شناسهٔ خبر: 36577870 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

پیش‌بینی هفتگی بازارها با توجه به اخبار سیاسی و اقتصادی:

سیگنال‌هایی برای بازار ارز و طلا / دلار و سکه همچنان گران می‌شوند؟ / امید کم‌رنگ سهامداران به سود

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، پیش از شروع هفته اخیر و قبل از اینکه قیمت بنزین گران شود آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود؛ بورس بازدهی مثبت ۰٫۵۷ درصد، طلا بازدهی مثبت ۱٫۱۷ درصد، سکه بازدهی مثبت ۱٫۸ درصد و دلار هم بازدهی مثبت ۱٫۳ درصد.

در چنین وضعیتی تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود: شاید در هفته پیش‌رو حداقل در روزهای ابتدایی مهمترین عامل اثرگذار بر بازارها تغییر قیمت بنزین باشد که در صورت تحریک بازار ارز این نوسان به بازار طلا هم سرایت کند و بازار سهام نیز هرچند نه به اندازه دو بازار دیگر، از این اتفاق متاثر شود.

از این پیش‌بینی درباره بازارها هرچند روند طلا و سکه همان شد که قابل پیش‌بینی بود اما در مورد بازار سهام نه‌تنها شاخص صعودی نشد بلکه ۰٫۶۸ درصد هم افت کرد. این افت هفتگی بیشتر به همان یک روز افت قابل توجه شاخص در هفته اخیر برمی‌گردد وگرنه در دیگر روزهای هفته اخیر روند شاخص بورس یک روند آرام صعودی بود.

در هفته اخیر تنها بورس بازدهی منفی داشت.

در نهایت بازارها در هفته اخیر چنین وضعیتی داشتند؛ بورس بازدهی منفی ۰٫۶۸ درصد، دلار بازدهی مثبت ۲٫۵۸ درصد، سکه بازدهی مثبت ۲٫۶۶ درصد و طلا هم بازدهی مثبت ۲٫۹۸ درصد.

در چنین شرایطی که طلا و سکه چهار هفته پی در پی روندی صعودی را پشت سر گذاشتند، قیمت دلار هم تنها دو هفته است که روندی افزایشی به خود گرفته و  بورس بازدهی منفی هفتگی به ثبت رسانده، چه سیگنال‌های اقتصادی و سیاسی برای بازارها قابل مشاهده است؟

سیگنال‌های سیاسی برای بازارها

در هفته گذشته نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده از تنگه هرمز عبور کرد و وارد خلیج فارس شده‌ است.

همچنین روز جمعه اعلام شد که آمریکا وزیر ارتباطات ایران را تحریم کرده است.

در کنار این دو خبر، برگزاری رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۸ هم قابل توجه است که در حاشیه آن برخی مقامات هشدارهایی را مطرح کرده‌اند.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص) گفته است: به دشمنان ملت ایران به ویژه آمریکایی‌ها هشدار می‌دهیم که با اجتناب از رفتار اشتباه در منطقه نسبت به حفظ جان سربازان خود مسئولانه عمل کنند.

فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ هم گفته است: هر اقدام دشمنان به سرعت شناسایی و در نطفه خفه خواهد شد و مردم همراه با نیروهای نظامی و امنیتی اجازه نمی دهند دشمنان به اهداف پلید خود برسند.(خبرگزاری مهر)

اما در کنار این اخبار، چه سیگنال‌های اقتصادی در چند روز اخیر به بازارها داده شده است؟

سیگنال‌های اقتصادی برای بازارها

در هفته گذشته رئیس سازمان امور مالیاتی بار دیگر تاکید کرد که اخذ مالیات بر سود سپرده بانکی مطرح نیست، وزیر نیرو هم اعلام کرد که آب و برق گران نمی‌شود و سخنگوی دولت هم به صراحت گفت که قرار نیست گازوئیل گران شود. سیگنال‌هایی که همگی نشان از تلاش برای تثبیت وضعیت فعلی حکایت دارند. حتی وزیر اقتصاد هم اعلام کرده که دولت مانع افزایش قیمت‌ها می‌شود.

خبر اقتصادی مهم دیگری که شاید پیام تثبیت به همراه داشته باشد، اعلام وام ۵ میلیارد دلاری از روسیه است که  این را هم وزیر نیرو خبر داده است.

علاوه بر این، در هفته گذشته اعلام شد که بالاخره بیت کوین در ایران قانونی شده و قیمت و شرایط استخراج رمزارز رسما اعلام شد.

همچنین روز جمعه نرخ تورم ماهانه آبان ماه سال ١٣٩٨ اعلام شد که طبق این اعلام مرکز آمار ایران، تورم ماهانه درحالی به ١,۶ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل ٠.١ واحد درصد کاهش داشته است.

در واقع هرچند اخبار سیاسی سیگنال‌های با اثرگذاری قابل توجه و مدت‌دار برای بازارها نداشته‌اند اما تلاش مسئولان برای ثبات این پیام را دارد که احتمالا دامنه تغییرات در بازارها طی آینده کوتاه‌مدت چندان گسترده نباشد. حتی اگر همان روند گذشته بازارها هم تکرار شود احتمالا دامنه نوسان طلا و دلار به مانند هفته گذشته نباشد و بازار سهام نیز چندان برای منفی شدن تحت فشار قرار نگیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما