شناسهٔ خبر: 36768214 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

جهانگیری:

حتی کشورهای دوست هم جرئت خرید نفت از ایران را ندارند

صاحب‌خبر - معاون اول رئیس‏جمهوری اظهار کرد: مکرر گفته‏ایم که آمریکایی‏ها نتوانسته‏اند صادرات نفت کشور را به صفر برسانند، ولی مرتب فشار وارد کرده‏اند و حتی کشورهای دوست ما هم جرئت خرید نفت از ما را ندارند و ما برای فروش نفت کشور به روش‏های دیگری متوسل می‏شویم.
اسحاق جهانگیری دیروز در بیست‏وسومین سالروز روز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن تشکر از صادرکنندگان گفت: حدود دو سال از فشار جدید دولت آمریکا علیه ملت بزرگ ایران می‏گذرد و آمریکایی‏ها بعد از اینکه ما توافق برجام انجام دادیم و فضا را برای توسعه کشور فراهم کردیم با بهانه تغییر رئیس‏جمهوری در آمریکا به تمام توافقات‏ و به برجام پشت پا زدند و با خروج از برجام فشار بی‏سابقه‏ای به جامعه ایرانی وارد کردند و حتی با صراحت مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک جنگ اقتصادی علیه ایران و ملت ایران آغاز می‏کنند.
به گزارش ایرنا وی بیان کرد: تصور آنها این بود که بر اثر این جنگ اقتصادی، اقتصاد ایران به فروپاشی می‏رسد و اعتراضات ناشی آن به فروپاشی اقتصاد و حتی به فروپاشی تمامیت ارزی ایران هم فکر کرده بودند. هر روز فشار آمریکایی‏ها بر جمهوری اسلامی ایران و فعالان اقتصادی اضافه شده است.
معاون اول رئیس‏جمهوری اظهار کرد: مکرر گفته‏ایم که آمریکایی‏ها نتوانسته‏اند صادرات نفت کشور را به صفر برسانند، ولی مرتب فشار وارد کرده‏اند و حتی کشورهای دوست ما هم جرئت خرید نفت از ما را ندارند و ما برای فروش نفت کشور به روش‏های دیگری متوسل می‏شویم.
وی افزود: آنها مهم‏ترین محصولات صادراتی مثل پتروشیمی را شناسایی کرده‏اند و آنها را در لیست تحریم قرار داده‏اند و حتی مثلا مجموعه فولاد کشور که برخی از نیازهای آن از خارج وارد می‏شود را تحریم کرده‌اند. جهانگیری بیان کرد: همچنین کل شرکت‏های حمل و نقل دریایی در ارتباط با ایران را تحریم کرده‏اند و بیمه‏ها که کشتی‏ها را بیمه می‏کند تحریم کرده‏اند و کل نظام بانکی کشور را تحریم کرده‏اند و به معنای واقعی تمام گلوگاه‏های فعالیت اقتصادی کشور را در طول یکی دو سال گذشته بسته ‏اند، اما با این شرایط ما و ایران روی پای خود ایستاد.
معاون اول رئیس‏جمهوری بیان کرد: اقتصاد ما در نتیجه فشارها با مشکل روبه‏رو شده ولی روی پای خود ایستاده‏ایم.
وی با اشاره به مشکلات صادرکنندگان در فضای تحریمی گفت: در چنین فضایی که یک صادرکننده به فعالیت خود ادامه می‏دهد، باید دست او را بوسید.
جهانگیری اظهار کرد: آمریکایی و اسرائیلی‏ها و سعودی‏ها می‏خواهند ایران را زمین بزنند، اما ما نباید دچار تحلیل اشتباه شویم و حتما باید اصلاح کنیم.
وی با بیان اینکه صادرات نفت کم شده و درآمد ارزی حاصل از فروش نفت کم شده است، بیان کرد: صادرکنندگان در این زمان باعث شده‏اند که ما درآمد ارزی داشته باشیم به‏طوری‏که در ۸ ماهه از نظر وزنی ۱۶ درصد رشد صادراتی داشته‏ایم و اگر از نظر ارزشی صادرات ما کم شده در این فضای تحریمی طبیعی است. جهانگیری بیان کرد: در ۸ ماهه امسال بیش از ۸۸ میلیون تن صادر شده است و این به معنای آن است که با وجود تمام مشکلات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران این کالاها را به خارج برده‏اند. وی بیان کرد: شرایطی که امروز طبقه متوسط و ضعیف در آن قرار دارند، جزو بدترین شرایط اقتصادی بعد از انقلاب است و این حاصل فشار آمریکایی‏ها است.
جهانگیری اظهار کرد: در سال ۹۱ ما از محل فروش نفت ۶۸ میلیارد دلار درآمد فروش نفت داشتیم، اما در شوک دوم در سال ۹۷ و ۹۸ به دلیل تورم، قدرتِ خریدِ مردم کاهش یافته است.

برچسب‌ها:

نظر شما