شناسهٔ خبر: 36496802 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه امیرکبیر:

حمایت بانک‌ها از دانشگاه رشد فناوری را به همراه دارد

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: برای رشد مراکز دانش بنیان و نوآور، بانک‌ها به عنوان حامی مالی تاثیر به سزایی در اجرای این هدف دارند و دانشگاه نیز برای ارتقاء تلاش می‌کند از وام‌های ارزی استفاده کند.

صاحب‌خبر -

«سید احمد معتمدی» امروز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا افزود: افزایش قیمت ارز و مشکلاتی که در بودجه ریالی دانشگاه‌ها وجود دارد، سبب شد تا تجهیزات لازم از جمله در آزمایشگاه‌ها به روز نشود، اما دانشگاه مسیرهایی را دنبال می‌کند و اعتباراتی را دولت تصویب کرده تا دانشگاه‌ها از وام ارزی استفاده کنند.

وی گفت: تفاهم نامه‌ای با بانک صنعت ومعدن منعقد شده تا آنها از طرح ها و پروژه‌های ریسک پذیر دانشگاه حمایت کنند که این همکاری می‌تواند سبب رشد و ارتقاء دانشگاه و بانک شود.

رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به اجرای طرح میزخدمت در دانشگاه امیرکبیر بیان کرد: اگر قرار است دانشگاه امیرکبیر به دانشگاه نسل سوم تبدیل شود، باید در همه بخش‌ها این رویکرد تحقق یابد. بر همین اساس در بخش اداری دانشگاه نیز با راه اندازی میز خدمت تلاش شده به صورت الکترونیکی کارهای مربوط در این حوزه به سرانجام برسد.

معتمدی در خصوص اینکه دانشگاه امیرکبیر تا چه اندازه از طرح‌های مربوط به کمک به سلامت محیط زیست حمایت می‌کند؟ اظهار داشت: بخش‌هایی از دانشگاه مانند مراکز نوبنیان و نوآوری پیگیر اجرای طرح‌های زیست فناوری هستند. اما آنچه که در مسابقات دانشگاهی به عنوان طرح و ایده وجود دارد،‌ می‌تواند در صورت برآورد مراحل فنی به مرحله اجرا درآمده و دانشگاه همیشه از چنین طرح هایی حمایت کرده است.

وی با تاکید براینکه همه ایده‌ها و طرح‌های دانشجویی به مرحله اجرا نمی‌رسند، افزود: ‌ممکن است یک ایده در ابتدا خوب به نظر برسد، ولی مشکلات فنی و اقتصادی داشته باشد. همچنین ممکن است آن طرح و ایده از نظر فنی و اقتصادی مقرون به صرفه نباشد. اما همه این طرح‌ها و ایده‌ها در مراکز نوآوری و فناوری بررسی و  در صورت داشتن شرایط لازم، حمایت می‌شوند.

رئیس دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه طرح‌هایی که به مرحله تولید می‌رسند، نیاز به حمایت دارند، اظهار داشت: در برج نوآوری و فناوری ابن سینا شرکت‌هایی هستند که طرح‌های زیادی را به مرحله اجرا رسانده اند و حتی فروش‌های خیلی بالایی در این زمینه دارند. دانشگاه نیز در کنار حامیان مالی خود مثل بانک‌ها، حمایت‌های مالی و معنوی را از این طرح ها ادامه می‌دهد.

معتمدی در باره اینکه دانشگاه امیرکبیر چه برنامه ای برای جلوگیری از فرار مغزها دارد، گفت: هدف دانشگاه تربیت دانشجویی است که بتواند وارد بازار کار شود. بنابراین اگر دانشگاه در تربیت دانشجو به گونه‌ای عمل کند که او پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شده و از نظر درآمدی حقوق کافی بدست آورد، این دانشجو کمتر به فکر خروج از کشور خواهد بود. اما بخشی از خروج متخصصان به شرایط اقتصادی کشور باز می‌گردد که اگر از آنها حمایت شود،‌ در داخل کشور می‌مانند.

وی در خصوص تحریم‌ها و اینکه تا چه اندازه برای تحقق طرح‌های پژوهشی اثر گذار بوده است، بیان کرد: تحریم‌ها در اجرای طرح‌های در نظر گرفته شده دانشگاه اثر دارد.  اما همان زمان که صحبت از برجام بود، توافق‌های خوبی با دانشگاه‌های معتبر  امضا کردیم و این موضوع به حل بخشی از مسائل و مشکلات دانشگاه کمک کرد. البته این دانشگاه‌های هدف که مورد توافق بودند، به دلیل همین تحریم‌ها همکاری خود را با دانشگاه‌ صنعتی امیرکبیر، کند کردند؛ ولی ما نیز روش‌هایی در پیش گرفتیم تا اثرات این تحریم‌ها به حداقل برسد.

رئیس دانشگاه امیرکبیر درباره اجرای طرح های عفاف و حجاب و دانشگاه عاری از دخانیات نیز خاطرنشان کرد: اجرای چنین طرح هایی از طرف دانشگاه است. ولی نمی‌توان گفت که دخانیات ۱۰۰ درصد از بین دانشجویان جمع خواهد شد یا اینکه عفاف و حجاب به صورت کامل اجرا می‌شود. اما دانشگاه روی این موضوع حساس است و آن را دنبال می‌کند و این تلاش‌ها به صورت نسبی جواب خواهد داد.

نظر شما