شناسهٔ خبر: 36444877 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

نمایندگان اتحادیه اروپایی به تهران آمده‌اند

روز شلوغ دیپلمات‌های بلژیکی و سوئدی در وزارت خارجه

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی: به فاصله کمی از جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپایی، دبیرکل امور چندجانبه وزارت امور خارجه بلژیک به موازات دیپلمات ارشد سوئدی با دیپلمات های ایرانی دیدارها و مذاکرات فشرده ای داشته است. «آلکس کنس» که روز سه شنبه با «سید عباس عراقچی» دیدار کرده بود؛ روز چهارشنبه با دیگر مقامات دستگاه دیپلماسی ایران دیدار و چانه زنی کرد. همزمان با این دیدارها، «پیتر سمنی بی» نماینده ویژه سوئد در امور یمن هم به باغ ملی تهران آمده است. 
بنا به گزارش رسمی اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، «غلامحسین دهقانی» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و «آلکس کنس» دبیرکل امور چندجانبه وزارت امور خارجه بلژیک که برای یک دیدار دو روزه در تهران به سر می‌برد، گفت‌وگو و درباره مباحث بین‌المللی از جمله اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت توسط همه اعضا تبادل نظر کردند.
معاون بین‌الملل وزارت امور خارجه در این دیدار ضمن انتقاد از گزارش‌های دبیرخانه سازمان ملل در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورا که بی‌توجه به نقض‌های مکرر برجام و قطعنامه توسط آمریکاست، بر اهمیت نقش اعضای دیگر شورا در مخالفت با یکجانبه‌گرایی و سوءاستفاده ابزاری آمریکا از ارکان سازمان ملل تاکید کرد.
دهقانی همچنین با اشاره به رویکرد یکسویه شورای امنیت در خصوص موضوعاتی مثل یمن و کم‌توجهی به ابعاد بشردوستانه چنین بحران‌هایی، از بلژیک به عنوان عضو شورای امنیت خواست که به عنوان عضو غیردائم که نماینده تمام کشورهای عضو سازمان ملل محسوب می‌شود، اهتمام بیشتری برای حل و فصل مسالمت‌آمیز آنها به خرج دهد.
دیدار با دستیار ارشد وزیر امور خارجه
دبیرکل وزارت امور خارجه بلژیک عصر دیروز چهارشنبه در تهران با «علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره‌کننده ارشد ایران در امور سوریه و یمن دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار دو طرف تحولات سوریه از جمله آخرین وضعیت شمال شرق فرات، منطقه کاهش تنش ادلب، روند کار کمیته قانون اساسی سوریه، موضوع آوارگان و بازسازی سوریه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
دو طرف با مثبت ارزیابی کردن شروع به کار کمیته قانون اساسی سوریه و نقش بی‌بدیل روند آستانه در این خصوص، خواستار تداوم کار کمیته قانون اساسی بدون مداخله خارجی شدند و بر ضرورت تعیین آینده سوریه توسط مردم این کشور تاکید کردند. همچنین در این دیدار درباره آخرین تحولات یمن و ضرورت پایان بخشیدن به بحران یمن از طریق گفت‌وگوی سیاسی نیز مشورت و رایزنی به عمل آمد.   نکته مهم درباره بلژیک اینجاست که این کشور به عنوان میزبان اتحادیه اروپایی در بروکسل ، عضوی تاثیرگذار محسوب می شود. در همین حال، بلژیک در حال حاضر عضو غیردائم شورای امنیت است. گفتنی است بلژیک تا 2020 عهده‌دار عضویت غیردائم شورای امنیت سازمان ملل است.
چانه زنی نماینده سوئد
«پیتر سمنی بی» نماینده ویژه سوئد در امور یمن امروز چهارشنبه در محل وزارت امور خارجه در تهران با «علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی دیدار و گفت‌وگو کرد.
خاجی در این دیدار، با تأکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از هر گونه تلاش برای برقراری صلح و ثبات در یمن گفت: توقف جنگ، رفع محاصره از یمن و برقراری گفت‌وگوهای یمنی - یمنی لازمه رسیدن به راه حل سیاسی جامع و فراگیر در این کشور است و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه از ادامه همکاری‌ها با سوئد استقبال می‌کند.
وی با اشاره به پایبندی انصارالله به تعهدات خود در توافق استکهلم و اجرای یکجانبه آن، از کارشکنی ائتلاف سعودی در انجام تعهدات خود انتقاد و اظهار امیدواری کرد با پیگیری‌های جامعه بین‌الملل این توافق احیا و به طور کامل اجرا شود.
نماینده ویژه سوئد در امور یمن نیز در این دیدار با اشاره به اینکه توافق استکهلم اولین توافق پذیرفته شده بین طرف‌های یمنی است، اظهار داشت: سوئد از اجرای کامل این توافق و همچنین تلاش‌های سازمان ملل و نماینده ویژه این سازمان در امور یمن در خصوص دستیابی به راه‌حل جامع سیاسی حمایت می‌کند.
وی همچنین بر ضرورت ادامه همکاری‌های سوئد و جمهوری اسلامی ایران برای کمک به خاتمه بحران یمن تأکید کرد.
«پیتر سمنی بی» نماینده ویژه سوئد در امور یمن مهر ماه سال گذشته (1397) نیز در سفر به تهران با «حسین جابری‌انصاری» دستیار وقت وزیر خاجه در امور ویژه سیاسی دیدار و درباره اوضاع یمن گفت‌وگو کرده بود.

نظر شما