شناسهٔ خبر: 36838002 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مهمترین خبرهای جهان (7-19)

رئیس جمهور آمریکا از بانک جهانی خواست دیگر به چین وام ندهد

صاحب‌خبر -
   گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، مهمترین عناوین خبری ۱۲ ساعت گذشته به شرح زیر است:
انگلیس:
- آخرین مناظره زنده تلویزیونی رهبران حزب محافظه کار و کارگر انگلیس پیش از انتخابات پارلمانی زود هنگام که قرار است پنجشبه ۲۱ آذر در این کشور برگزار شود؛ بدون طرح موضوع جدید و باحملات به یکدیگر به پایان رسید. (صداوسیما)

ایران:
- بیانیه نشست کمیسیون مشترک برجام روز جمعه (۱۵ آذر) صادرشد. در این بیانیه آمده است: اعضاء به پایبندی ایران به تعهداتش طی ۱۴ ماه پس از خروج تاسف بارآمریکا از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها، که مانع بهره‌مندی کامل ایران از منافع ناشی از رفع تحریم‌ها شد، اذعان داشتند. این نشست روز جمعه به ریاست خانم هلگا اشمید به نمایندگی از اتحادیه اروپا و با حضور چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و جمهوری اسلامی ایران، در سطح معاونین وزرای خارجه و مدیران سیاسی برگزار شد. (صداوسیما)
- چهاردهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی کریدور حمل و نقل بین المللی اروپا – قفقاز و آسیا موسوم به "تراسیکا"با حضور ایران در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد. ایران در سال ۱۳۸۸ به این دالان حمل و نقل پیوسته است و شاخه جنوبی این کریدور بین المللی را تشکیل می‌دهد. (صداوسیما)

اراضی اشغالی:
- مردم غزه در نخستین جمعه بعد از تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به این منطقه راهپیمایی بزرگ بازگشت را با عنوان " راهپیمایی‌ها ادامه دارد "برگزار کردند. راهپیمایان تاکید کردند در رویارویی با اشغالگران عقب نشینی نمی‌کنند. (صداوسیما)

لبنان:
- تحلیل گران و رسانه‌های صهیونیستی اعتراف کردند توان نظامی حزب الله به گونه‌ای است که می‌تواند، اسرائیل را به عصر حجر بازگرداند. (صداوسیما)

اوپک:
- یکصدوهفتادوهفتمین نشست وزیران کشور‌های عضو اوپک تصویب کرد که مجموع تولید روزانه این سازمان و متحدانش ۵۰۰ هزار بشکه دیگر کاهش یابد.

روسیه:
- روز نخست مسابقات جهانی «جایزه بزرگ مسکو» با حضور ۱۲۸ تکواندوکار برتر جهان در چهار وزن المپیکی، و درخشش ملی پوشان تکواندو کشورمان، در مجموعه ورزشی «دینامو» شهر مسکو به پایان رسید. تکواندوکاران ایرانی دیروز در این مسابقات خوش درخشیدند (صداوسیما)

آمریکا:
- رئیس جمهور آمریکا از بانک جهانی خواست دیگر به چین وام ندهد. (خبرگزاری فرانسه)
- عامل تیراندازی در پایگاه هوایی فلوریدا یک دانشجوی سعودی به نام «محمد الشمرانی» بود که در رشته خلبانی تعلیم می‌دید. مقامات آمریکایی در حال بررسی انگیزه تروریستی این فرد هستند. (الجزیره)
- دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در صفحه مکتوب خود نوشت:”پادشاه سلمان عربستان سعودی برای عرض تسلیت و ابراز همدردی با خانواده‌ها و دوستان مبارزانی که در حمله پنساکولا فلوریدا کشته و زخمی شدند، تلفنی تماس گرفت. (صداوسیما)
- سی ان ان در گزارشی اعلام کرد: رئیس جمهور آمریکا به توصیه‌های امنیتی گوش نمی‌کند و همین مسئله احتمالا ریشه چالش‌های استیضاحی اوست. منابع مطلع مختلف در کاخ سفید می‌گویند دونالد ترامپ همچنان از تلفن شخصی همراه خودش برای تماس تلفنی استفاده می‌کند. این درحالی است که مسئولان کاخ سفید به وی هشدار داده اند این کار می‌تواند به جاسوسی دستگاه‌های امنیتی کشور‌های دیگر از او منجر شود. (سی ان ان)
- آموزش نیرو‌های نظامی سعودی در آمریکا به تیراندازی مرگبار در فلوریدای آمریکا منجر شد. اف بی آی مسئولیت تحقیق و تفحص در این زمینه را برعهده گرفته است. (سی ان ان)
-تهدید به بمب گذاری در پایگاه هوایی پاتریک در فلوریدا گزارش شده و این منطقه تخلیه شده است. (رویترز)

مغرب:
- رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند پادشاه مغرب حاضر نشد در سفر اخیر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به رباط از بنیامین نتانیاهو نخست این رژیم در کنار پمپئو استقبال کند. نتانیاهو قصد داشت از پرتغال همراه با پمپئو به رباط سفر کند. (الجزیره)

عراق:
- وزارت خزانه داری امریکا اعلام کرد: دولت عراق ملزم به اجرای تحریم‌ها علیه رهبران جنبش عصائب اهل الحق عراق است. (العربیه)
- فرمانده عملیات بغداد ضمن تاکید بر حمایت ارتش از معترضان عراقی گفت::معترضان باید با همکاری با ارتش مانع نفوذ شبه نظامیان در میان آن‌ها شوند. بغداد از دیشب شاهد برخی ناآرامی هاست (الحدث)
- قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل حق عراق در پیامی که در صفحه مکتوبش منتشر کرد نوشت: درگیری مسلحانه غیر قابل قبول و اطاعت از مرجعیت دینی واجب است؛ و سلاح باید تنها در اختیار نیرو‌های دولتی باشد. (المیادین)
- تظاهرکنندگان عراقی توانستند ۳ نفر از تیراندازان ناشناس در بغداد را دستگیر کنند. (الحدث)

یمن:
- مزدوران متجاوز با سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین به شکل گسترده مناطق مختلفی از شهرستان حیس واقع در جنوب غربی الحدیده را هدف قرار دادند. (المسیره)

آلمان:
- صدراعظم آلمان در نخستین بازدیدش از اردوگاه کار اجباری «آشویتس» لهستان گفت: از جنایات بیرحمانه‌ای که آلمان‌ها مرتکب آن شده اند، شرمنده و خجالت زده ام. (آسوشیتدپرس)

نظر شما