شناسهٔ خبر: 36566010 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

یک فیلم کامل | تمجید مدیر هنری ایدفا از مستند زنانه اسکویی

سی و دومین جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای سینمای مستند جهان شامگاه چهارشنبه با نمایش «سایه‌های بی‌خورشید» مهرداد اسکویی در هلند آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسکرین‌دیلی، «سایه‌های بی‌خورشید» ششمین مستند اسکویی در مقام کارگردان و یکی از ۱۲ فیلم حاضر در بخش مسابقه ایدفا ۲۰۱۹ است در افتتاحیه این دوره به نمایش درآمد و بسیار از آن استقبال شد. اوروا نیرابیا، مدیر هنری ایدفا در گفتگو با اسکرین «سایه‌های بی‌خورشید» را یک فیلم کامل و موضوع زنانه آن را در راستای دغدغه‌های این رویداد مهم سینمای مستند جهان ارزیابی کرد.

اسکویی چهره‌ای آشنا در عرصه سینمای مستقل دنیاست و فیلم پیشین او «رویاهای دم صبح» سال ۲۰۱۶ در جشنواره برلین رونمایی شد و جایزه فیلم برگزیده عفو بین‌الملل را برد. «سایه‌های بی‌خورشید» داستان زندگی واقعی گروهی از دختران جوان و نوجوان را در یک بازداشتگاه روایت می‌کند که هر کدام به دلیل کشتن پدر، برادر یا یکی از اقوام و خویشان خود در بند گرفتار آمده‌اند.

امسال در مجموع دو سوم یا ۶۴ درصد از فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه ایدفا مربوط به فیلمسازان زن است؛ بیشترین میزان در تاریخ ۳۲ ساله این رویداد مهم. در تمام بخش‌های جشنواره مستند آمستردام هم ۴۷ درصد فیلم‌ها از جمله فیلم‌های کوتاه را کارگردانان زن ساخته‌اند.

کارول انگوین، فیلمساز کانادایی-ویتنامی جوان‌ترین کارگردان حاضر در ایدفا ۲۰۱۹ است که با یک فیلم کوتاه دانشجویی در جشنواره حاضر شده و به عنوان نماینده فیلمسازان زن در مراسم افتتاحیه روی صحنه آمد.

امسال در مجموع ۳۲۹ فیلم از ۸۵ کشور در ایدفا به نمایش درمی‌آید که ۱۴۷ مورد نخستین نمایش جهانی یا بین‌المللی است. سه هزار مهمان حرفه‌ای هم در آمستردام حضور دارند.

نظر شما