شناسهٔ خبر: 36529717 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در اختتامیه بیست‌وششمین جشنواره کتاب سال دانشجویی مطرح شد

اهل ایمان، جزم‌اندیش نیست/ توسعه باید به اخلاق و عدالت منجر شود

علیرضا جباری دارستانی

اختتامیه بیست و ششمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با تقدیر از آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد به عنوان «استاد خادم کتاب» برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، اختتامیه‌ بیست و ششمین جشنواره‌ ملی کتاب سال دانشجویی، صبح امروز ۲۸ آبان ماه در دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم «عیسی علیزاده»، رییس شورای سیاست‌گذاری جشنواره و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: اصلی‌ترین هدف این رویداد، ترویج و گسترش روحیه‌ پژوهشی و تالیف و ایجاد انگیزه در دانشجویان به منظور تولید آثار علمی است.

وی همچنین اهم پیشنهادات جهت رونق هرچه بیشتر تالیفات دانشجویی را اینگونه بیان کرد: تاکید اساتید به کتاب‌محوری به‌جای جزوه‌محوری، توجه ویژه به تالیف کتاب‌های کاربردی در رشته‌های مختلف، حمایت ناشران از دانشجویان نوقلم، توجه ویژه به پرورش خلاقیت و شکوفایی استعدادهای علمی.

همچنین «عادل تقوی» دبیر جشنواره، در این مراسم اظهار کرد: بیست‌وششمین دوره کتاب سال دانشجویی، فعالیت خود را با فراخوانی که در اردیبهشت ماه ۹۸ در سطح دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه داد، کار خود را شروع کرد. مهلت ارائه آثار نیز تا پایان تیرماه بوده، که در این مدت ۵۱۸ اثر به دبیرخانه جشنواره واصل شد.

وی افزود: آثاری که شرط اصلی جشنواره، یعنی همزمانی ارائه‌ اثر با دوران تحصیلی دانشجو را داشته، بدون محدودیت در نوع اثر که کاغذی یا الکترونیکی باشد و همچنین بدون محدودیت موضوعی، مورد ارزیابی اولیه قرار گرفت. این ۵۱۸ اثر در شش گروه اصلی و پنج موضوع ویژه تقسیم‌بندی شدند. فرآیند داوری هم در چهار مرحله توسط اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و همچنین بعضی از برگزیدگان ادوار گذشته‌ی جشنواره، انجام شد.

دبیر اجرایی جشنواره اعلام کرد: از این ۵۱۸ اثر که به دبیرخانه‌ی جشنواره رسیده‌است، ۶۴ درصد آثار تالیفی و ۳۶ درصد ترجمه بوده‌است. ۸۷ درصد مربوط به دانشجویان شاغل در دانشگاه‌های دولتی و ۱۰ درصد هم مربوط به دانشگاه‌های آزاد و ۳ درصد هم سایر مراکز آموزش عالی بوده‌است. همچنین ۷۵ درصد مولفین و مترجمین «آقا» و ۲۵ درصد «خانم» بوده‌اند و از این میان۶۴ درصد دانشجویان مقطع دکترا و ۲۵ درصد در مقطع ارشد و ۱۱ درصد هم مقطع کارشناسی، مشغول به تحصیل بوده‌اند.

تقوی گفت: در نهایت بعد از اتمام فرآیند داوری در گروه‌های شش‌گانه شامل، گروه علوم انسانی، گروه علوم پایه، گروه پزشکی و دامپزشکی، گروه هنرومعماری، گروه کشاورزی و منابع طبیعی، گروه فنی‌ومهندسی، ۷ اثر برگزیده و ۱۴ اثر شایسته‌ی تقدیر معرفی شدند.

او افزود: همچنین هر ساله در بخش ویژه‌ای کتاب‌های متناسب با نیازها و ظرفیت‌های در حوزه تالیف و ترجمه مورد بررسی و تقدیر قرار می‌گیرند. یکی از این موضوعات «مطالعات رسانه» است. موضوعات ویژه‌ دیگر شامل، « فرهنگ عمومی و آسیب‌های اجتماعی»، «مدیریت بحران و پدافند غیرعامل»، حوزه «علوم انسانی اسلامی» با همکاری دانشگاه امام صادق(ع) و بحث «تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی» بوده است.

تقوی افزود: بخش اصلی جشنواره تقدیر از دانشجویان اهل قلم و در کنار آن بخش‌های جنبی دیگری هم جود دارد که تقدیر از «استاد خادم کتاب» یکی از آن برنامه‌ها است. در این راستا از اساتیدی که در فضای دانشگاهی فعالیت می‌کنند و در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی هم در بحث تولید آثار و یا تشویق دانشجویان و فعالیت‌های شاخصی که در این حوزه انجام می‌دهند، تقدیر به‌عمل می‌آید. در این دوره از آیت‌الله «سید مصطفی محقق داماد»، استاد حوزه و دانشگاه، تقدیر می‌شود.

تقوی افزود: بخش جنبی دیگر جشنواره، تقدیر از ناشران آثار دانشجویی است. ناشرانی که با وجود اینکه دانشجویان در مقایسه با نویسندگان و مترجمین حرفه‌ای به لحاظ وزن علمی، ویژگی‌های لازم را ندارند، این فضا را به دانشجویان می‌دهند و از آنان حمایت می‌کنند.

در ادامه این مراسم از آیت الله «مصطفی محقق داماد» به عنوان «استاد خادم کتاب» تجلیل به‌عمل آمد. وی در این مراسم گفت: آنچه موجب جهل است عدم توجه است. بازگشت به خویش جهل را برطرف می‌کند و حتی فقر هم مانعی برای این بازگشت به خویشتن نیست.

وی افزود: ایمان به معنی جزم نیست  و به معنی همواره در راه جستجو و پیدا کردن حقیقت بودن است. ایمان ایستایی فکر نیست. مومن کسی است که در جستجوی حقیقت و تفکر است و جستجوگر، اهل گفتگو می‌شود. مومن بودن به معنای دگم بودن نیست. شخص دگم، ایستاست و حاضر نیست گفتگو کند. 

وی ادامه داد: من در مسیر پیدا کردن حقیقت هستم. باید بیشتر بخوانم. باید تحقیق کنم. من متوقف نیستم. دانشجویان و رسانه‌های بزرگ و اساتید و روزنامه‌ها و مجلات همه وظیفه‌شان این است که با مطالعه کتاب در جستجوی حقیقت باشند و کتاب بخوانند و جامعه را به این سمت سوق دهند.

همچنین «حمیدرضا طیبی» رئیس جهاد دانشگاهی کشور در این مراسم گفت:  اگر اراده برای پیشرفت و توسعه پایدار کشور داشته باشیم رسیدن به آن باعث توسعه علمی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی است. توسعه در این زمینه‌ها هم منجر به اقتدار اقتصادی و دفاعی دانش‌بنیان که خود در نهایت به امنیت و رفاه همراه با عدالت و اخلاق برای مردم می‌انجامد.

وی ادامه داد: در جهاد دانشگاهی هم از ابتدای تاسیس سعی کردیم که توانمندی در حوزه‌های توسعه فرهنگی و توسعه علمی فناورانه و توسعه آموزش‌های مهارتی واشتغال و کارآفرینی را الگوسازی کنیم. به لطف خدا و همت جهادگران دانشگاهی در حوزه‌های مختلف موفق به کارهای بزرگی شده‌ایم، که در حوزه پزشکی بحث سلول‌های بنیادی و کاربردی کردن آن و درمان برخی از سرطان‌ها و بحث نازایی از نمونه‌ اینهاست.

وی افزود: در حوزه فنی و مهندسی هم کار در حوزه‌های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی و صنعت برق و تولید فناوری‌هایی که در رقابت با بهترین‌ها وارد بازار کشور شدند. اما در مورد توسعه فرهنگی و علمی و فناورانه یکی از مباحث مهم در نشر علم، مستندسازی آن است. یکی از علت‌های تشویق ما این بوده که اساتید و دانشجویان دانسته‌های علمی خود را چه در قالب پایان‌نامه یا کتاب مستندسازی بکنند.

طیبی گفت: حاصل این توسعه‌ها باید به امنیت و رفاه همراه با اخلاق و عدالت برای مردم منجر شود. اگر این روزها در جامعه دچار مشکل هستیم فکر می‌کنم که این‌ها را رعایت نکردیم، چه توسعه فرهنگی، چه توسعه علمی و فناورانه که منجر به توسعه اقتصادی متکی به توان ملی و توسعه سیاسی می‌شود. باید به یک وفاق ملی برسیم که بتوانیم برنامه‌های بلندمدتی برای کشورمان تدارک ببینیم. خدا را شکر می‌کنیم که رهبر انقلاب در جریانات اخیر هوشیارانه وارد شدند.

وی افزود: ما توان انجام کارهای بزرگ و اشتغال عزتمند و آبرومند برای جوانان را در کشور داریم، به شرطی که بر توان ملی اتکا و استفاده بکنیم.

جشنواره‌ی کتاب سال دانشجویی هرساله، همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و با هدف ایجاد نشاط علمی و دانشگاهی کشور، جلب همکاری و حمایت ناشران حوزه دانشگاهی، چاپ آثار دانشجویی، تقویت بنیه‌ی علمی دانشجویان با ارائه‌ی آثار مکتوب و حمایت از دانشجویان نوقلم برای تولید اندیشه‌های جدید برگزار می‌شود.

نظر شما