شناسهٔ خبر: 36553736 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزیدگان منطقه‌ای جشنواره قصه‌گویی در مشهد معرفی شدند

مشهد- ایرنا- برگزیدگان مسابقات منطقه چهار بیست دومین جشنواره بین‌المللی قصه گویی روز چهارشنبه طی مراسمی در مشهد معرفی شدند.

صاحب‌خبر -

رییس شورای اسلامی شهر مشهد در این مراسم قصه‌گویی را به عنوان ابزار مهم برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن دانست و گفت: در بخش قصه گویی میراث گرانبهایی در باب قصه های دینی، ملی و تاریخی داریم که آموزش آنها به کودگان و نوجوانان می‌تواند زمینه پیوند آنان را با میراث نیاکان فراهم کند و آنها را در مقابل بحران بی هویتی که دشمنان این مرز و بوم از طریق رسانه‌های مختلف در حال ترویج آن هستند مصون نماید.

محمد رضا حیدری افزود: در متن بسیاری از قصه های دینی و ملی ما آموزش ارزش‌های مهم اجتماعی و فرهنگی نهفته است که می‌تواند به بهترین شکل ممکن با قصه گویی به کودکان و نوجوانان منتقل شود.

وی اظهار داشت: در عصر ارتباطات و فضای مجازی، خلاء اینگونه آموزش‌ها احساس می‌شود و لزوم اتخاذ راهکارهایی برای برگشت به ریشه های ملی و دینی را بیش از پیش ضروری می‌نماید. 

وی گفت: بر اساس تفاهمنامه امضا شده بین شورای شهر، اداره کل آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، مقرر شده است تدریس شاهنامه فردوسی نیز در مدارس استان انجام شود.

حیدری افزود: آمادگی کامل داریم که در تمام بوستان‌های شهر مشهد برای احداث شعبه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زمین واگذار کنیم.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: قصه گویی جذاب ترین و بهترین راه انتقال فرهنگ دینی، ملی و تاریخی به کودکان و نوجوانان است و تمام آموزه‌های دینی ما از جمله قرآن کریم با قصه آغاز می‌شود که اهمیت این شیوه آموزشی را نشان می‌دهد. 

ابراهیم زره‌ساز افزود: در مرحله ابتدایی یک هزار و ۴۴۷ اثر از ۶ استان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که از هر استان پنج قصه گو در مرحله نهایی برای راهیابی به مرحله ملی با هم رقابت کردند.

وی اظهار داشت: این جشنواره به مدت ۲ روز و در قالب ۲ بخش صحنه‌ای و ۹۰ ثانیه‌ای با حضور شرکت کنندگان و علاقه‌مندان در مشهد برگزار شد.

وی گفت: برگزیدگان دوره منطقه‌ای بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه گویی به مرحله کشوری که ۳۰ آذر ماه برگزار خواهد شد راه می‌یابند.

در این مراسم پنج برگزیده راه یافته به بخش کشوری مسابقات از بین ۳۰ قصه گوی استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان معرفی شدند.

در این راستا نرگس فضلی اول قصه گوی قصه "مهره مار" از استان خراسان رضوی، مریم دیندار قصه گوی قصه "سوپ هویج" از استان کرمان، فاطمه غفاری سروستانی قصه گوی قصه "آرزوی بزرگ" از استان هرمزگان، الهام اسکندری قصه گوی قصه "ابرکوچولو" از استان هرمزگان و زهرا دهستانی قصه گوی قصه "حاکم نادان و دزد بد جنس" از استان یزد به مرحله ملی این جشنواره راه یافتند.

هیات داوران با تشکر از تلاش هنرمندانه سید مهدی اسحاقی به سیده ملیحه قریشی زادگان از استان سیستان و بلوچستان به خاطر قصه گویی قصه مارگیر و اژدها لوح تقدیر اهدا کرد.

این هیات با تقدیر از تلاش هنرمندانه نسرین نامور به محمود خرقانی از استان خراسان رضوی نیز به خاطر قصه گویی قصه "هرچه ملنچی" لوح تقدیر داد.

در این مراسم از تلاش آرزو افشاری نیز تجلیل شد و ملیحه طوفانی از استان سیستان و بلوچستان به خاطر قصه گویی قصه "بزلنگی" لوح تقدیر گرفت همچنین از هنرمندی آناهیتا محلفی و شادی آزاد بشمنی تجلیل شد و زهرا سلامتی از استان هرمزگان به خاطر قصه گویی قصه "بی بی گل و بی بی صورت" لوح تقدیر دریافت کرد و از تلاش هنرمندانه مهدیه کشوری مقدم قدردانی شد و طاهره حاجی حسنی از استان یزد به خاطر قصه گویی قصه "سرکه ایسوندن اوصول می‌خاد" لوح تقدیر گرفت.

در این جشنواره جمعی از کودکان و نوجوانان مشهد شرکت کننده در جشنواره جانبی "قصه شهر من مشهد" نیز که مقام‌های برتر را کسب کرده بودند با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.

قدردانی از منتخبین بخش ویدئوهای ۹۰ ثانیه‌ای با موضوع آزاد و دفاع مقدس نیز از دیگر بخش‌های این جشنواره بود.

در این مراسم همچنین از سوی شورای شهر مشهد از رضا بابک به عنوان پیشکسوت قصه گویی کودک و نوجوان کشور تجلیل شد.

در حال حاضر ۲۰۰ هزار کودک و نوجوان در خراسان رضوی عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان می‌باشند که ۳۰ هزار نفر آنان فعال هستند.

نظر شما