شناسهٔ خبر: 36439464 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس شورای ملی زعفران:

مزارع زعفران شناسنامه دار شوند/ضرورت تشکیل صندوق حمایت ازطلای سرخ

بیرجند- رئیس شورای ملی زعفران خواستار شناسنامه دار شدن مزارع زعفران شد و گفت: صندوق حمایت از زعفران تشکیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محسن احتشام بعدازظهر چهارشنبه در میز ملی توسعه صادرات سه محصول زرشک، زعفران و عناب خراسان جنوبی با اشاره به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر شش هزار تن عناب، ۲۱ هزار تن زرشک خشک و ۷۰ تن زعفران در خراسان جنوبی تولید می شود. 

وی با اشاره به افزایش سطح زیر کشت زعفران در کشور بیان کرد: طی سال گذشته ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت زعفران بود که ۳۸۲ تن محصول تولید شد.

رئیس شورای ملی زعفران سطح زیر کشت زعفران در سال جاری را ۱۲۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: پیش بینی می شود از این میزان ۴۵۰ تن محصول برداشت شود.

بنا به گفته وی در شش ماهه نخست سال جاری ۷۷ تن زعفران به نقاط مختلف دنیا صادر شده است. 

احتشام بیان کرد: امارات متحده عربی، اسپانیا، هنگ کنگ، ایتالیا، افغانستان، قطر، هند، آلمان و فرانسه به ترتیب کشورهای خریدار عمده زعفران ایران هستند.

وی پایین بودن راندمان تولید را از مشکلات پیش رو دانست و اظهار کرد: میزان برداشت زعفران در هر هکتار چهار کیلوگرم است در صورتی که برخی کشاورزان نمونه در هر هکتار ۳۵ کیلوگرم برداشت می کنند.

بسته تشویقی ویژه زرشک تعریف شود

احتشام خواستار ارائه آموزش های نوین کاشت، داشت و برداشت به کشاورزان شد و افزود: همچنین خواستاریم مزارع زعفران شناسنامه دار شوند.

وی با بیان اینکه با توجه به افزایش سطح زیر کشت زعفران و کمبود نیرو خواستار مکانیزاسیون مرحله برداشت محصول هستیم، گفت: مسائل مکانیزاسیون زعفران نیاز فعلی و آینده بوده که نیازمند توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی است.

احتشام با اشاره به خام فروشی زعفران بیان کرد: در میز گرد ملی زعفران خواستاریم فرآیند صادرات زعفران به نحوی مدیریت شود که خامی منصفانه بفروشیم.

رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه کشاورزان در برابر رنج متحمل شده مزد واقعی خود را دریافت نمی کنند، گفت: قیمت زعفران در بازارهای نوین با مبلغی که از کشاورز خریداری می شود، تفاوت زیادی دارد.

وی خواستار تشکیل صندوق حمایت از زعفران شد و گفت: نیم درصد از درآمد حاصل از صادرات به صندوق واریز و در راستاری بازارسازی، معرفی و تبلیغات  این محصول هزینه شود. 

احتشام خواستار واگذاری اختیاراتی به بخش خصوصی شد و افزود: بخش خصوص بخشی از فرآیند صادرات را مدیریت کند تا شاهد برخی از نقص ها نباشیم.  

وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم ما از سبد کالای استراتژیک پایین است، گفت: باید در این میز گرد تخصصی بسته تشویقی تدوین شود تا زرشک را در دنیا به درستی معرفی و بازار سازی کنیم.

سود تسهیلات ایجاد بارگاه زرشک کاهش یابد

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه در روند خشک کردن و فرآوری فعلی زرشک ضعف هایی وجود دارد، گفت: از متولیان خواستاریم در راستای ایجاد بارگاه های زرشک، سود تسهیلات را پایین آورند.

وی با بیان اینکه در روند خرید توافقی محصولات کشاورزی باید از نظر صادرکنندگان استفاده شود، اظهار کرد: تولید، توزیع و صادرات حلقه های یک زنجیر بوده که باید مورد توجه باشند.

احتشام بیان کرد: شورای ملی زعفران خواهان هم افزایی مثبت در بورس در راستای حفظ منافع کشاورز است و از سازمان تعاون روستایی خواستاریم هر گونه اقدامی را با مشورت بخش خصوصی انجام دهد.

وی با بیان اینکه در زمینه برگشت ارز حاصل از صادرات باید تجدید نظر شود، اظهار کرد: همچنین نیازمندیم کشاورزی قراردادی و بهره مندی کشاورزان از مکانیزاسیون این بخش مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما