شناسهٔ خبر: 36509439 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

موسیقی کویری؛ آمیزه‌ای از شادمانی و فراق

50028

کارشناس واحد موسیقی و سرود حوزه هنری خراسان جنوبی گفت: موسیقی خراسان جنوبی گستره‌ای از دوبیتی‌خوانی موسوم به فراقی تا سازهای اصیل و محلی که تجلی شادمانی هستند، دارد.

صاحب‌خبر -

مجید نصری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: موسیقی منطقه جنوب خراسان مبتنی بر ملودی‌ها، حرکات ریتمیک و نمایشی است که از دل آیین‌ها برآمده و هرکدام وجه تسمیه و فلسفه وجودی خاصی دارند.

وی با بیان اینکه موسیقی در این منطقه به ویژه در شهرستان بیرجند از پیشینه‌ای کهن برخوردار است، افزود: ریتم‌های پنج ضربی متداول در این منطقه دارای ویژگی‌های خاص خود است که در دیگر نقاط ایران مرسوم نیست.

کارشناس واحد موسیقی و سرود حوزه هنری خراسان جنوبی بیان کرد: سازهای اصیل و محلی این منطقه سرنا یا سورنای به معنای نای شادمانی، دهل، دایره و نی است که اغلب در مراسم شادیانه نواخته می‌شود.

نصری ادامه داد: برخی از مقام‌های ویژه رقص‌های محلی و آیینی در این منطقه عبارت از اصیل، ناره ناره، چنشتی، چپ و راست، شیرجه، احوال، سه ضرب، به سجده، اصول، فورگی و غیره است که علاوه بر رقص‌های گروهی، رقص‌های انفرادی، دو نفره یا چهار نفره نیز وجود دارد که به آن اصول، دستمال‌بازی یا غمزه گفته می‌شود.

وی افزود: نوعی دیگر از رقص‌های آیینی در این منطقه رواج دارد که به چوب‌بازی مشهور است و از مقام‌های رایج در آن، آزاد، کنار به خاک، وسط به خاک، دست به خاک، پک پک، پشت، سه ضرب و گندمکاری را می‌توان نام برد.

کارشناس واحد موسیقی و سرود حوزه هنری خراسان جنوبی اظهار کرد: از آهنگ‌های متداول و قدیمی این منطقه می‌توان به عروس کشو، محمل، روش(شبیه به مارش)، نصروجو، کوچه باغی، سبزه نمکی، غلام بخش، پیشواز، لالایی‌ها، سرآبی، دامادبران، دل بنال، مبارک آی مبارک، باغچه سرا، شاه صنم، یامولا و غیره اشاره کرد.

نصری خاطرنشان کرد: نوعی دوبیتی‌خوانی موسوم به فراقی نیز در این منطقه رواج دارد، به شکلی که افراد دایره‌وار گرد یکدیگر نشسته و هریک با خواندن دو بیت از اشعار محلی به بیان هجران و فراق خود می‌پردازند.

وی افزود: در این میان نام دو ساز سرنا و دهل که در اصطلاح عامیانه بومی، ساز و دهل نامیده می‌شود، پیوند عمیقی با نام خانواده سلم‌آبادی‌ها دارد.

کارشناس واحد موسیقی و سرود حوزه هنری خراسان جنوبی بیان کرد: محمد و ابراهیم سلم‌آبادی دو استاد پیشکسوت سرنانواز و نوازندگی دهل هستند که نه تنها در خراسان جنوبی بلکه در خارج از کشور شناخته شده‌اند.

نصری یادآور شد: حوزه هنری استان آلبوم آوای صحرا را با همکاری گروه موسیقی مقامی سلم‌آبادی‌ها در همین راستا در سال96 در سطح ملی تولید و منتشر کرد که امیدواریم با این گونه اقدامات سهم بسزایی در پویایی این موسیقی و عدم فراموشی آن داشته باشیم.

انتهای پیام

نظر شما