شناسهٔ خبر: 36815536 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: رادیو گفتگو | لینک خبر

عضو هیئت علمی دانشگاه دفاع ملی:

زیرساخت های لازم برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات ایجاد نشده است

محمد رضا موحدی صفت با تاکید بر اینکه برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات باید زیرساخت ها را راه اندازی کنیم، اظهار کرد: تا زمانی که این زیرساخت ها راه اندازی نشوند نمی توان از شبکه ملی اطلاعات استفاده کرد.

صاحب‌خبر -

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو در خصوص راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و ضرورت تسریع در این امر با دکتر محمد رضا موحدی صفت استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه دفاع ملی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

محمد رضا موحدی صفت در آغاز با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات یک زیرساخت ارتباطی امن برای فضای مجازی کشور است، گفت: شبکه ملی اطلاعات از نظر ساختاری شامل مراکز داده است و قرار است یک ابر خصوصی را در تمام محیط تبادل اطلاعاتی کشور ایجاد کند و از طریق آن فعالیت های داخل کشور قابل کنترل و رصد شود.

وی درباره ویژگی شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: در این شبکه داخلی، امکان دست یابی و مسیر یابی به وسیله دیگر کشورها وجود ندارد و تمام کسب و کارهایی که در حوزه اقتصادی و حتی بخش های دیگر ایجاد می کنیم را می توانیم بدون خطر هک شدن در این فضا تعریف کنیم.

استادیار دانشگاه دفاع ملی درباره میزان استاندارد بودن شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: امروز همه کشورها به دنبال این هستند که شبکه های ملی اطلاعات را در فضای داخلی خودشان ایجاد کنند تا بتوانند یک گردش اطلاعات امن داخلی داشته باشند تا امکان مسیریابی داخلی داشته باشند تا امکان رصد اطلاعات توسط کشورهای دیگر را نداشته باشند.

وی درباره راه اندازی شبکه ملی اطلاعات گفت: این شبکه از سال 84 در کشور تحت عنوان شبکه اینترنت شروع شد اما متاسفانه وضعیت امروز برای این شبکه مناسب نیست و تنها در حوزه زیرساخت «سی تی» اقدامات خوبی انجام شده است و در حوزه محتوا و کسب و کارهایی که در این بخش قرار است شکل بگیرد، موفق عمل نکرده ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه دفاع ملی با تاکید بر اینکه برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات باید زیرساخت ها را راه اندازی کنیم، اظهار کرد: تا زمانی که این زیرساخت ها راه اندازی نشوند نمی توان از شبکه ملی اطلاعات استفاده کرد و شاهد بودیم در یک هفته ای که اینترنت قطع بود چه مشکلاتی راه افتاد. به عنوان مثال در زمینه جستجو اصلا موفق نیستیم و چند موتور جستجویی که در کشور وجود دارد، از سطح هوشمندی بالایی برخوردار نبودند و عملا کاربران در این حوزه با چالش های جدی مواجه هستند.

وی بیان کرد: در دنیا برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات یک عزم جدی ایجاد کردند و در ایران نیز ظرفیت لازم وجود دارد یعنی از نظر فنی و نیروی انسانی و همچنین محتوا، توان لازم را در اختیار داریم اما نداشتن اسنا دقیق برای توسعه شبکه ملی اطلاعات، این شبکه تنها به یک شبکه ارتباطی تنزل پیدا کند. با توجه به اینکه در ساخت زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات از تجهیزات بومی استفاده نکرده ایم، عملا این موضوع تبدیل به یک تهدید در بخش های اصلی کشور می شود.

نظر شما