شناسهٔ خبر: 36434458 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

تابلو ورود ممنوع بر سردر تیم ملی!

صاحب‌خبر -

ناصرر نامدار/

بالاخره لیست تیم ملی برای بازی حساس مقابل تیم ملی عراق اعلام شد. مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی که به دلیل واریز نشدن حقوق به حسابش قصد نداشت به تهران بیاید با حل نسبی این مشکل شنبه شب وارد تهران شد. اما لیست او قبل از این که خودش «قدم‌رنجه» کند و به تهران بیاید اعلام شد. فدراسیون فوتبال صبح شنبه لیست تیم ملی را اعلام کرد و طبق معمول این لیست هم با تحلیل‌هایی موافق و مخالف مواجه شد. اغلب سوالاتی که درباره این لیست به وجود آمده بود مربوط به غیبت بازیکنانی مثل مهدی ترابی، اشکان دژاگه، مهرداد محمدی، سعید عزت اللهی، علیرضا جهانبخش و سامان قدوس بود. البته وضعیت این نفرات مشخص است. مثلا ترابی فعلا جا دارد و قطعا در اردوهای بعدی حاضر خواهد بود. دژاگه مصدوم بوده و کم کم دارد از لیست نفرات الیت کنار می‌رود. مهرداد محمدی هم مثل ترابی فعلا فرصت دارد. عزت اللهی هم تازه از بند مصدومیت رها شده است. جهانبخش همچنان در برایتون روز خوش نمی‌بیند و ویلموتس فعلا نمی‌خواهد او را از فضای تیم باشگاهی‌اش خارج کند. قدوس هم محروم است و بعد از محرومیت دوباره در تیم ملی خواهد بود. اما درباره ۴ بازیکن سرخابی اوضاع متفاوت است و به نظر می‌رسد آن‌ها به دلایل مختلفی نباید دیگر به تیم ملی فکر کنند.

شجاع؛ لیست سیاه؟
مدافع پرسپولیس در یکی دو فصل اخیر پیشرفت زیادی از خودش نشان داد و امیدوار بود بعد از آمدن ویلموتس به جای کارلوس کی‌روش فرصت حضور در تیم ملی را پیدا کند. چرا که به نظر می‌رسید او به دلیل مصاحبه علیه کی‌روش در فهرست سیاه این مربی قرار گرفته است. اما آمدن ویلموتس هم تغییری در وضعیت خلیل‌زاده ایجاد نکرد. در کمال تعجب، ویلموتس هم به سراغ گزینه‌هایی مثل محمد حسین کنعانی زادگان، سید مجید حسینی، سیاوش یزدانی و مرتضی پورعلی گنجی برود. تقریبا همه کارشناسان معتقدند شجاع در این دو سال حداقل لیاقت حضور در اردوهای تیم ملی را داشته است اما این که چرا هیچ کدام از مربیان تیم ملی او را دعوت نمی‌کنند بسیار عجیب است. این مساله باعث شده شائبه حضور او در لیست سیاه فدراسیون (و نه تیم ملی) تقویت شود. هر چند این هم منطقی نیست و اگر مربی تیم ملی بخواهد او را دعوت کند کسی نمی‌تواند مقابل این خواسته ایستادگی کند. با این وجود به نظر می رسد تیم ملی برای شجاع طلسم شده و او مثل خیلی از بازیکنان سرشناس در سرتاسر جهان راهی به تیم ملی کشورش پیدا نمی‌کند.

شجاعیان؛ رباط لعنتی!
هافبک طراح و خوش تکنیک استقلال این روزها دچار مصدومیت دوباره از ناحیه رباط صلیبی شده است. او همین دیروز زانوی مصدومش را به تیغ جراحی سپرد و به این ترتیب تا پایان فصل غایب خواهد بود. این اتفاق در حالی رخ داد که شجاعیان یکی از بهترین بازیکنان استقلال در بازی‌های ابتدایی فصل بود و حتی وقتی استقلال بد بازی می‌کرد و بدتر نتیجه می‌گرفت او خوب بود. شجاعیان با این نمایش‌ها بسیار امیدوار بود به تیم ملی دعوت شود. اتفاقی که قبلا در زمان کارلوس کی‌روش هم رخ داده بود. اما بدشانسی انگار قرار نیست از سر این بازیکن دست بردارد. او در اوایل فصل گذشته هم دچار همین مشکل شد و مدت زیادی از فصل را غایب بود. در سطح بالای فنی داریوش کسی تردید ندارد اما به نظر می‌رسد تیم ملی برای او هم طلسم شده است. هر وقت او اوج می‌گیرد و خودش را به سطح بازیکنان ملی پوش می‌رساند مصدومیت لعنتی رباط صلیبی از راه می‌رسد و داریوش را ناکام می‌گذارد. آیا شجاعیان ۲۷ ساله بالاخره می‌تواند این طلسم را بشکند و به کمترین حقش که حضور در اردوی تیم ملی است برسد؟

علیپور؛ در سایه
درست است که علی علیپور الان در بدترین برهه حضورش در پرسپولیس به سر می‌برد اما مگر می‌شود کیفیت خوب او را زیر سوال برد؟ او دو فصل پیش آقای گلی لیگ برتر شد و پارسال در رده دوم بهترین گلزن فصل جای گرفت. الان بهترین گلزن پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر است و در چند دربی کار را برای پرسپولیس درآورده است. او به هر حال الان در وضعیت خوبی نیست و طبیعتا کسی انتظار ندارد به تیم ملی دعوت شود. اما واقعیت این است که علیپور در بهترین روزهایش هم شانس چندانی برای رسیدن به تیم ملی نداشت. در این سالها درخشش سردار آزمون و در کنار او مهدی طارمی (و البته هماهنگی بالای این دو نفر) باعث شده مربیان تیم ملی نیازی به دعوت از دیگر مهاجمان نداشته باشند. تقریبا همه مهاجمان ایرانی که الان مشغول بازی هستند زیر سایه زوج موفق سردار و طارمی قرار دارند و بسیار بعید است فرصتی برای بازی در تیم ملی پیدا کنند. اگر هم یکی از این دو نفر نباشند، کریم انصاری فرد و بقیه هستند. به این ترتیب علیپور هم همچنان از تیم ملی دور خواهد ماند.

اسماعیلی؛ سبک بازی
از هر کدام از طرفداران استقلال که بپرسید کدام بازیکنان در سالهای اخیر بهتر از بقیه بازی کرده‌اند، قطعا یکی از جواب‌های‌شان فرشید اسماعیلی است. هافبک جوان و جسور استقلال در این سال‌ها به قدری خوب و مثبت بازی کرده که تبدیل به یکی از محبوب‌ترین بازیکنان این تیم شده است. هواداران استقلال حالا دیگر پنالتی چیپ او به پرسپولیس را هم فراموش کرده‌اند. استقلالی‌ها منتظر بودند با آمدن ویلموتس، در فهرست‌های اخیر تیم ملی نام شماره ۸ خودشان را ببینند. اما انگار او هم مشکلی نامشخص دارد. سبک بازی او بسیار جسورانه و چشم نواز است و همین باعث شده بازی او کاملا به چشم بیاید. اما انگار همین مساله برایش دردسرساز شده است. نه کی‌روش و نه ویلموتس انگار علاقه‌ای به سبک بازی اسماعیلی ندارند و این در حالیست که تیم ملی در پست هافبک به چنین بازیکنانی نیاز دارد. خط هافبک تیم ملی مدتهاست با نفراتی ثابت و با سبکی مشخص بازی می کند و شاید حضور یکی مثل اسماعیلی باعث تغییراق مثبتی در تیم ملی شود. اما تصمیم گیرنده اصلی در این باره سرمربی تیم ملی است و تا او نخواهد اسماعیلی ملی‌پوش نخواهد شد.

 

 

 

نظر شما