شناسهٔ خبر: 36530887 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در دو سال گذشته

ایجاد ۹۶ هزار اشتغال روستایی جدیددر بخش کشاورزی

دولت ۱.۵میلیارد دلار برای طرح‌های اشتغال و توسعه روستایی اختصاص داد که بیش از ۸۵ درصد از آن توسط سازمان مدیریت تخصیص داده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درباره سهم بخش کشاورزی از منابع ۱.۵میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی مربوط به ایجاد اشتغال پایدار روستایی گفت: در دو سال گذشته، دولت با مجوز مجلس شورای اسلامی و با اذن مقام معظم رهبری، ۱.۵میلیارد دلار برای طرح‌های اشتغال و توسعه روستایی و عشایری اختصاص داد که بیش از ۸۵ درصد از آن توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تخصیص داده شده است.
آقای عبدالمهدی بخشنده افزود: از کل منابعی که تاکنون به همه بخش‌های اقتصادی کشور تخصیص یافته، حدود ۷۰درصد در بخش کشاورزی جذب شده و بیش از ۳۰هزار طرح توسعه‌ای در بخش کشاورزی در زمینه‌های مختلف صنایع تبدیلی و تکمیلی، توسعه گلخانه‌ها، آبزی پروری، گیاهان دارویی، مکانیزاسیون، دام و طیور اجرا شده که امیدواریم در آینده نزدیک، به عمل آمده و تولیدات آن‌ها نهایی شود.
وی اضافه کرد:​ اجرای این برنامه‌های توسعه‌ای بیش از ۹۶هزار اشتغال جدید در این زمینه ایجاد کرده و نقش مهمی در اشتغال جوانان روستایی و کاهش فقر ایفا کرده است.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به گزارش مدیران این برنامه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: همکاران ما در سایر بخش‌ها مانند صنعت و معدن، ITC، گردشگری نیز بخش‌های دیگر را جذب کرده‌اند، اما همانطور که اشاره شد، حدود ۷۰درصد این اعتبار در بخش کشاورزی جذب شده است.
آقای تصریح کرد: ۱۰ تا ۱۵درصد باقی نیز مقرر است با برنامه‌ریزی به همه بخش‌های اقتصادی تخصیص یابد که اگر چنین شد، امیدواریم دوباره سهمی نیز برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شود.
حضور ۱۵ کشور در دوره آموزشی مدیریت پروژه‌های اشتغال روستایی و کاهش فقر
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی همچنین در حاشیه افتتاحیه دوره آموزشی بین‌المللی مدیریت پروژه‌های اشتغال روستایی و کاهش فقر در جمع خبرنگاران گفت: این دوره با حضور نمایندگان ۱۵ کشور از منطقه آسیا و اقیانوسیه برای تبادل تجربیات در زمینه مدیریت پروژه‌های اشتغال روستایی و کاهش فقر برگزار شده است.
آقای بخشنده افزود: جمهوری اسلامی ایران در دو سه دهه اخیر با توجه به سرمایه‌های گسترده‌ای که در زمینه توسعه روستایی داشته، تجارب ارزنده‌ای دارد که در این دوره مشترک حدود یک هفته‌ای در قالب پنل‌های مختلف و برنامه‌های آموزشی، انتقال تجربه صورت می‌گیرد. همچنین در تلاشیم بتوانیم از تجارب مفید سایر کشور‌های حاضر در این دوره آموزشی بهر‌ه‌مند شویم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اهمیت اشتغال جوانان در توسعه روستایی، ادامه داد: در دهه اخیر، با تعداد زیادی از جوانان فارغ‌التحصیل به‌ویژه در روستا‌ها روبرو شده‌ایم که تعداد خانم‌ها نیز در این بین قابل توجه است، بنابراین باید بتوانیم از طریق طرح‌های سرمایه‌گذاری، هم به توسعه بخش کشاورزی و توسعه روستایی و هم اشتغال جوانان کمک کنیم.

نظر شما