شناسهٔ خبر: 36402935 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

مورالس از سمت خود استعفا کرد؛

کودتاي تمام آمريکايي در بوليوي

مقامات کاخ سفيد اساسا کمترين علاقه اي نسبت به مشاهده آنچه در آمريکاي مرکزي و جنوبي سپري مي شود، ندارند! آنها سعي مي کنند با مانور مضحکانه بر روي ماجراي ترور رهبر داعش و ديگر حوادث جاري در حوزه سياست خارجي آمريکا، مانع از تمرکز افکار عمومي کشورش بر روي شکست‌هاي خود در آمريکاي لاتين شوند.

صاحب‌خبر -

مقامات کاخ سفيد اساسا کمترين علاقه اي نسبت به مشاهده آنچه در آمريکاي مرکزي و جنوبي سپري مي شود، ندارند! آنها سعي مي کنند با مانور مضحکانه بر روي ماجراي ترور رهبر داعش و ديگر حوادث جاري در حوزه سياست خارجي آمريکا، مانع از تمرکز افکار عمومي کشورش بر روي شکست‌هاي خود در آمريکاي لاتين شوند. با اين حال رخدادهاي اخير در کشورهايي مانند ونزوئلا، آرژانتين و بوليوي، جايي را براي فرار از اين شکست باقي نمي گذارد!بدون شک در آينده اي نزديک و خصوصا در جريان رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۲۰، پرونده عملکرد ترامپ در آمريکاي لاتين در برابر رأي دهندگان آمريکايي مفتوح خواهد شد! ترامپ به خوبي مي داند که او نيز به مانند جرج واکر بوش و اوباما،در هدايت و مديريت تحولات آمريکاي لاتين به سود منافع ايالات متحده شکست خورده است. اين در حالي‌است که دونالد ترامپ سرمايه گذاري اقتصادي، سياسي و اعتباري هنگفتي را در کشورهايي مانند ونزوئلا، بوليوي ، آرژانتين و ….. در مواجهه با چپ گرايان ضد امپرياليسم در اين کشورها صورت داد.
اوومورالس رئيس جمهور بوليوي که به تازگي از سوي کميسيون انتخابات اين کشور برنده انتخابات رياست جمهوري اعلام شده بود از سمت خود کناره گيري کرد. خبرگزاري فرانسه گزارش داد که به دنبال افزايش اعتراض‌ها به نتايج انتخابات رياست جمهوري ماه اکتبر، اوو مورالس رئيس جمهور بوليوي از سمت خود استعفا کرد.
مورالس در سخنراني خود ضمن اعلام استعفا، از مخالفان و رهبران آنها براي ايجاد اغتشاش و ناامني در کشور شديدا انتقاد کرد.
شبکه راشا تودي گزارش داد که خانم «آدريانا سالواتريا» رئيس سناي بوليوي که طبق قانون بعد از استعفاي رئيس جمهور و معاونش مي‌تواند زمام امور را به طور موقت به دست بگيرد نيز از سمت خود استعفا کرده است.
مورالس در انتخابات اخير رياست جمهوري اين کشور موفق شده بود با اختلاف اندکي رقيب خود «کارلوس مسا» را شکست دهد. دادگاه انتخاباتي بوليوي روز جمعه بعد از پايان شمارش دستي آراي انتخابات رياست جمهوري اين کشور، رسما پيروزي اوو مورالس را تأييد کرده بود.
طبق اعلام اين دادگاه انتخاباتي، مورالس با به دست آوردن ۴۷/۰۸ درصد آرا در انتخابات به پيروزي رسيد. «کارلوس مسا» رقيب مورالس نيز ۳۶/۵۱ درصد آرا را به دست آورد و با توجه به اختلاف بيش از ۱۰ درصدي ميان اين دو، دور دوم انتخابات برگزار نمي‌شود.با اين حال، مخالفان نتيجه انتخابات را به دليل ادعاي تخلفات نپذيرفتند و طي چند روز گذشته خيابان‌هاي اين کشور را عرصه اعتراضات و اغتشاشات خود کرده بودند.
براساس گزارش رسانه هاي غربي، علاوه بر اتهامات در زمينه نتيجه انتخابات، مخالفان حضور سه باره وي در انتخابات رياست جمهوري را نيز غيرقانوني خوانده‌اند.
لحظاتي قبل از اعلام استعفاي مورالس،برخي منابع خبري از پرواز هواپيماي اختصاصي وي به يک مقصد نامعلوم خبر داده بودند. همچنين منابع خبري از درخواست فرمانده ارتش اين کشور براي کناره گيري مورالس از قدرت خبر داده بودند.
«نيکولاس مادورو» رئيس جمهوري ونزوئلا گفت: «اوو مورالس» رئيس جمهور بوليوي، قرباني همان توطئه‌هايي شده است که تحت حمايت آمريکا، قصد براندازي دولتش را دارد.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، مادورو گفت:در کنار رئيس جمهوري بوليوي که در بحبوحه آشوب سياسي در اين کشور در تصميمي ناگهاني استعفا داد، ايستاده است.
رئيس جمهوري ونزوئلا در نطقي که از طريق تماس تلفني با تلويزيون اين کشور پخش شد، گفت: هدف از توطئه‌هايي که با حمايت آمريکا عليه او و دولتش انجام مي‌شود، انتصاب دولت راست‌گرا در ونزوئلاست.
رئيسان جمهوري چپ‌گراي ونزوئلا و بوليوي، متحدان سياسي ديرينه يکديگرند. رهبران حزب سوسياليست ونزوئلا از مردم اين کشور خواسته‌اند در راهپيمايي شنبه آينده به نشانه وحدت با مورالس شرکت کنند. مادورو گفت: بياييد براي دفاع از حق مردم در برخورداري از دموکراسي، آزادي و سوسياليسم در خيابان‌ها تظاهرات کنيم.«خوان گوآيدو» رهبر مخالفان ونزوئلا که از طرف آمريکا حمايت مي‌شود، از هوادارانش دعوت کرده در همان زمان(شنبه) راهپيمايي در حمايت مورالس، عليه مادورو تظاهرات کنند.
استعفاي مورالس، واکنش کشورهاي مختلف آمريکاي لاتين را به همراه داشته به گونه‌اي که ساعاتي پس از کناره‌گيري او، وزير امور خارجه مکزيک، اين استعفا را نتيجه اقدامي نظامي خواند و با وقوع «کودتا» در اين کشور مخالفت کرد. «ابرارد مارسلو» در توئيتي با رد استعفاي مورالس آن را مشابه تراژدي‌هايي خواند که در قرن پيش، آمريکاي لاتين را آغشته به خون کرد.دولت مکزيک و برخي کشورها به مورالس پيشنهاد پناهندگي سياسي دادند که با مخالفت او همراه شده و گفته در کشورش خواهد ماند.
در همين رابطه، رئيس‌جمهوري منتخب آرژانتين نيز کناره‌گيري رئيس‌جمهوري بوليوي را کودتا عليه او خواند و برگزاري انتخابات آزاد و آگاهانه در اين کشور را خواستار شد. دولت نيکاراگوئه نيز با انتشار بيانيه‌اي «کودتا» عليه مورالس که او را به استعفا واداشت، محکوم کرد و آن را اقدامي فاشيستي دانست.
لازم به ذکر است که مصاديق شکست ايالات متحده در آمريکاي لاتين فراوان هستند. يکي ديگر از مصاديق و نمادهاي شکست ايالات متحده در آمريکاي لاتين، مربوط به شکست نامزد مورد حمايت آمريکا در انتخابات سراسري آرژانتين است. آلبرتو فرناندز ،چپ گرا و از مخالفان سياست‌هاي مداخله گرايانه آمريکا، توانست حدود ۴۸ درصد آرا را در انتخابات سراسري کسب کند و در همان دور اول به عنوان رئيس جمهوري جديد آرژانتين معرفي شود.«مائوريسيو مکري» رئيس جمهوري راست گراي مورد حمايت دونالد ترامپ نيز ۴۰ درصد آرا را از آن خود کرد و رقابت را به رقيب خود واگذار کرد. ترامپ با توجه به اهميت جايگاه آرژانتين در آمريکاي لاتين، تلاش بي وقفه اي براي استمرار حضور «مکري» در قدرت کرد. رئيس جمهور ايالات متحده هزينه هاي زيادي کرد تاچپ گرايان و سوسياليست‌هاي مخالف کاخ سفيد ، به رأس معادلات قدرت در بوئنوس آيرس باز نگردند، اما در تحقق اين مسير ناکام ماند. آلبرتو فرناندز که با شعار بهبود وضعيت اقتصادي آرژانتين و جلوگيري از استمرار کاهش ارزش پول ملي اين کشور در عرصه قدرت حضور يافته است، مورد حمايت رؤساي جمهوري چپ گراي قبلي آرژانتين مي باشد. بدون شک ترامپ در مسير اصلاحات اقتصادي دولت آرژانتين موانعي را ايجاد خواهد کرد اما اين مانع تراشي ها ، خللي در استمرار اين روند از سوي آنها ايجاد نمي کند.

نظر شما