شناسهٔ خبر: 36423681 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شعف ترامپ از کودتا در بولیوی

روزنامه جوان

رئیس‌جمهور امریکا ضمن ابراز رضایت از استعفای «اوو مورالس» رئیس‌جمهور بولیوی، تلویحاً خواستار وقوع کودتای مشابه در ونزوئلا و نیکاراگوئه نیز شد.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «دونالد ترامپ» شامگاه دو شنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن «غیرقانونی» ادعا کردن دولت‌های ونزوئلا به ریاست «نیکلاس مادورو» و نیکاراگوئه به ریاست «دنیل اورتگا»، گفت استعفای مورالس زنگ خطر را برای این دولت‌ها به صدا درآورده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز» ترامپ در این بیانیه مدعی شد: «استعفای روز گذشته رئیس‌جمهور اوو مورالس، لحظه مهمی برای دموکراسی در نیمکره غربی بود. این تحولات پیام محکمی را به رژیم‌های نامشروع در ونزوئلا و نیکاراگوئه می‌دهد که اراده مردم همواره پیروز است.» یک مقام ارشد در وزارت خارجه امریکا نیز در اظهاراتی مداخله‌جویانه، از مجلس بولیوی خواست تا هرچه سریع‌تر تشکیل جلسه داده و ضمن پذیرش استعفای مورالس، شرایط را برای تشکیل دولت انتقالی و پر کردن خلأ قدرت در این کشور فراهم کند.

به نوشته رویترز، این مقام که خواست نامش فاش نشود، مدعی شد که از نظر واشنگتن استعفای مورالس یک کودتا نبود، بلکه نتیجه اعتراضات مردم بولیوی بود. در همین حال هواپیمای نیروی هوایی مکزیک حامل رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی پس از رد درخواست فرود از سوی پرو در پاراگوئه به زمین نشست. وزیر امور خارجه مکزیک روز سه شنبه اعلام کرد، هواپیمای نیروی هوایی مکزیک حامل اوو مورالس، بولیوی را ترک کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این هواپیما قرار بود در پرو و پیش از سفر به مکزیک به زمین بنشیند تا مجدد سوخت‌گیری کند؛ دولت مکزیک به اوو مورالس، رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی پیشنهاد پناهندگی سیاسی داده است. این هواپیما در فرودگاه بین‌المللی سیلویو پتیروسی در نزدیکی آسونسیون، پایتخت پاراگوئه و در ساعت ۱:۳۵ به وقت محلی به زمین نشست. بر اساس گزارش‌های محلی، تصمیم برای فرود این هواپیما در پاراگوئه پس از آن گرفته شد که برج‌های کنترل پرو، شیلی و برزیل از عبور هواپیمای حامل مورالس از حریم هوایی خود امتناع کردند. این هواپیما پس از سوخت‌گیری مجدد به مسیر خود به سمت مکزیک ادامه می‌دهد.

مقام‌های ارشد مستعفی بولیوی نیز احتمالاً در همین هواپیما در کنار مورالس به مکزیک می‌روند. البته مقام‌های مکزیک اشاره‌ای به سایر مقام‌های بولیوی نکرده‌اند. وزیر خارجه مکزیک از افشای نام مقام‌های بولیوی و قانونگذارانی که درخواست پناهندگی کرده‌اند به دلیل احتمال وجود تهدید علیه آن‌ها امتناع کرده است. همچنین در تحولی دیگر، خاویر زاوالتا، وزیر دفاع بولیوی نیز از استعفایش خبر داد و در توئیتر این وزارتخانه نوشت: من برای حفظ اتحاد نیرو‌های مسلح از مقام خود به عنوان وزیر دفاع کناره‌گیری می‌کنم. به گزارش خبرگزاری تاس، زاوالتا تأکید کرد: «من و اوو مورالس، فرمانده کل قوا هرگز به سربازان دستور نداده‌ایم که علیه مردم دست به سلاح ببرند و هرگز چنین کاری نخواهیم کرد.»

برچسب‌ها:

نظر شما