-۴ لوزی استفاده می‌کردم، البته در صورتی که کمال کامیابی‌نیا هم بود، چون او برای پرسپولیس یک وزنه به‌حساب می‌آمد. البته یکی دیگری از دلایل نتیجه نگرفتن پرسپولیس این می‌تواند باشد که شاید به کالدرون اطلاعات لازم را نداده باشند و چون تیم را آقای عرب بسته بود و بی‌دلیل یکسری بازیکن را جذب کرده بود. به نظرم پرسپولیس آن ابزار کافی برای قهرمان شدن را ندارد!»

از نظر بهنام ابوالقاسم‌پور شرایط پرسپولیس برای قهرمان شدن با توجه به نتایجی که گرفته، بسیار سخت است. «تیم‌های سپاهان، تراکتور و استقلال خیلی خوب بازی می‌کنند و نتیجه می‌گیرند؛ خیلی سخت است که پرسپولیس بتواند قهرمان شود.»

مهدوی: کالدرون هنوز به یک ترکیب ثابت نرسیده است

آخرین پیشکسوتی که با او گفت‌وگو کردیم محمدرضا مهدوی بود. به عقیده او، کالدرون هنوز نتوانسته به یک ترکیب ثابت دست یابد. «چون در زمان برانکو شجاع و سیدجلال در کنار هم بازی کردند، اما کالدرون در بازی‌های مختلف از زوج کنعانی‌زادگان با سیدجلال یا کنعانی‌زادگان با شجاع استفاده کرده است. اکثر مربیان کمترین تغییر را در دفاع مرکزی می‌دهند، اما کالدرون خلاف این کار را انجام داده است!»

دفاع مرکزی یک پست تخصصی و قلب تیم است

پیشکسوت پرسپولیس که سابقه بازی در تیم‌های استقلال و سپاهان را در کارنامه خود دارد و به مدت سه فصل هم برای رویال شارلوا در لیگ بلژیک بازی کرده ‌است، در ادامه صحبت‌هایش به ایرناپلاس گفت: «دفاع مرکزی یک پست تخصصی و قلب تیم محسوب می‌شود. از نظر مربیان بزرگ دنیا، دفاع وسط باید از بامغزترین بازیکن داخل زمین باشد، چون کم‌ترین اشتباه را باید داشته و باید بی‌اشتباه بازی کند که متأسفانه آقای کالدرون امسال نتوانست این کار به‌خوبی جا بیندازد و تغییرات خیلی زیادی در ترکیب تیم به‌خصوص در این خط داده است. اول از همه با کنار گذاشتن سیدجلال و دوم، کنار نیامدن با شجاع این خط را دچار مشکل کرده است.»

زمان برانکو از همان جلو، تمام تیم‌ها را پرس می‌کردند

مهدوی موفقیت پرسپولیس در زمان برانکو را داشتن یک ترکیب ثابت دانست و اظهار داشت: «وقتی یک تیمی بازیکن جدیدی به خدمت می‌گیرد زمان می‌خواهد تا جا بیفتد. اگر پرسپولیس در سال‌های گذشته قهرمان شده و حرف اول را در فوتبال ایران می‌زده، به‌خاطر تداوم پیشرفتش بوده و اگر خوب دقت کرده باشید از همان جلو تمام تیم‌ها را پرس می‌کردند و اگر توپی را به‌دست می‌آورد، با کمترین شانس گل آن را تبدیل به گل می‌کرد. به همین دلیل هم به هافبک‌ها و دفاع کمتر فشار می‌آمد. به‌ندرت می‌توانستید یک اشتباه فردی ببینید. اما، اگر قرار باشد این چند بار تکرار، تکرار و تکرار شود و چهار باخت تا قبل از پایان نیم فصل برای تیم بزرگی مثل پرسپولیس، مطمئن باشید نشان دهنده این است که آقای کالدرون نتوانسته تفکر خود را در این تیم حاکم کند و متأسفانه ثمره آن را داریم می‌بینیم.»

نظر شما