شناسهٔ خبر: 36518119 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

بسیج دانشجویی دانشگاه تهران:

بساط موج سواری آشوب‌گران بر هرگونه اعتراض مردمی برچیده شود/ محکومیت التهاب آفرینی هنجارشکنان در دانشگاه تهران

بسیج دانشجویی دانشگاه تهران طی بیانیه ای ضمن محکومیت التهاب آفرینی هنجارشکنان در این دانشگاه تصریح کرد: ضرورت دارد وزارت کشور و مدیریت تازه‌نفس قوه قضائیه همّی جدی به خرج دهند تا بساط سواری آشوب‌گران بر هرگونه اعتراض مردمی برچیده شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه تهران طی بیانیه ای ضمن محکومیت التهاب آفرینی هنجارشکنان در این دانشگاه تصریح کرد: ضرورت دارد وزارت کشور و مدیریت تازه‌نفس قوه قضائیه همّی جدی به خرج دهند تا بساط سواری آشوب‌گران بر هرگونه اعتراض مردمی برچیده شود.

در پی اعلام ناگهانی تغییر نرخ بنزین و رخداد‌های روز‌های گذشته کشور و دانشگاه، بسیج دانشجویی دانشگاه تهران مختصراً مواردی را اعلام می‌دارد:
۱. اکنون روز‌هایی را پشت سر می‌گذاریم که با توجه به شرایط سخت و جنگیِ اقتصادی و مضیقه مالی شدید کشور، دولت و خصوصاً شخص رئیس‌جهور صاحب اختیاراتی است که پس از عزل بنی‌صدر در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده است. اگرچه چنین اختیاراتی می‌تواند اقتضای شرایط خاص کشور باشد، اما پرواضح است که این وضعیت نتیجه عملکرد سال‌های گذشته همین دولت و عدم توجه به توسعه زیرساختی و اقتصاد درون‌زاست؛ لذا انتظار از دولتمران آن است در این شرایط، متناسب با اختیاراتِ وسیعِ داده شده، به افکار عمومی پاسخگو باشند. امری که نحوه اعلام افزایش قیمت بنزین و همچنین حضور اخیر مضحک رئیس‌جمهور در دانشگاه آن را عمیقاً نفی کرده است.

۲. طرح‌های دوفوریتی و سه‌فوریتی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان مجلس و استعفا‌های نمایشی برخی نمایندگان چیزی جز مقدمه‌ی یک کمپین مبتذل انتخاباتی نمی‌نماید. مجلسی که برخی نمایندگانش کارچاق‌کن قاچاق‌چیان و اختلاس‌گرانند، در روز‌های پرتلاطم قیمت سکه و ارز به استیضاح سیاسی وزیر آموزش و پرورش می‌اندیشد و تعداد رأی‌های موافق طرح شفافیت آرا نمایندگانش از تعداد امضا‌های همان طرح بیشتر است در بهترین توصیف نهادی ناکارآمد و پرت افتاده از مسائل و مشکلات مردم است. بدیهی است این مجلس نه تنها در رأس نیست بلکه کنش‌های روز‌های اخیرش نیز در افکار عمومی جلوه‌ای بیش از یک کمدی تلخ ندارد.

۳. سال‌هاست مسئله اعتراض در کشور به یک امر بغرنج بدل گشته است. این‌که هرگونه اعتراضی به سرعت رادیکال شده و در تقابل با اصل نظام قرار می‌گیرد، نتیجه کم‌کاری قوه قضائیه و وزارت کشور در بسط و حراست از آزادی‌های عمومی و فراهم کردن فرصت اعتراض‌های مشروع و قانونی است. چنین وضعیتی در عمل نه تنها فرصت بدل شدن بسیاری از اعتراضات به اصلاحات درونی و افزایش کارآمدی نظام را از بین می‌برد بلکه ظرفیتی عظیم برای موج‌سواری معاندان و آشوب‌گران فراهم خواهد ساخت. تا وقتی با همکاری نهاد‌های ذی ربط مردم راهی مشروع و مسالمت امیز برای بیان مطالبات خود نیابند، نمیتوان خط اشوبگران را از خط معترضان دردمندِ واقعی جدا کرد. خواه اعتراض به عملکرد مؤسسات کلاهبردار اعتباری باشد، خواه گران شدن بنزین. لازم است در این فقره وزارت کشور و مدیریت تازه‌نفس قوه قضائیه همّی جدی به خرج دهند تا بساط سواری آشوب‌گران بر هرگونه اعتراض مردمی برچیده شود.

۴. دانشگاه روز گذشته التهاباتی را تجربه کرد که همانند بسیاری از مواقع گذشته –و نه همه آن‌ها- حاکی از سواری عده‌ای محدود برای بهانه کردن بنزین و نشانه‌گرفتن اصل نظام بود. در این فقره موضع رسمی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران همانند گذشته محکوم کردن این جنس اعتراضات و مطالبه جدی از دانشگاه و همه تشکل‌ها برای فراهم کردن فرصت گفتگو‌های جدی درباره مسائل اصلی کشور است. اگرچه با توجه به فضای عمیقاً بسته فعلی کشور، و عملکرد سال‌های گذشته صاحب‌منصبان دولتی و مجلسی و خصوصاً مدیریت سابق قوه قضائیه، چنین رخدادی سرد و مه‌آلود به نظر می‌رسد؛ اما وظیفه دانشگاه تهران به عنوان مدعی نماد آموزش عالی کشور، باز کردن این مسیر و ارائه الگویی برای حل مسئله است؛ لذا به این وسیله بسیج دانشجویی دانشگاه تهران از همه کشنگران فعال دانشگاه برای هم‌فکری درباره نحوه ایجاد بستر‌های مشروع اعتراضی دعوت می‌نماید.

درپایان تاکید میکنیم دولتمردان باید بنا برفرمایشات مقام معظم رهبری، ضمن حفظ امنیت، توجه ویژه به وضعیت معیشتی مردم و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و عدم فشار به اقشار کم درآمد را در راس اقدامات فوری خود قراردهند.

نظر شما