شناسهٔ خبر: 36521005 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اخبار کوتاه

صاحب‌خبر -

رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران:
در بخش قطعه سازی لوازم خانگی نیز
 به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته ایم

 امسال نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی با حضور شرکت‌های دانش بنیان در سه بخش مختلف و در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار خواهد شد. به گزارش شاتا، رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در نشست خبری نوزدهمین نمایشگاه لوازم خانگی که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: امسال نمایشگاه لوازم خانگی در سه بخش شامل بخش‌های صنایع انرژی بر، صنایع غیرانرژی بر و قطعات برپا خواهد شد.
حبیب الله انصاری با اشاره به اینکه صنایع انرژی بر شامل گاز و برق می‌شود، خاطرنشان کرد: در بخش صنایع غیرانرژی تمام ظروفی که در ایران تولید می‌شوند اعم از بلور، کریستال و چینی به نمایش درمی‌آید.
وی افزود: ایران در تولید ظروف چینی شهرت خوبی در بازار جهانی دارد و علاوه بر این در بخش قطعه سازی لوازم خانگی نیز به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته‌ایم به گونه‌ای که با کشورهای مطرح در این زمینه رقابت داریم. رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه تنها قطعه لوازم خانگی که در کشور تولید نمی‌شود دستگاه کمپرسور یخچال است، اظهار داشت: امروزه ارتباط میان قطعه سازان و شرکت‌های دانش بنیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در این راستا امسال نیز شرکت‌های دانش بنیان در این نمایشگاه حضور فعالی خواهند داشت. وی گفت: امسال سال رونق تولید داخل است و زمانی می‌توانیم این شعار را محقق کنیم که تولید داخل افزایش یابد و به دنبال آن بازار داخل نیز توسعه یابد. انصاری ادامه داد: ایران با برخورداری از نیروی کار مختصص و تکنولوژی‌های به روز می‌تواند از مزیت همسایگی با 15 کشور بهره برده و با رشد صادرات میزان تولید داخل را نیز رونق دهد. وی با برشمردن مزیت‌های برگزاری نمایشگاه‌های داخلی از جمله نمایشگاه لوازم خانگی گفت: نگاه ما به برگزاری نمایشگاه فراتر از یک رویداد نمایشگاهی است، برگزاری اینگونه رویدادها می‌تواند در حوزه صادرات بسیار تاثیرگذار هستند و علاوه بر این باعث تعمیق ارتباط مردم با صنعتگران و فعالان اقتصادی نیز شود. انصاری ادامه داد، معرفی توانمندی‌های صنایع کشور، شناسایی رقبا، توسعه بازار تولیدات داخلی از مزیت‌های دیگر برگزاری نمایشگاهای تخصصی محسوب می‌شود. رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به فروش لوازم خانگی قاچاق در داخل کشور بیان کرد: با وجود آنکه از سال 97 ورود کالاهای خارجی به کشور ممنوع شده است اما متاسفانه همچنان شاهد ورود کالاهای قاچاق به داخل کشور هستیم که باید در راستای تحقق هدف رونق تولید به صورت جدی برای آن تصمیمی گرفته شود. وی با اشاره به حضور تولید کنندگان قطعات لوازم خانگی در نمایشگاه‌های که در کشور سوریه و عراق برگزار شد ، گفت: این حضور در راستای توسعه مبادلات تجاری بین فعالان اقتصادی و با هدف بررسی چالش‌ها و موانع پیش روی صادرات به این کشورها انجام شد.
وی افزود: علاوه به کشور‌های عراق، سوریه و افغانستان، کشور‌های اروپایی نیز جزو بازارهای هدف به شمار می‌رود به گونه‌ای که کالاهای چون چرخ خیاطی و آبگرم کن نیز به چند کشور اروپایی صادر می‌شود.
رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در پایان گفت: حدود 60 میلیون دلار در سال 86 در حوزه لوازم خانگی صادرات داشته ایم که این رقم در سال 96 به 330 میلیون دلار رسیده است.

منابع و مصارف لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ نهایی شد

منابع و مصارف لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور در ستاد بودجه که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار می‌شود، نهایی شد.
به گزارش روز دوشنبه سازمان برنامه و بودجه، محمدباقر نوبخت در هفدهمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، افزود: اکنون با توجه به نهایی شدن مراحل تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، این لایحه تا دوازدهم آذر ماه امسال باید در دولت نهایی شود تا در زمان مقرر قانونی، به مجلس شورای اسلامی ارایه شود.
وی اضافه کرد: همراه با لایحه بودجه، برنامه‌های سالانه، طرح‌های عمرانی و اشتغال نیز با تصویر روشنی از وضعیت کشور ارایه خواهد شد.
نوبخت تصریح کرد: هیج اولویتی مهم‌تر از لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور نیست و به همین دلیل، سفرهای استانی در زمانی مناسب انجام می‌شود تا هیچ تأخیری در برنامه زمان‌بندی بودجه  پدید نیاید.
وی تأکید کرد: براساس لایحه ۱۳۹۹ واقع‌بینی و شفافیت کامل در تمام اعداد و ارقام و منابع و مصارف رعایت شده و از ارایه و اعلام ارقام غیرواقعی، اجتناب می‌شود. نوبخت اضافه کرد: تمام تلاش لازم برای  قطع وابستگی به منابع نفتی به عمل می‌آید که از محل فروش نفت در اعتبارات هزینه‌ای و مبلغی اختصاص پیدا نکند. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه در حوزه هدفمندی یارانه‌ها و خرید تضمینی گندم، عملکرد امسال خوب بوده، گفت: این روند در سال آینده نیز همچنان استمرار خواهد داشت.
هفدهمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، به ریاست محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و با حضور معاونان و مدیران و نیز روسای برخی از سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها در محل این سازمان برگزار شد.

شاخص بورس ۳۸۵ واحد بالا رفت

شاخص کل در بازار بورس دیروز (دوشنبه) ۳۸۵ واحد رشد کرد که در نهایت این شاخص به رقم ۳۰۲ هزار و ۷۲۶ واحد رسید.
براساس معاملات امروز بیش از ۱۱ میلیارد و ۸۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش دو هزار و ۱۸۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.
همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۲۱۴ واحد کاهش به ۸۵ هزار و ۲۲۴ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با  ۱۴۳ واحد افت به ۵۶ هزار و ۹۸۵ واحد رسید. شاخص آزاد شناور نیز با ۴۱۹ واحد کاهش به رقم ۳۵۰ هزار و ۷۲۴ واحد رسید، شاخص بازار اول ۲۳۰ واحد و شاخص بازار دوم یک هزار و هشت واحد کاهش داشتند. نمادهای بانک ملت (وبملت)، ایران خودرو (خودرو)، پالایش نفت تبریز (شبریز) و پتروشیمی پارس (پارس) در معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند و نمادهای گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) و صنعتی و معدنی گلگهر (کگل) با بیشترین تاثیر منفی مانع رشد بیشتر شاخص شدند. گروه خودرو در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲۸۶ میلیون  برگه سهم به ارزش ۹۲۲ میلیارد ریال داد و ستد شد. شاخص فرابورس نیز بیش از ۱۴ واحد رشد داشت و بر روی کانال سه هزار و ۸۶۶ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار ۱۶۰ میلیون و ۳۷۰ هزار برگه سهم به ارزش بیش از ۸۵۰ میلیارد ریال داد و ستد شد. نمادهای فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، تولید برق عسلویه (بمپنا) و بیمه کوثر (کوثر) در معاملات دیروز بیشترین تاثیر مثبت و پالایش نفت لاوان (شاوان)، توکاریل (توریل) و مدیریت انرژی امید تابان هور  (وهور) بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

قیمت خودروهای هیبریدی
 تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت

بررسی قیمت خودروهای داخلی و خارجی در نخستین روزهای پس از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، حاکی از افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی خودروهای هیبریدی در بازار است. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در نخستین ساعت روز جمعه گذشته با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، سهمیه‌بندی بنزین برای همه وسایل نقلیه بنزین‌سوز آغاز شد. واقعی شدن قیمت‌ها  در دوره‌های قبلی موجب افت قیمت خودرهای پرمصرف شد و این بار، افزایش قیمت خودروهای کم‌مصرف و هیبریدی را به دنبال داشت.
«آرش رنگی» نمایشگاه‌دار در غرب تهران، روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: در این هفته، خودروهای تویوتا در مدل‌های «کمری» و «پریوس» حدود ۱۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشتند و خودروهای هیوندا در مدل «سوناتا» حدود ۵۰ میلیون تومان افزایش را تجربه کردند.
وی اضافه کرد: بازار خودرو پس از سهمیه‌بندی بنزین راکد شد اما قیمت‌ها از پنج میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان رشد کرد؛ به گونه‌ای که خودروهای محدوده قیمتی تا ۱۰۰ میلیون تومان حدود پنج میلیون تومان، خودروهای محدوده ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی، بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان و خودروهای خارجی بالای ۳۰۰ میلیون تومان، حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی افزایش داشت.
به گفته وی، از روزهای گذشته و با اعلام قیمت‌ها و سهمیه‌بندی بنزین، فروشندگان خودرو، دلالان و واسطه‌ها با تفکر رشد قیمت‌ها در آینده، از فروش دست کشیدند.
«احمد نعمت بخش»‌ دبیر انجمن خودروسازان نیز در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: تجربه افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال‌های گذشته، نشان می‌دهد که این بازار در ابتدا شاید برای چند ماه با رکود مواجه شود، اما پس از آن اوضاع دوباره به حالت عادی باز می‌گردد.
وی به ایرنا گفت: نقدینگی سرگردان در دست مردم رقم بالایی است و این شرایط احتمال هجوم مردم برای خرید خودروها را افزایش می‌دهد.
نعمت بخش بیان داشت:‌ به دلیل فروش نرفتن خودروها در حاشیه بازار، اختلاف بین قیمت‌های بازاری و کارخانه‌ای وجود دارد و همین مساله تقاضای خرید را همچنان بالا نگه می‌دارد.

نظر شما