شناسهٔ خبر: 36836834 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

واکسیناسیون دام سنگین علیه بیماری لمپی‌اسکین در قروه آغاز شد

رئیس دامپزشکی قروه گفت:به منظور مبارزه با بیماری لمپی‌اسکین طرح واکسیناسیون دام‌های سنگین از ۱۶ آذر به مدت یک ماه در دامداری‌های قروه اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -

حسین پروائی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قروه اظهار داشت: به منظور مبارزه با بیماری لمپی‌اسکین که بیشتر در دام‌های سنگین شایع است طرح واکسیناسیون دام سنگین از امروز به مدت یک ماه اجرا می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی قروه افزود: واکسن‌های مورد نیاز به صورت وارداتی از کشور ترکیه خریداری شده است و در دامداری صنعتی، نیمه‌صنعتی، مناطق مشکوک و پرتردد دام سنگین(گاو و گوساله) به صورت رایگان استفاده می‌شود.

وی  تصریح کرد: لمپی‌اسکین دامی یک بیماری نوپدید ویروسی با ایجاد عفونت بالا در جمعیت دامی سنگین نمایان می‌شود و در صورت عدم کنترل و واکسینه‌شدن دام‌ها، تلفات زیادی به همراه دارد. ‍‌

پروائی همچنین اذعان داشت: کاهش تولید شیر، سقط جنین، ناباروری و کاهش کیفیت پوست از نشانه‌های بیماری لمپی‌اسکین در دام‌های سنگین است که با مایه‌کوبی دام حساس با استفاده از واکسن قابل کنترل و پیشگیری است.

رئیس شبکه دامپزشکی قروه گفت: این بیماری قابلیت انتقال به انسان از طریق مصرف شیر و گوشت را ندارد و ضرورت دارد دامداران برای کاهش تلفات نکات بهداشتی را رعایت و دام‌های خود را قرنطینه کنند.

پروائی در پایان گفت:دامداران از جابه جایی دام‌های بیمار خودداری کنند و با اعلام کمک از طرح واکسیناسیون رایگان دامپزشکی قروه برخوردار شوند.

 انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۶

نظر شما