شناسهٔ خبر: 36705193 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بیانیه شش کشور اروپایی درباره پیوستن به اینستکس در آینده

صاحب‌خبر -
   به گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صدا و سیما؛ سایت وزارت خارجه فنلاند متن بیانیه مشترک شش کشور اروپایی در زمینه پیوستن آن‌ها به اینستکس در آینده را منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد برای حفظ و اجرای کامل «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) توسط همه طرف‌های ذیربط اهمیت بسیار زیادی قائل هستند. این توافق هسته‌ای به اتفاق آرا مورد تایید (اعضای) شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است و یکی از ابزار‌های کلیدی برای (پیشبرد) رژیم منع تولید و تکثیر تسلیحات هسته‌ای در جهان محسوب می‌شود و کمک مهمی به ثبات منطقه می‌کند.
در ادامه بیانیه آمده است: با توجه به حمایت‌های مستمر اروپایی‌ها از برجام(!!!) و ادامه تلاش‌ها برای اجرای بخش اقتصادی این توافق و تسهیل تجارت قانونی بین اروپا و ایران، ما اکنون در حال سپری کردن فرآیند پیوستن به «سازوکار مالی اروپا» (اینستکس) بعد از تکمیل روند (تصویب) آن در سطح ملی هستیم. اینستکس در ژانویه سال ۲۰۱۹ توسط آلمان، فرانسه و انگلیس ایجاد شد.
در انتهای این بیانیه بدون اشاره به بدعهدی های اروپا در اجرای تعهداتش در برجام، آمده است: در این چارچوب، بسیار مهم است که جمهوری اسلامی ایران بدون درنگ به پایبندی کامل به مفاد توافق هسته‌ای (برجام) بازگردد.

نظر شما