شناسهٔ خبر: 36465242 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر چین حمله به وزیر هنگ‌کنگ در لندن را محکوم کرد

لندن – ایرنا – سفیر چین در انگلیس روز جمعه حمله‌ «تندروهای ضد چین» به وزیر دادگستری هنگ‌کنگ در لندن را به شدت محکوم کرد.

صاحب‌خبر -

«لیو ژیاومینگ» روز پنجشنبه با انتشار پیامی در توییتر، معترضانی را که آنها را «تندروهای ضد چین» خواند، به کشاندن خشونت به خاک انگلیس متهم کرد.

سفارت چین دیشب (پنجشنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد خانم ترزا چنگ وزیر دادگستری هنگ کنگ از سوی تعدادی از معترضان ضد چینی و جدایی طلب در لندن مورد حمله قرار گرفته است. در این حادثه او هل داده شده و به زمین افتاده است.

سفارت چین اقدام معترضان را شدید محکوم و از پلیس انگلیس خواست تا تحقیقات کاملی را برای روشن شدن ابعاد این حادثه بعمل آورد.

در این بیانیه آمده که اقدام معترضان نشان‌دهنده هدف واقعی آنها برای ایجاد بی‌ثباتی در هنگ‌کنگ و تضعیف رویکرد «یک کشور با دو حکومت» است؛ «آنها با اینک خشونت را به انگلیس کشانده‌اند و اقدام آنها نه تنها از سوی مردم چین و هم‌وطنان هنگ‌کنگی بلکه از سوی مردم انگلیس و جامعه جهانی بایستی محکوم شود»

در انتهای این بیانیه تاکید شده است که دولت مرکزی پکن قویا از دولت و پلیس هنگ کنگ برای اجرای قانون در این منطقه حمایت می‌کند.

در هفته جاری بسیاری از مکان های آموزشی، دانشگاه ها و مدارس در هنگ کنگ به صحنه نبرد بین معترضان و نیروهای پلیس تبدیل شد بسیاری از راه ها از سوی شورشیان مسدود شد آشوبگران به روی یک نفر بنزین ریختند و او را آتش زدند و یک نفر نیز از سوی پلیس هدف گلوله قرار گرفت بسیاری از ایستگاه های مترو هنگ کنگ هم در جریان اعتراضات به آتش کشیده شد.

اداره ارتباطی چین در هنگ کنگ در این اعلامیه آورده است از تلاش های دولت این منطقه برای بازگرداندن اوضاع به حال عادی حمایت می کند اما انتظار دارد که به سرعت تدابیر ضروری اتخاذ شده و مجرمان دستگیر شده و خشونت طلبان مجازات شوند.

از دولت محلی، قوه قضاییه و مقننه و همه دستگاه های ذی ربط دعوت شده است تا در اسرع وقت و با هر تدبیر ضروری و فوری به این غائله اعتراضی شروع شده از پنج ماه قبل پایان دهند.

خبرگزاری شینهوا که دفترش در هنگ کنگ مورد حمله خشونت طلبان قرار گرفته هشدار داده است زمان در حال از دست رفتن است و هنگ کنگ برای بازگرداندن آرامش زمان زیادی ندارد و باید فورا وضعیت را اصلاح کند.

انگلستان و آمریکا در بیانیه هایی درباره مسایل و خشونت های اخیر در هنگ کنگ فقط ابراز تاسف کرده اند اما چین می گوید که چنین خشونت هایی باید از سوی آنها محکوم شود.

نظر شما