شناسهٔ خبر: 36523406 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سرشماری وحوش در مناطق تحت حفاظت خراسان رضوی

سرشماری وحوش در مناطق تحت حفاظت خراسان رضوی آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: برنامه سرشماری وحوشسرشماری وحوش در مناطق تحت حفاظت خراسان رضوی در مناطق تحت حفاظت این استان امسال با هدف ظرفیت‌سنجی و تعیین توان اکولوژیکی مناطق در آبان و آذر  انجام می‌شود.

تورج همتی افزود: مهمترین سیاست در این زمینه تعیین دقیق آمار ظرفیت زیستگاههای تحت حفاظت و اعلام آن به "صندوق ملی حفاظت محیط زیست" است.

وی درباره صدور مجوز شکار امسال در خراسان رضوی افزود: امسال برای پنجمین سال متوالی مجوز شکار چهارپا در این استان صادر نشده است و هرگونه تصمیم‌گیری در این زمینه بستگی به ظرفیت زیستی گونه‌ها در مناطق تحت حفاظت دارد نابراین هنوز نمی‌توان گفت احتمال صدور پروانه شکار چهارپا در خراسان رضوی وجود دارد یا خیر زیرا ظرفیت مناطق در این زمینه تعیین‌کننده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده در این خصوص نشستی مشترک با فعالان محیط زیست، طرفداران حقوق حیوانات و نمایندگان سازمانهای مردم‌نهاد برگزار و پس از آن برای صدور پروانه شکار چهارپا و پرنده تصمیم‌گیری می‌شود.

همتی افزود: پارسال به صورت محدود پروانه شکار پرنده در این استان صادر شد اما برای امسال هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

وی درباره صدور پروانه شکار برای اتباع خارجی نیز گفت: این اقدام از طریق سازمان مرکزی حفاظت محیط زیست در تهران صورت می‌گیرد و اگر قرار باشد پروانه شکار چهارپا برای شکارچیان اتباع خارجی در مناطق تحت حفاظت در خراسان رضوی صادر شود فقط  شکار در زیستگاههایی که ظرفیتهای قابل توجه گونه‌های جانوری و همچنین گونه‌های دارای سن زیاد دارند، صادر می‌شود.

خراسان رضوی دومیلیون و 500هزار هکتار مساحت زیستگاهی حیات وحش و  به ازای هر 25هزار هکتار فقط یک محیط‌بان در اختیار دارد.

نظر شما