شناسهٔ خبر: 36471662 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

23 هزار هکتار سطح زیرکشت زعفران در تربت حیدریه است/ ضرورت ایجاد وحدت رویه در بازار

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر سطح زیرکشت زعفران در سطح کشور به 114 هزار هکتار رسیده، گفت: سهم تربت حیدریه از این میزان 23 هزار سطح زیرکشت زعفران است.

صاحب‌خبر -

سعید باستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تربت‌حیدریه، زعفران را کالایی صادراتی خواند و اظهار کرد: هر زمان برای کشاورزان مشکلی ایجاد شود، یکی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی، تنظیم بازار و حمایت از این گروه از اقشار جامعه است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح زیر کشت زعفران در سطح کشور به 114 هزار هکتار رسیده، یادآور شد: سهم تربت‌حیدریه از این میزان 23 هزار سطح زیر کشت زعفران است.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز خرید حمایتی زعفران، یادآور شد: نحوه خرید به دو صورت است که در گام نخست به‌صورت فیزیکی توسط مراکز سازمان تعاون روستایی از کشاورز انجام می‌شود و در گام بعد از طریق سپرده کالای بورس صورت می‌گیرد، بنابراین، کشاورز مختار است و می‌تواند بورس یا سازمان تعاون روستایی را نیز انتخاب کند.

باستانی خاطرنشان کرد: در خرید حمایتی کف خریدی برای چهار نوع محصول، پوشال مرغوب، پوشال خوب، شبه نگین و نگین ممتاز تعیین‌شده و شرایطی برای آن در نظر گرفته‌شده که کف قیمت نیز لحاظ شود، همچنین، بعد از خرید این قیمت‌ها بی‌شک افزایش‌یافته و طبیعتاً این حجم خرید نیز به سازمان تعاون روستایی می‌رسد.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی به حجم خرید توسط سازمان تعاون روستایی اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه خرید زعفران، حمایتی است، حجم آن بستگی به بازار دارد، به هر میزانی که کنترل شود به همان میزان سازمان تعاون روستایی ورود پیدا می‌کند و مشکلی در تأمین اعتبار آن نیست.

وی گفت: مراکز خرید سازمان تعاون روستایی در تمامی شهرهای اصلی خراسان رضوی و جنوبی به لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شامل بسته‌بندی و آزمایشگاه تجهیز شدند که پس از آزمایش‌های مربوطه وجه تعیین‌شده به‌حساب کشاورز واریز می‌شود

باستانی بابیان اینکه در اجرای طرح خرید توافقی هم وزارت جهاد کشاورزی که متولی طرح‌های نظارتی و حمایتی است، هم کشاورزان و هم سازمان مرکزی تعاونی روستایی سود کردند، ادامه داد: اراده ما بر آن است که در سال زراعی جدید نیز این طرح را با جدیت دنبال کنیم، همچنین، از بانک کشاورزی انتظار می‌رود بهتر و بیش از سایر بانک‌ها همکاری کند.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: ایجاد یک وحدت رویه و سیاست همسو در داخل کشور، برای ایجاد آرامش بر بازار زعفران بسیار ضروری است.

انتهای پیام/ 70031/ر/ح

نظر شما