شناسهٔ خبر: 36842349 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

یک کارشناس مذهبی:

مردم از زیارت حضرت معصومه(س) غافل نشوند

سید مهدی ابطحی با تأکید بر اهمیت زیارت حضرت معصومه گفت: بر اساس روایات معتبر اسلامی، بهشت بر کسانی که حضرت معصومه(س) را زیارت کنند، واجب می‌شود.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام «سید مهدی ابطحی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان با تسلیت ایام وفات حضرت فاطمه معصومه (س)، درباره این بزرگوار اظهار داشت: حضرت فاطمه معصومه (س) دختر امام موسی کاظم(ع) روز ۱۰ ذی‌القعده در منزل ایشان در مدینه دیده به جهان گشودند و در ۱۰ ماه ربیع‌الثانی در شهر قم از دنیا رفتند و اکنون مدفن آن‌ حضرت زیارتگاه خاص و عام و مرکز نشر معارف اهل‌بیت است.

 

وی ادامه داد: القاب شریف آن حضرت عبارت است از معصومه، کریمه اهل‌بیت، ستی‌فاطمه و غیره است. مادر ایشان حضرت نجمه خاتون(س) بودند که مادر اما رضا(ع) هم بوده‌اند و از افتخارات و شرافت‌‌های حضرت معصومه این است که با امام رضا هم از سوی مادر و هم از سوی پدر خواهر و برادر هستند. مادر ایشان از زنان پاک‌دامن و اهل حیا، عفت، جمال ظاهری و باطنی بوده و در زمان خود نظیر نداشته‌اند همان‌طور که خود حضرت معصومه نیز از زنان برجسته روزگار خود بود به‌طوری‌که کسی که شایستگی همسری او را داشته باشد، در آن زمان نبود.

 

این استاد حوزه با اشاره به لقب معصومه خاطرنشان کرد: حضرت معصومه (س) بسیار اهل تقوا و عبادت بودند و با اینکه عمر چندانی نکرده و در ۲۸ سالگی دار دنیا را وداع گفتند، اما آن‌چنان اهل تقوا، عفت و پاک‌دامنی بودند که به ایشان معصومه لقب داده شد. اگرچه معصومه، به منظور عصمت خاصی که چهارده معصوم دارند نیست، اما به‌هرحال جدیت و اهتمام ویژه حضرت معصومه، در عبادت و تقوا به ایشان معصومه لقب داد.

 

وی پیرامون فضیلت زیارت حضرت معصومه (س) به روایات مختلفی استناد و بیان کرد: هنوز حضرت معصومه به دنیا نیامده‌اند که امام صادق(ع) فرموده‌اند همانا برای خداوند حرمی است و آن در مکه است، و برای پیامبر حرمی است که در مدینه است، و برای امیرالمؤمنین هم حرمی است که در کوفه است برای ما (همه اهل‌بیت) حرمی است که در قم است و به زودی در این شهر بانویی از اولاد من که نام او فاطمه است، در آن دفن می‌شود و هرکس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب خواهد شد.

 

ابطحی ادامه داد: همچنین از امام رضا(ع) نیز روایت که به یکی از اهالی قم فرمود «هرکس او [حضرت معصومه (س)] را زیارت کند و حق او را بشناسد، بهشت بر او واجب خواهد.» از امام جواد هم روایت است که فرموده‌اند: «هر کس مزار عمه من را زیارت کند، بهشت پاداش او است.» در واقع از ۳ معصوم بزرگوار روایت شده است که زیارت حضرت معصومه (س) ، باعث وجوب بهشت خواهد شد.

 

وی با ذکر روایت مهم دیگری از امام صادق (ع) افزود: در روایت مهم دیگری از امام صادق داریم که می‌فرمایند «یکی از فرزندان من در قم دفن خواهد شد که نامش  فاطمه (س) دختر موسی(ع) است و تمام شیعیان به شفاعت او وارد بهشت خواهند شد.» این مطلب بسیار مهمی است از آن جهت که شفاعت پیامبر(ص)، حضرت زهرا (س)، معصومین و بزرگان به جای خود، اما همه شیعیان به شفاعت حضرت معصومه وارد بهشت می‌شوند.

 

این کارشناس دینی در توضیح اینکه چرا حضرت معصومه را فاطمه صغیره لقب داده‌اند، افزود: آیت‌الله نجفی مرعشی نقل می‌کنند پدرشان، آیت‌الله سید محمود مرعشی، مدت‌ها در حرم امیرالمؤمنین(ع) و  نزد ایشان التماس می‌کرد تا اجازه زیارت مزار حضرت زهرا(س) که مخفی است، به ایشان داده شود. تا اینکه شبی در خواب دید که امیرالمؤمنین(ع) فرمود، فرزندم، مادرت وصیت کرده و ما مجاز نیستیم تا زمان ظهور، قبر ایشان را به کسی معرفی کنیم اما اگر می‌خواهی فضیلت زیارت حضرت زهرا(س) را دریابی، به زیارت حضرت معصومه برو که مرحوم سید محمود مرعشی نجفی از نجف به قم آمده و در این شهر ساکن شدند و دلیل اینکه به حضرت معصومه فاطمه صغیره گفته می‌شود همین است.

 

وی حضرت معصومه(س) را الگوی همه دختران معرفی کرد و افزود: حضرت معصومه ازدواج نکردند اما در کمال حیا، عفت، پاکی و طهارت زندگی کرده و از دنیا رفتند. یک دختر به قدری باحیا، باتقوا، باعفت و باخدا بود که در زمان خود نظیر نداشت و همین دختر برای همه دختران و بلکه زنان ما الگو است و زنان و دختران ما باید از عفت، تقوا، حیا، حجاب، عبادت و زندگی ایشان درس و الگو بگیرند.

 

وی با تأکید بر ضرورت زیارت حضرت معصومه افزود: ما گاهی برای رفتن به زیارت ائمه و بزرگانی که فاصله زیادی با ما دارند تلاش بسیار زیادی می‌کنیم اما بزرگوارنی مثل امام رضا(ع) که افتخار همه ایرانی‌ها است و نیز حضرت معصومه که امامزاده واجب‌التعظیم است در کشور ما وجود دارند اما ما قدر آ‌ها را نمی‌دانیم. به جز امام‌زاده‌هایی مثل حضرت ابوالفضل که شهید شده‌اند، برای هیچ امام‌زاده‌ای، زیارت‌نامه از طرف امام معصوم نداریم حتی برای حضرت زینب(ع) اما برای حضرت معصومه، از طرف امام رضا زیارت‌نامه‌ای وارد شده است که مضامین فوق‌العاده‌ای دارد. مردم نباید از زیارت حضرت معصومه غافل شوند و باید آن را غنیمت بدانند./

نظر شما