شناسهٔ خبر: 36815197 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

نمایش نسخه مرمت شده فیلم «فردوسی» پس از ۸۵ سال

محمد تهامی‌نژاد، پژوهشگر سینما در نشست نمایش نسخه مرمت شده فیلم «فردوسی»، به حاضران در جلسه گفت، این اثر سینمایی، ۸۵ سال پیش به سفارش وزارت معارف وقت ساخته شده است و تنها عده کمی از جمله رضاشاه آن را دیده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نسخه مرمت شده فیلم سینمایی «فردوسی»، شامگاه چهارشنبه ۱۳ آذر در موزه سینمای ایران به نمایش درآمد. این فیلم که ۸۵ سال پیش برای بزرگداشت هزاره فردوسی تولید شده است، با همکاری فیلمخانه ملی ایران مرمت شده است.

محمد تهامی‌نژاد، پژوهشگر سینما که به عنوان کارشناس تاریخ سینما در مراسم نمایش نسخه مرمت شده فیلم سینمایی «فردوسی» در موزه سینمای ایران حضور داشت، گفت: «مهمترین نکته‌ای که امروز با نمایش فیلم مشخص می‌شود، اهمیت آرشیو فیلم‌ها است و ما امروز شاهد بخش گمشده‌ای از تاریخ سینما هستیم.»

وی ادامه داد: «پیدا شدن هر فیلمی بدین معنی است که تاریخ سینما از یک تاریخ شفاهی خارج و به یک تاریخ واقعی تبدیل می‌شود. تاریخ سینمای ما تا قبل از آن‌که فیلم‌های دوره قاجار پیدا شود، شفاهی بود.»

این پژوهشگر سینما ادامه داد: «امروز در بسیاری از فیلمخانه‌های جهان، روش‌های جدیدی برای نگهداری فیلم‌ها وجود دارد زیرا نگهداری فیلم‌ها به اندازه خود فیلم‌ها حائز اهمیت است و پیداشدن فیلم «فردوسی» این امید را در ما زنده می‌سازد که شاید روزی سایر فیلم‌های سپنتا و یا فیلم‌های دیگر تاریخ سینما همانند این فیلم پیدا شوند.»

تهامی‌نژاد با اشاره به اینکه تماشاگرانی که امشب در این سالن هستند، جز معدود تماشاگران فیلم «فردوسی» در ۸۵ سال گذشته هستند، گفت: «این فیلم تنها یک‌بار آن هم در جشن هزاره فردوسی به نمایش درآمد و فیلم «فردوسی» را فقط شما و پهلوی اول (رضاشاه) دیده‌اید. سپنتا به عنوان نماینده رسمی شرکت امپریال فیلم کمپانی علاقه داشت در هزارمین سالروز تولد فردوسی فیلمی را درباره زندگی وی بسازند و در توس نمایش دهد به همین دلیل دست به ساخت این فیلم زد.»

این استاد دانشگاه یادآور شد: «بنا به برخی اسناد این فیلم به سفارش وزارت معارف وقت ساخته شده است. فیلم «فردوسی» نخستین فیلم ایرانی است که با مشارکت و حمایت دولت ایران ساخته شده است. کارگردان اصلی این فیلم خان بابا اردشیر ایرانی بود و سپنتا  تنها به کارگران ایده می‌داد، در واقع فیلم دارای ۲ کارگردان بود. البته منظور از ایده مشخص نیست که آیا فیلمنامه بوده یا خیر.»

تهامی‌نژاد ادامه داد: «همچنین این فیلم جزو اولین فیلم‌هایی است که صدا در آن نقش مهمی دارد و دیالوگ‌ها با صدای بلند بیان شده است تا به خوبی ضبط شود و انصافا می‌توان گفت صدا عالی ضبط شده است.»

وی در پایان گفت: «تا پیداشدن نسخه کامل «فردوسی» و اینکه سازندگان فیلم با چه هدفی آن را ساختند باید منتظر ماند و ره یافت سازندگان فیلم به زندگی فردوسی بدون دیدن نسخه کامل همچنان نامکشوف است و شایسته نیست که با تنها بخشی از فیلم که بازسازی شده، فیلم اصلی را سنجید.»

فیلم سینمایی «فردوسی» ساخته عبدالحسین سپنتا در سال‌های ۱۳-۱۳۱۲ ساخته شده است که مربوط به ۸۵ سال پیش است. ۲۰ دقیقه از این فیلم ۴۰ دقیقه‌ای توسط فیلمخانه ملی ایران مرمت و توسط موزه سینمای ایران برای  منتقدان، علاقمندان سینما، دانشجویان هنر، سینما، تاریخ و اهالی رسانه نمایش داده شد.

۵۷۵۷

نظر شما