شناسهٔ خبر: 36513112 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سد کوثر 2 سال پس از افتتاح؛ از نقص فنی در بدنه سد تا عدم تملک اراضی

سد مخزنی کوثر که در سال ۹۶ با حضور وزیر وقت نیرو و استاندار وقت اردبیل افتتاح شد، در عین ناباوری با مشکلاتی چون نقص در بدنه مواجه است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس – اردبیل/سرویس اجتماعی: سال ۱۳۸۳ بود که مردم کوثر خبر خوشحال‌کننده آغاز احداث پروژه سد و شبکه آبی گیوی با هدف تبدیل چهار هزار هکتار از اراضی دیم به آبی، کنترل سیلاب رودخانه گیوی، تأمین آب شرب در بلندمدت و مهم‌تر از همه ایجاد اشتغال برنامه‌ریزی را شنیدند، اما هیچ‌کدام از آن‌ها در خیال خود فکر نمی‌کردند که قرار است افتتاح این سد سال‌ها به طول بیانجامد.

بارها و بارها از زبان چندین مسؤول مختلف، تاریخ‌های متعددی برای افتتاح این پروژه اعلام گشت اما بالاخره وقتی پس از ۱۳ سال و در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ این پروژه با حضور وزیر وقت نیرو، حمید چیت‌چیان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری افتتاح شد، امیدی در دل مردم منطقه پدیدار شد تا در سریع‌ترین زمان با تکمیل پایاب سد گیوی بهره‌برداری از آن کامل گردد.

پروژه‌ای در همان زمان افتتاح نیز مدیران آن به وجود مشکل عدم تملک زمین‌های اطراف اشاره می‌کردند، فارغ از این موضوع پس از دو سال انتظار برای تکمیل پایاب سد گیوی، زمانی که معاون وزیر نیرو در بازدید از سد گیوی خبر وجود نقص در بدنه‌ی سد را اعلام کرد، همگان دچار تعجب شدند.

سد گیوی، هدف‌گذاری و جزئیات

سد مخزنی گیوی با هدف تامین آب شرب به میزبان ۸ میلیون مترمکعب، صنعت به میزبان ۵ میلیون مترمکعب، محیط زیست ۵/۹ میلیون مترمکعب و بهبود اراضی منطقه به میزان چهار هزار هکتار با حجم مخزن ۵۷ میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی ۷۶ میلیون مترمکعب در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ افتتاح شد.

این سد که از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی به طول تاج ۳۰۴ متر و عرض تاج ۱۲ متر است، دارای ارتفاع از پی ۱۰۲ متری و ارتفاع از بستر رودخانه ۸۹ متر بوده و حجم بدنه سد یا عملیات خاکی آن ۵/۲ میلیون مترمکعب است؛ سطح دریاچه تشکیل یافته در این سد به ۴۰ هکتار می‌رسد و تراز تاج آن ۱۵۵۶ متر می‌باشد و تراز نرمال به میزان ۱۵۴۸ متر است.

برای ساخت پروژه سد گیوی که از پیشرفت فیزیکی ۹۸% بهره‌مند است، بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان هزینه شده و طبق اعلام  شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل کلیه عملیات خاکی و بتنی بدنه سد به‌طور ۱۰۰% انجام شده و طبق اعلام همین شرکت مشکل عدم تامین اعتبار مورد نیاز جهت تملک اراضی داخل مخزن و اتمام باقیمانده عملیات توسعه پرده آب‌بند همچنان پابرجا است. (شرکت آب منطقه‌ای اردبیل)

سد گیوی آماده است

مجید خدابخش استاندار وقت اردبیل در ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ به آبگیری سه سد تا پایان سال اشاره کرد و گفت: علاوه بر آماده بودن سد گیوی، سد عمارت با ۱۷۰ میلیون متر مکعب، سد احمدبیگلو با ۲۷ میلیون متر مکعب و سد تازه کند با هشت میلیون متر مکعب امسال آبگیری می‌شوند. (بیشتر بخوانید)

عدم تملک بیش از ۵۰% از اراضی مخزن شبکه سد گیوی

از سال ۸۳ تا اوایل سال ۹۶ و افتتاح سد گیوی، مسؤولان بارها به تغییر زمان افتتاح این پروژه اشاره کرده بودند؛ تا اینکه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ و در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، سد گیوی با حضور وزیر وقت نیرو و استاندار وقت اردبیل با برگزاری مراسم ویژه‌ای افتتاح شد.

در همان روزها نیز مشکلاتی همچون عدم تملک بیش از ۵۰% از اراضی پروژه مطرح می‌شد اما بدون پاسخ و واکنش از مسؤولان وقت باقیمانده بود تا اینکه بهمن ماه سال ۹۶ فرماندار وقت کوثر در مصاحبه‌ای این مسأله را به‌طور رسمی اعلام کرد.

علیرضا علی‌پور، فرماندار کوثر درباره عدم بهره‌برداری از سد گیوی در گفت‌گو با خبرگزاری مهر اظهار کرده بود:‌ بدنه سد گیوی تکمیل شده اما شبکه به‌دلیل معارض زمین هنوز به بهره‌برداری نرسیده است و زمین مخزن شبکه، ۳۰ نفر معارض دارد؛ جهت خریداری زمین این افراد نیز ۲۴ میلیارد تومان اعتبار تأمین شده و در جلسه مشترک با تمامی آن ها نسبت به فروش زمین و تعیین تکلیف آن اطلاع‌رسانی کرده‌ایم.

وی افزود: قیمت زمین‌ها توسط سه کارشناس شامل فرد معرفی‌شده از سوی مالک، فرد معرفی‌شده از سوی امور آب و فردی که مورد تائید هر دو طرف باشد، مشخص شده است؛ مطابق قانون تا شش ماه قیمت تعیین شده تغییر نمی‌یابد و در صورتی که فرد راضی به قیمت کارشناسی نباشد بعد از شش ماه می‌تواند مجدداً زمین خود را قیمت‌گذاری کند. (بیشتر بخوانید)

اجرای پایاب سد گیوی عامل کاهش بیکاری در شهرستان کوثر

اکبر بهنام‌جو تیرماه سال‌جاری در دیدار با چند تن از صنعت‌گران و سرمایه‌گذاران شهرستان کوثر اظهار کرد: بحث ایجاد اشتغال در منطقه جزء اولویت‌های دولت است که با اجرای پایاب سد گیوی و توسعه کشاورزی، ایجاد صنایع تبدیلی و واحدهای صنعتی تعداد بیکاری در این شهرستان کاهش چشم‌گیری خواهد داشت.

وی افزود: حضور سرمایه‌گذاران بومی برای سرمایه‌گذاری در منطقه نشان از تسهیل این فرایند و علاقه آنها به زادگاه خودشان است. (بخوانید)

تحول در اقتصاد منطقه با اجرای پایاب سد کوثر/ مشکل آب شرب ۱۰۱ روستا برطرف می‌شود

اکبر بهنام‌جو شهریورماه سال‌جاری نیز در جلسه اقتصاد مقاومتی شهرستان کوثر اظهار کرد: با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در محل سد کوثر ۲۲۰میلیارد تومان برای اجرای پایاب این سد اختصاص یافت و این اقدام وضعیت اقتصادی منطقه را متحول می‌کند.

وی افزود: با راه‌اندازی کمپ‌های گردشگری از قبیل زیپ لاین، هتل‌هایی با امکانات مناسب، ایجاد زیرساخت‌های لازم در بخش گردشگری و با اجرای پایاب نیز در حوزه کشاورزی شاهد افزایش اشتغال در منطقه خواهیم بود.

استاندار اردبیل بیان کرد: شهرستان کوثر دارای استعداد گردشگری است و ظرفیت‌های خوبی برای جذب گردشگر دارد و با بازسازی و توسعه  آب‌گرم گیوی به‌صورت مدرن می‌توان تعداد مسافر و گردشگر را به این شهرستان افزایش داد.

وی گفت: ۱۰۱ روستا در شهرستان کوثر مشکل آب شرب دارند و با اعتباری که برای آب‌رسانی به روستاها اختصاص یافته، مشکل این روستاها حل می‌شود و  برای شهرداری‌ها نیز مبلغ ۳۵ میلیارد تومان پرداخت شده که این اعتبار نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. (خبرگزاری فارس)

آغاز عملیات اجرایی پایاب سد گیوی

استاندار اردبیل در حاشیه سفر به شهرستان کوثر و خلخال اظهار کرد: عملیات اجرایی پایاب سد گیوی با اعتبار بالغ بر ۲۲۰ میلیارد تومان آغاز شده و علاوه بر تامین آب کشاورزی در اشتغالزایی و رشد اقتصادی منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به تامین منابع اعتباری از محل بانک‌های کشاورزی و سپه، افزود: ایجاد صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و صادرات محصولات اقداماتی است که بعد از اجرای شبکه پایاب این سد عملیاتی می‌شود.

وی بیان کرد: تلاش می‌شود تا با وحدت رویه بین مدیران و سرمایه‌گذاران گامی در راستای توسعه این منطقه در بخش‌های کشاورزی، گردشگری، صنعت و دامداری برداشته شود. (خبرگزاری فارس)

لزوم بهره‌مندی کشاورزی کوثر از سد گیوی

حجت‌الاسلام عسگر بیگی در خطبه‌های نمازجمعه ۲۶ مهرماه سال‌جاری شهرستان کوثر متوسط آورد آب سالیانه ۱۰۳ میلیون مترمکعبی رودخانه گیوی چایی را یادآور شد و اظهار کرد: نباید حقابه کشاورزی از آب و سد گیوی به دو درصد کاهش یابد که اهالی و جوانان منطقه خواستار اشتغال‌زایی در حوزه کشاورزی و بهره‌مندی از آب رودخانه و سد هستند. ( خبرگزاری فارس)

نقص در سمت چپ بدنه سد گیوی/لزوم رفع نواقص سد کوثر جهت آب‌گیری کامل

قاسم تقی‌زاده‌خامسی عصر هشتم آبان ماه ۱۳۹۸ در بازدید از پروژه سد کوثر در شهر گیوی شهرستان کوثر، اظهار کرد: در شرایط فعلی سد کوثر نیازمند رفع نواقص برای آب‌گیری کامل است.

وی افزود: سد کوثر در سال‌های قبل افتتاح شده ولی متاسفانه دارای مسائل و مشکلاتی در جناح چپ است و برای آب‌گیری کامل مخزن سد در یک برنامه سریع از سوی آب منطقه‌ای استان اردبیل و دستگاه‌های ذی‌ربط کارشناسی و نسبت به خرید و تملک سریع اراضی در مخزن سد باید اقدام شود.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: مشکل دیواره سد کوثر در جناح چپ نیازمند تزریق است و نقص‌ها باید با حضور کارشناسان رفع شود.

خامسی با اشاره به تامین اعتبار ۲۵۰ میلیاردی برای تکمیل شبکه زهکشی و آبیاری سد کوثر گفت: انتظار می‌رود با تأمین اعتبار، انتخاب پیمانکار، ساخت مسیر شبکه آبیاری و تسریع خرید اراضی مخزن سد، پروژه به بهره‌برداری برسد. (خبرگزاری فارس)

وی با بیان اینکه در گذشته این سد افتتاح ولی مشکلات و نواقص موجود در آن نادیده گرفته شده، اظهار داشت: به دلیل وجود این نواقص به ویژه مشکل موجود در سمت چپ سد امکان آب‌گیری کامل آن وجود ندارد.

وی بیان کرد: علاوه بر نواقص موجود در بدنه سد که باید در اسرع وقت با تزریق حداقل ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار برطرف شود، ۵۰ درصد از اراضی واقع در مخزن سد تملک نشده و این امر نیز به مشکل آب‌گیری کامل این سد افزوده است.

وی با بیان اینکه دولت اعتباری برای پرداخت هزینه تملک اراضی داخل مخزن سد گیوی در اختیار نداشته و حل این مشکل و تامین اعتبار نیاز به همکاری مسئولان استان دارد، گفت: مشکلی که در بسیاری از اعتبارات پروژه‌های عمرانی وجود دارد پرداخت اوراق و اسناد خزانه ۲ ساله به جای پول نقد است که بسیاری از مردم و پیمانکاران مجری طرح‌های عمرانی این روش پرداخت را قبول ندارند و این مشکل شامل حال سد گیوی در بخش تملک اراضی داخل سد مخزن نیز می‌شود.(خبرگزاری ایرنا)

بودجه تامین شده برای خرید زمین‌های مخزن سد کوثر!!!

قاسم تقی‌زاده‌خامسی در بازدید از پروژه سد کوثر در شهر گیوی شهرستان کوثر، بیان کرد: ۵۰ درصد از زمین‌های مخزن سد کوثر خریداری نشده و از این‌رو مشکل شبکه آبیاری با تشکیل کنسرسیومی از سوی بانک سپه و بانک کشاورزی از طریق ماده ۵۶ و تصویب اعتبار مالی رفع می‌شود.  (خبرگزاری فارس)

و این در حالی است که علیرضا علی‌پور، فرماندار وقت کوثر بهمن ماه ۹۶ در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر بیان کرده بود؛ جهت خریداری زمین این افراد نیز ۲۴ میلیارد تومان اعتبار تأمین شده و در جلسه مشترک با تمامی آن‌ها نسبت به فروش زمین و تعیین تکلیف آن اطلاع‌رسانی کرده‌ایم. (خبرگزاری مهر)

انتقاد امام جمعه خلخال از افتتاح سد گیوی با وجود نواقص/ افتتاح پروژه‌های ناقص باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شود

حجت‌الاسلام کریم اسدی در خطبه‌های نماز جمعه دهم آبان ماه ۱۳۹۸ خلخال با اشاره به درج مطالبی در خصوص عدم بهره‌برداری و آب‌گیری کامل سد گیوی در رسانه‌ها اظهار کرد: افتتاح پروژه‌هایی که قابلیت افتتاح ندارند باعث بی‌اعتمادی مردم به مسؤولان می‌شود.

وی افزود: مسؤولان امر باید جواب‌گو باشند که چرا پروژه سد کوثر با مشکلاتی که داشته برنامه افتتاح برای آن برگزار و هنوز این سد در حال حاضر قابل آب‌گیری نیست.

امام جمعه شهرستان خلخال با اشاره به سفر معاون وزیر نیرو به شهرستان خلخال گفت: با انتصاب جدید در آب منطقه‌ای استان انتظار می‌رود مدیر کل این مجموعه کم‌کاری‌های انجام شده در گذشته و بی‌مهری آنان در خصوص آب شهرستان خلخال را جبران نماید. (خبرگزاری فارس)

عدم اجرای پایاب و کاهش حجم ذخیره‌سازی سد گیوی قابل قبول نیست

حجت الاسلام عسگر بیگی در خطبه‌های نماز جمعه دهم آبان ماه ۱۳۹۸ کوثر با انتقاد از بازدیدهای مکرر و بی‌نتیجه مسؤولان کشوری و استانی از سد گیوی اظهار کرد: عدم اجرای پایاب و زمزمه‌هایی در خصوص کاهش حجم ذخیره‌سازی آب سدگیوی در آینده از ۷۶ به ۲۵ میلیون مترمکعب قابل قبول نبوده و لازم است مسؤولان استانی و به‌خصوص استاندار اردبیل به آن توجه ویژه داشته باشند.  (منبع: خبرگزاری فارس)

 

 

دستاوردهای بهره‌برداری از سد و پایاب گیوی/ انتظار مردم در خصوص بهره‌برداری از سد

طبق هدف‌گذاری صورت گرفته با بهره‌برداری از سد گیوی بسیاری از مشکلات بیکاری، معیشتی، کم‌آبی و... مردم خلخال و کوثر رفع خواهد شد و این مساله توسط تمامی مسؤولان استانی مورد تاکید است.

انتظار می‌رود که مسؤولان کشوری و  استانی در ارتباط با مشکلات مطرح شده راه‌کارهای لازم را ارائه و در جهت رفع آن اقدام نمایند تا شاهد شکوفایی منطقه به‌خصوص در حوزه کشاورزی باشیم.

***** گزارش از امیررضا سعیدی *****

- انتهای پیام/۳۴۶۳/۴۲۱/ی

نظر شما